Marinarii rusi de pe batiscaful AS-28 Priz au fost scosi de britanici de pe fundul marii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Batiscaful rus ramas blocat de joi la 190 de metri adancime in Golful Berezovaia a fost adus la suprafata, ieri, toti cei sapte membri ai echipajului fiind salvati. Expertii britanici au reusit,

Batiscaful rus ramas blocat de joi la 190 de metri adancime in Golful Berezovaia a fost adus la suprafata, ieri, toti cei sapte membri ai echipajului fiind salvati. Expertii britanici au reusit, gratie robotului submarin teleghidat Scorpio-45, sa deblocheze batiscaful rus, taind cablurile si plasele pescaresti care il imobilizasera, operatiunea avand o durata de aproape cinci ore. Sositi in Kamceatka la bordul unui avion de transport al Royal Air Force, robotul Scorpio-45 si expertii britanici au fost transportati la locul incidentului de un remorcher rus. Salvatorii americani si cei doi roboti ai lor Super Scorpio, care urmau sa fie transportati ulterior cu o alta nava rusa, nu au mai plecat din portul Petropavlovsk Kamceatki. Salvatorii au intrat intr-o cursa contra cronometru, in conditiile in care existau informatii imprecise si contradictorii in legatura cu rezervele de oxigen de care dispuneau marinarii aflati la bordul batiscafului rus blocat pe fundul marii. Marinarii riscau sa moara asfixiati, rezervele de oxigen diminuandu-se dramatic pe masura trecerii timpului. inainte ca robotul britanic sa actioneze, marina rusa incercase, fara succes, sa elibereze submarinul cu mijloace proprii, intentionand sa ridice de pe fundul marii doua ancore din beton, care cantareau in total 60 de tone si care mentineau in apa antena in ale carei cabluri se prinsese batiscaful. Confuzia in legatura cu rezervele de oxigen, cauzele incidentului si desfasurarea operatiunilor de salvare au reamintit de situatia creata in urma cu exact cinci ani in Marea Barents, dupa explozia accidentala a unei torpile la bordul submarinului Kursk. Moscova declinase atunci, intr-o prima etapa, ofertele de ajutor strain, dar si-a schimbat parerea cand era deja prea tarziu pentru a-i mai putea salva pe eventualii supravietuitori. Toti cei 118 oameni aflati la bord au murit. Batiscaful AS-28 Priz, construit in 1989, avand o lungime de 13 metri si un diametru de circa cinci metri, este destinat acordarii de asistenta submarinelor ramase in pana si poate cobori pana la un kilometru adancime. Potrivit marinei ruse, batiscaful s-a prins mai intai intr-un navod pescaresc, apoi in cablurile unei antene uriase, cu o suprafata de 700 de metri patrati, care era destinata protejarii coastelor ruse de oaspeti nepoftiti.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite