Mii de tone de motorina din rezervoarele navelor dispar pe Dunare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dunarea, in zona Orsova, a devenit un fel de Triunghi al Bermudelor in care cantitati importante de motorina dispar din rezervoarele navelor. De la inceputul anului, mii de tone de combustibil vandut

Dunarea, in zona Orsova, a devenit un fel de Triunghi al Bermudelor in care cantitati importante de motorina dispar din rezervoarele navelor. De la inceputul anului, mii de tone de combustibil vandut in Romania s-au volatilizat pana si din actele de insotire a convoaielor fluviale in drumul lor spre Serbia. Motorina a aparut, mai apoi, pe piata neagra din Iugoslavia. Noua metoda de contrabanda pusa la punct cu sprijinul vamesilor din Orsova a fost ingenios organizata de o firma de buzunar, care a reusit sa plaseze contrabandistilor sarbi cateva mii de tone de motorina provenita de la Rompetrol. Din 31 ianuarie 2004, societatea Rompetrol Rafinare a inceput sa trimita spre Drobeta-Turnu Severin tancuri pline cu motorina. Marfa era destinata firmei Petrolium Trans Naval - o societate cu trei angajati si o cifra de afaceri de 740 de milioane de lei si profit zero. Livrarile au fost facute in doua transe: prima de 1.056 de tone de motorina, iar a doua de 1.630 de tone. Intre Rompetrol Rafinare si Petrolium Trans Naval exista un contract, prin care firma de buzunar era mandatata sa vanda combustibilul prin actiuni de bunkeraj (vanzarea de motorina catre navele fluviale). Rompetrol Rafinare nu avea drept de bunkeraj si se folosea astfel de societatea din Drobeta, care poseda o autorizatie pentru desfasurarea acestui tip de activitate fluviala. Numai ca, in autorizatia de bunkeraj - conform comisarilor de la Garda Financiara Mehedinti - se specifica faptul ca Petrolium Trans Naval avea dreptul sa faca bunkeraj doar in portul Drobeta-Turnul Severin. Conform unor surse din Politie, la receptia combustibilului, Petrolium Trans Naval primea si o suma de bani in avans de la Rompetrol - acesta reprezentand comisionul de 3 dolari pentru fiecare tona vanduta. Petrolium Trans Naval si-a inceput actiunile in Orsova - zona in care nu avea nici o aprobare de bunkeraj. Aici, firma din Drobeta i-a alimentat de mai multe ori pe clientii fideli veniti din Serbia. Conform datelor, navele "Vita Nova" si "Botev" (sub pavilion Serbia-Muntenegru) au fost cele care au incarcat cantitatile cele mai mari de motorina. Garda Financiara spune acum ca facturile Rompetrol corespundeau cu cantitatea marfii, iar pretul era facut pentru export, fara taxe. La fel, declaratia de bunkeraj a celor de la Petrolium Trans Naval corespundea cu cantitatea alimentata de sarbi. Lista de bunkeraj a navei era completata de vamesii de la Orsova, stampilata si inmanata capitanilor navelor care alimentau de la Petrolium Trans Naval. Conform legilor, aceste liste sunt depuse in porturile de destinatie ale navelor - aceasta fiind o procedura pentru eliminarea contrabandei. Numai ca, in porturile de revizie (de destinatie - n.n.), navele sarbesti prezentau o lista cu o cantitate mult mai mica de motorina. In general, diferentele erau de 50-60 de tone disparute la un drum. Un caz reprezentativ este al vasului "Vita Nova" care, la o singura tura intre Iugoslavia si Romania, a incarcat 86 de tone de motorina, iar in portul de destinatie a prezentat o lista prin care se specifica cum ca a alimentat rezervoarele doar cu 22 de tone de motorina. Listele prezentate la sarbi nu erau falsuri! Dupa alimentarea de la Petrolium Trans Naval, vamesii din Orsova intocmeau doua liste de bunkeraj. Una cu cantitatea reala de combustibil alimentat si o alta cu o cantitate mai mica. Ambele liste purtau semnaturile originale si stampilele vamii din Orsova. In porturile din Iugoslavia nu au fost gasite nici facturile Rompetrol sau ale Petrolium Trans Naval, ci doar lista cu cantitatea mai mica facuta de vamesi. Conform anchetatorilor, exista doua ipoteze. Prima ar fi ca motorina romaneasca cumparata fara taxe vamale sa fi fost descarcata pe malul sarbesc si vanduta apoi, la negru. Sarbii cumparau tona de motorina de la Orsova cu 360 de dolari, in conditiile in care la ei, pe piata neagra, se vinde cu 600 de dolari tona. O alta posibila varianta ar fi aceea ca - in intelegere cu "transportatorii" sarbi - motorina (fara taxe vamale) sa fi fost descarcata pe malul romanesc si repusa in vanzare. Asa, firmele romanesti ar fi scapat de plata accizelor. Pana in prezent, patru vamesi din judetul Mehedinti au fost acuzati de evaziune fiscala, fals intelectual si uz de fals. Rompetrol Rafinare spune ca are un contract de mandatare cu Petrolium Trans Naval, ca nu are autorizatie de bunkeraj, dar ca marfa trimisa firmei din Drobeta-Turnu Severin era sub supraveghere fiscala. Chiar si asa, motorina Rompetrol a ajuns sa alimenteze piata neagra din Serbia - zona care se aprovizioneaza si de la "benzinariile plutitoare" ale contrabandistilor ucraineni, montate fara nici o aprobare pe Dunare, in apropierea frontierei cu Iugoslavia.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite