Motocicliştii, un risc pentru asigurători
0O parte din companiile de pe piaţa românească nu încheie poliţe Casco pentru motociclete, scutere sau ATV-uri Numărul tot mai mare de accidente în care sunt implicate vehiculele pe două
O parte din companiile de pe piaţa românească nu încheie poliţe Casco pentru motociclete, scutere sau ATV-uri
Numărul tot mai mare de accidente în care sunt implicate vehiculele pe două roţi face ca asigurătorii să pună preţuri mari la poliţele RCA.
Comunitatea motocicliştilor se confruntă cu multiple probleme în ceea ce priveşte încheierea de poliţe RCA şi Casco, dar, mai ales, în modul de rezolvare a dosarelor, odată implicaţi într-un incident rutier.
Asigurătorii calculează diferit gradul de uzură a fiecărui vehicul, iar acest lucru face ca un motociclist să-şi rezolve mai uşor sau mai greu dosarul de daună. "Legislaţia îi lasă pe asigurători să calculeze diferit uzura unui vehicul, deşi pornesc de la acelaşi preţ de nou", ne-a spus Marius Vulpe, proprietarul unui Kawasachi VN din 2003.
Reparaţia în regim propriu nu e o soluţie
În plus, acesta apreciază uzura unei motociclete ca fiind diferită faţă de a unei maşini, pentru că un motociclist nu parcurge mai mult de 10.000 - 20.000 km/an. "În cazul în care un motociclist este lovit, el este scos din trafic cel puţin trei luni: o lună durează întocmirea dosarului şi încă două - la service-urile auto, pentru că acestea nu au produse pe stoc, iar piesele vin din afara ţării", adaugă Vulpe.
Dacă un motociclist decide să-şi repare mai repede vehiculul, până la finalizarea dosarului de analiză, trebuie să fie atent la facturile prezentate asigurătorului. "Mulţi îşi comandă piese de pe e-bay, pentru a veni mai repede, însă companiile nu decontează şi transportul", ne mai spune Vulpe. Nici varianta cumpărării din târguri nu este cea mai bună, pentru că nu poţi primi factură pe piesa respectivă.
"Decontăm în unele cazuri şi fără factură, dar nu peste preţul pieţei al piesei", confirmă şi Dan Stancu, director asigurări la Euroins, una din puţinele companii care încheie şi Casco pentru acest tip de vehicul.
Tarifele pentru avarii scad, anual, cu 10-15% din valoarea asigurată pentru o poliţă Casco, pentru că de cele mai multe ori se ajunge la daună totală, spune reprezentantul Euroins. Compania are în portofoliu pentru acest an maximum 50 de poliţe Casco. Trebuie precizat că asigurătorii încheie acest tip de poliţă numai cu o franşiză de cel puţin 5%.
Vătămarea corporală, greu de dovedit
Preţul pentru un RCA la motociclete, scutere, ATV-uri ajunge la 720 de lei pentru persoanele fizice la Generali Asigurări şi la 1.128 lei pentru persoane juridice. Existenţa motocicliştilor în trafic presupune atenţie şi din partea şoferului unui astfel de mijloc de transport, dar şi al şoferilor de maşini. Dacă motociclistul este lovit, se consideră vătămare corporală, iar dosarul nu poate fi rezolvat la asigurător (implicit, nici motocicleta reparată) până la terminarea cercetării penale, care poate dura, în unele cazuri, şi ani de zile.
De asemenea, mai există un caz nereglementat de legislaţie peste care asigurătorii trec cu uşurinţă. "Culpa morală", caz în care motocicliştii încearcă să evite o coliziune, dar îşi lovesc vehiculul, nu este recunoscut ca accindent rutier.
Mai concret, la poliţie trebuie să aduci martori că lucrurile au decurs astfel, să ai numărul maşinii care a determinat acest gest şi numai atunci dosarul poate fi întocmit.
344, numărul accidentelor în Bucureşti
În primele cinci luni ale anului, s-au produs 344 de accidente de circulaţie în care au fost implicaţi motociclişti, conducătorii de mopede, motoscutere etc. Aceste accidente s-au soldat cu 4 morţi, 102 răniţi grav şi 280 răniţi uşor.
Numărul accidentelor a crescut anul acesta faţă de anul trecut cu 20%, de la 287 în primele cinci luni ale anului 2007 la 344 anul acesta. Din numărul total al accidentelor, motocicliştii sunt implicaţi în proporţie de 49%, restul fiind conducători de motoscutere, mopede.