Misterele focoaselor dispărute din tren

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Hoţii au furat 64 de focoase, iar cei 10 jandarmi care  au însoţit transportul  sunt anchetaţi atât de Poliţie, cât şi de Jandarmerie. Trenul care transporta armament a plecat de la Zărneşti vineri, la ora 16.21, iar furtul a fost descoperit sâmbătă la ora 15.30 la Giurgiu, înainte ca trenul să iasă din ţară.

Trenul se află în acest moment garat la Giurgiu Nord pentru efectuarea cercetărilor, fiind păzit încă de sâmbătă noapte de mai mulţi jandarmi înarmaţi. De asemenea, poliţiştii giurgiuveni au organizat mai multe filtre pe străzi pentru a-i prinde pe cei care au sustras lăzile cu focoase. Anchetatorii nu exclud varianta ca cele patru lăzi cu muniţie să fi fost furate de hoţii de fier vechi.

Traseul trenului cu arme

Trenul cu regim special era compus din 27 de vagoane şi avea o lungime de 554 de metri. Dintre cele 27 de vagoane, doar 8 au intrat şi au ieşit de pe poarta fabricii de armament din Tohan, dar nu se ştie dacă toate opt au fost încărcate cu componente militare. Cert este că ele au ieşit de pe poarta fabricii în două tranşe, câte patru odată, sub supravegherea jandarmilor. Apoi, au fost cuplate la garnitura de tren. Patru dintre vagoane au fost cuplate mai în faţă, iar patru mai în spate.

Trenul a plecat din Gara Zărneşti vineri, la ora 16.21 şi a oprit în Halta Bartolomeu - Braşov Triaj şi Predeal. Trenul a stat în gara din Bartolomeu 50 de minute. A ajuns în Triaj la ora 19.00 şi a plecat mai departe de-abia în jurul orei 2.00, după ce a fost inversată locomotiva. Şi asta pentru că trenul a plecat din Zărneşti cu o locomotivă Diesel, iar în Triaj a fost înlocuită cu una electrică pentru că urma să intre pe un traseu electrificat.

În gara din Predeal, trenul a stat o oră şi a plecat mai departe la 3.48 sâmbătă dimineaţă. „Nu au fost probleme pe traseu. Noi am verificat, duminică, zonele în care a oprit trenul şi nu am găsit nimic. Magazionerul comercial a verificat toate sigiliile şi, în urma acestor verificări, s-a ajuns la concluzia că garnitura a ieşit din judeţul Braşov cu sigiliile intacte", a declarat şeful Biroului Judeţean al Poliţiei TF Braşov, comisarul Nelu Ilie. 

Furtul a fost constatat la Giurgiu

Potrivit anchetatorilor, pe întreg traseul, de la Braşov la Giurgiu, trenul ar fi oprit şi redus viteza de zece ori. Din momentul plecării de la destinaţie şi până la Giurgiu, unde au fost descoperite sigiliile rupte, garnitura de tren în care se afla armamentul a făcut aproape 24 de ore. Anchetatorii au stabilit că ultima oprire a marfarului, înainte de Giurgiu a fost în Gara Stăneşti. Aici, trenul a staţionat aproximativ un sfert de oră. Înainte de această oprire, marfarul a mai stat şi în Gara Răduleşti din judeţul Teleorman, timp de trei ore şi jumătate. La verificare, sigiliile erau intacte.

Anchetatorii au luat amprente de pe vagonul din care au dispărut lăzile cu armament. Surse apropiate echipelor de anchetatori susţin că incidentul este posibil să se fi petrecut în Gara Stăneşti din judeţul Giurgiu. De aici şi până în gara din Giurgiu, unde s-a constatat incidentul, nu au mai existat informaţii referitoare la starea sigiliilor. Secretarul Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor şi fost şef al Statului Major General al Armatei Române, generalul Eugen Bădălan (60 de ani), crede că furtul a fost comis de hoţii de fier vechi.

Bădălan: „Hoţii nu ştiu ce au furat"

„Orice element de muniţie este periculos în felul lui. În forma în care se aflau, focoasele nu erau periculoase. Ele devin periculoase în momentul în care sunt asamblate. Ele pot fi periculoase şi dacă ajung pe mâna cuiva care ştie la ce pot fi utilizate. Eu sunt convins că cei care le-au luat din tren nu ştiu ce au furat", a declarat generalul Eugen Bădălan.

Fostul şef de stat major susţine că principalii vinovaţi sunt cei care trebuiau să asigure securitatea transportului special. „Orice transport de muniţie este unul special şi se desfăşoară în condiţii speciale. În acest caz, de la Giurgiu, cred că nu s-au respectat procedurile standard de pază", a mai precizat Bădălan.

Reprezentanţii Jandarmeriei spun şi ei că muniţia nu este periculoasă. „Aceste componente care au dispărut nu sunt periculoase şi nu reprezintă muniţie de război. Ele fac parte dintr-un sistem şi doar asamblate cu alte componente pot deveni periculoase", a declarat Marius Militaru, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Interne.

"Orice transport de muniţie este unul special şi se desfăşoară în condiţii speciale. În acest caz, de la Giurgiu, cred că nu s-au respectat procedurile standard de pază.''
Eugen Bădălan secretar Comisia de Apărare a Camerei Deputaţilor

Fabrică cu tradiţie

Într-un top al unităţilor de producţie de armament din ţară, fabrica de la Zărneşti, care are capital majoritar de stat, se situează pe locul al treilea. În perioada comunistă, uzina de armament, fondată în 1939, era mascată de o fabrică de biciclete. „Masca" a căzut în 2005, iar în loc de biciclete, de pe poarta fabricii ies şi astăzi bombe şi rachete. În anul 1990, fabrica avea 12.000 de angajaţi, dar astăzi mai are doar 500 de angajaţi. În anul 2002, în zonă a fost creat Parcul Industrial Zărneşti, administrat de SC BREM Company, o firmă italienească.

Focoase dispărute, niciun vinovat

Imediat după descoperirea furtului toate autorităţile care aveau cunoştinţă de acest transport şi-au declarat nevinovăţia. Nimeni din conducerea fabricii de armament Tohan Zărneşti nu a făcut nicio declaraţie referitoare la transportul şi beneficiarul dispozitivelor militare (foto). Directorul Mircea Tanţău a spus doar că fabrica are capital de stat şi că orice informaţii legate de incident le poate oferi doar Ministerul Economiei. Transportul de armament făcea obiectul unei tranzacţii private încheiate între fabrica din Braşov şi o companie din Bulgaria.

La rândul ei, conducerea Companiei Romarm care are în subordine fabrica de la Zărneşti susţine că responsabilitatea transportului îi revenea beneficiarului. „Compania Naţională Romarm - filiala S.C. Tohan S.A. - Zărneşti, în baza unui contract de export cu un partener extern, din Bulgaria, având toate aprobările impuse de legile româneşti, a efectuat un export a cărui condiţie de livrare (FCA) prevedea ca transferul de proprietate între furnizor şi beneficiar să aibă loc la Braşov. Din momentul transferului de proprietate, responsabilitatea asupra transportului şi securităţii mărfii i-a revenit beneficiarului", precizează într-un comunicat  directorul general Romarm Vasile Crişan.

Anchetă la Jandarmi

Nici jandarmii nu au găsit un vinovat. Purtătorul de cuvânt al Jandarmeriei, Florin Hulea, a susţinut că acest caz a fost preluat de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti. În acelaşi timp o comisie a Jandarmeriei Române a ajuns ieri în Giurgiu pentru o anchetă internă. „În acest moment nu există jandarmi sancţionaţi, iar până la finalizarea anchetei nu ne putem pronunţa asupra vinovăţiei lor", a mai spus Hulea, care a precizat că la finalul anchetei concluziile vor fi făcute publice.

Ministerul de Externe confirmă că transportul era unul legal. „Referitor la transportul de mate­rial militar oprit în Giurgiu, MAE precizează că este vorba despre un export intracomunitar din România spre Bulgaria, care avea toate avizele şi documentele necesare desfăşurării sale, problematica securităţii transportului neintrând în atribuţiile Ministerului Afacerilor Externe sau ale Departamentului pentru Controlul Exporturilor", se arată într-un comunicat al ministerului.

image
Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite