Masca electorala a PSD

0
Publicat:
Ultima actualizare:

PSD plesneste de energie, Alianta PNL-PD este deja obosita. Asa se prezinta principalii competitori in alegeri, dupa doua saptamani de spectacole electorale, in care si-au lansat candidatii pentru

PSD plesneste de energie, Alianta PNL-PD este deja obosita. Asa se prezinta principalii competitori in alegeri, dupa doua saptamani de spectacole electorale, in care si-au lansat candidatii pentru scrutinul din 6 iunie. Din desfasurarea inegala de forte se vede limpede cine se afla la putere si cine, in opozitie, dar si cine vrea sa castige alegerile si cine spera ca le va castiga. Campania pesedista - centrata pe mesajul "partidul este o forta" - are o amploare fara precedent. Lansarea candidatilor pe zone geografice, altfel goala de continut, a capatat proportiile unui eveniment prin mobilizarea in masa si transformarea ei intr-un show politic atent regizat, ai carui protagonisti nu au fost alesii locali, ci liderii de la Bucuresti. Locul actiunii: totdeauna o sala polivalenta, in care sa incapa 5-6000 de oameni, care, aplaudand viguros si agitand stegulete si pancarte, sa lase privitorului impresia ca PSD e un partid simpatizat. Recuzita: tricouri si sepci cu insemnele partidului, steaguri albastre, ploaie de confetti si baloane peste multime in momentul culminant, cand tobele anunta: "Stand up for the champions!" ("In picioare pentru campioni!"), sugerand entuziasmul si increderea in victorie. Distributia: candidatii la primariile marilor orase, pusi la patru ace, proiectati pe ecrane uriase si, neaparat, Adrian Nastase prietenos, optimist, promovand "echipa PSD". Sub poleiala spectacolului, nu s-au vazut figurantii osteniti, adusi direct de la munca, elevii imbracati la repezeala in tricourile cu trei trandafiri, activistii de odinioara pe post de candidati, tepeni in hainele social-democrate si paralizati fara discursurile imprimate pe prompter. Freneticul show pesedist - copiat din campaniile electorale americane, doar nu degeaba consilierii de imagine ai partidului sunt din SUA - a recurs si la simboluri europene: stelutele UE imprimate pe steaguri de hartie s-au agitat langa simbolurile de partid, pentru a convinge electoratul ca PSD este deja in Europa unita, tragand tara dupa el. Mircea Geoana, a carui lansare a constituit apoteoza evenimentelor de gen, se vrea primarul fiecarui bucurestean, "pentru un oras european". Partidul de guvernamant s-a straduit, totodata, sa aduca in randurile sale personalitati publice, neinregimentate politic al caror prestigiu sa imbunatateasca imaginea partidului. Anghel Iordanescu, antrenorul Nationalei de fotbal a Romaniei, a devenit cel mai nou poster electoral al PSD, dar, alaturi de el, la Sala Polivalenta din Bucuresti, s-au afisat Mircea Lucescu si o multime de vedete de televiziune. "Asemenea oameni pot relansa interesul pentru politica", declara, recent, Adrian Nastase, dar ei au fost invitati sa relanseze doar interesul pentru PSD. Campania-spectacol a partidului la putere are, totodata, scopul de a ingropa rasunatoarele scandaluri in care au intrat unii dintre membrii sai. Ecourile dezvaluirilor facute de PNA in privinta afacerilor ilicite ale lui Nicolae Mischie ar trebui sa fie acoperite de imnurile rock ale lansarilor, tot asa cum umbra lui Anghel Iordanescu ar urma sa-l inghita definitiv pe Bebe Ivanovici. Partidul si-a pus o masca electorala stralucitoare, moderna, europeana, sub care insa baronii ranjesc, la fel, agresiv. O masca la un pret exorbitant, costurile campaniei ridicandu-se, dupa unele surse, la 200 de milioane de dolari. La antipod, Alianta PNL-PD s-a prezentat saracacios. Candidatii pentru sectoarele bucurestene s-au lansat in trei piete ale orasului, introdusi de liderii celor doua partide si aplaudati de o mana de spectatori. PD si-a adunat candidatii din tara la Sala Palatului, antrenul fiind generat de show-man-ul Traian Basescu si de muzica populara, in timp ce PNL a ignorat aspectul propagandistic al anuntarii candidaturilor. Faptul ca cele doua partide sunt adversare in alegerile locale cu exceptia Capitalei unde si liberalii il sustin pe Basescu, le-a limitat posibilitatile de exprimare, mesajul lor comun fiind unul anti-PSD. "Va scapam de baroni!" sau "Rezistati, ca venim!" nu sunt sloganuri care sa cutremure alegatorii, multi dintre ei, dupa cum arata sondajele, fiind resemnati cu domnia feudalilor. Ideea ca Alianta D.A. reprezinta si ea o forta s-a risipit o data cu miile de liberali si pedisti, care alearga pentru acelasi trofeu. Teama ca alianta Stolojan-Basescu nu va rezista jocurilor de interese locale, i-a determinat pe cei doi sa transmita o amenintare serioasa filialelor: organizatiile care fac intelegeri cu PSD pentru consiliile locale vor fi desfiintate si vor pierde dreptul de a-si mai desemna oamenii pe listele pentru Parlament. in asemenea conditii si dispunand de resurse financiare incomparabil mai mici decat cele ale partidului de guvernamant - zece milioane de dolari ar fi suma maxima pe care si-ar permite-o Alianta - celor doua partide nu le ramane decat sa-si difuzeze mesajele direct, din poarta in poarta. O astfel de campanie, mai apropiata de alegatori, ar fi si una mai potrivita cu Romania zilelor noastre, care, in nici un caz, nu este o superputere care sa-si permita show-uri politice hollywoodiene. Insa, in timp ce PSD a pornit la lupta cu "greii" partidului in care triumfale, trase de majorete, pedistii, dar mai ales liberalii nu par sa stie cum vor duce campania.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite