Masini straine, "imprumutate" prietenilor cu anii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noua metoda de fraudare a statului a aparut datorita unei gauri din legislatie

Traficantii de masini au inventat un nou sistem de fraudare a statului. In numai cateva luni, noua metoda a adus Romaniei o paguba de zeci de miliarde de lei la buget - prin neplata taxelor vamale pentru autoturismele aduse in tara. Traficantii speculeaza lipsa unor prevederi legislative in privinta autoturismelor detinute de straini. Pana anul trecut, orice cetatean strain putea sa intre in tara cu masina personala, numai dupa ce era luat in evidenta autoritatilor. La frontiera, pe pasaportul turistului, era aplicata o stampila cu numarul de inmatriculare al autoturismului, astfel incat masina nu putea fi vanduta. Pentru romanii cu masini inmatriculate in strainatate, exista "garantarea taxei vamale" - o suma lasata in vama la intrarea in tara si recuperata la intoarcere. La jumatatea lui 2002, evidenta autoturismelor aplicata pe pasapoartele strainilor a fost, in mod curios, desfiintata. A ramas insa in vigoare facilitatea ca strainii si rezidentii romani sa fie exceptati de la plata garantarii taxei vamale. Atunci au inceput si afacerile traficantilor: zeci de masini inmatriculate in strainatate au intrat in Romania si au fost vandute pe blat. Masinile sunt aduse la comanda de romanii care au domiciliul in strainatate. Cei din Franta sunt cei mai castigati - acolo se poate inmatricula un autoturism pe numele lor chiar daca nu au un domiciliu stabil. La vama, traficantii spun ca se intorc in tara pentru a-si vizita rudele si prezinta actele masinilor si asigurarile platite la zi, toate pe numele lor. Masina este vanduta apoi, iar actele se fac de mana. Pentru ca noul proprietar sa nu aiba probleme, traficantul vine pregatit si cu o imputernicire parafata la un notariat din Vest prin care "prietenul" (adica noul proprietar) are dreptul sa conduca autoturismul. De regula, imputernicirea este valabila cativa ani. Fiindca un autoturism inmatriculat in strainatate nu poate ramane in Romania decat 90 de zile, noul proprietar mai iese din cand in cand in Ungaria pentru cateva ore, asigurandu-si astfel alte trei luni de "legalitate". Multi insa prefera sa ramana, la risc, cu masinile in Romania. Prin noua metoda se ocoleste plata taxelor vamale. Conform autoritatilor, Romania pierde intre 50 si 200 de milioane de lei (in functie de anul fabricatiei autoturismului), la fiecare comanda. Iar filierele de traficanti sunt specializate numai pe autoturisme fabricate in ultimii doi ani. Politia de Frontiera a declansat o adevarata vanatoare de masini inmatriculate in strainatate. In ultima saptamana, au fost capturate peste 40 de autoturisme vandute prin noul procedeu. Cele mai multe - Volkswagenuri, Mercedesuri sau Renaulturi - sunt aduse din Franta. Unele, se pare, au intrat in tara conduse chiar de romani fara vreo rezidenta in strainatate! In plus, sistemul face pierduta urma limuzinelor furate din Vest. Zilele trecute, politistii au gasit la Satu Mare un Chrisler Voyager (inmatriculat in Italia) si un Mitsubishi Pajero (inmatriculat in Franta), care fusesera plasate fara plata garantarii taxelor vamale. Ambele erau cautate prin Interpol. In lipsa unor regulamente clare, autoritatile nu au cum sa controleze noul fenomen. Cert este ca Romania a devenit tara unde multe din masinile straine isi pierd urma, iar bugetul este pagubit cu zeci de miliarde de lei.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite