Mall-mania a cuprins întreaga Românie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sute de mii de români iau cu asalt zonele comerciale în fiecare weekend. Succesul acestui gen de afaceri stă la baza altor proiecte Circulaţia în zona de nord a Capitalei a fost din nou

Sute de mii de români iau cu asalt zonele comerciale în fiecare weekend. Succesul acestui gen de afaceri stă la baza altor proiecte

Circulaţia în zona de nord a Capitalei a fost din nou blocată ieri, de mii de maşini. Românii se înghesuiau nu la biserică, deşi a fost sărbătoarea Floriilor, ci la cumpărături în zona comercială Băneasa. Isteria s-a instalat încă de la primele ore ale dimineţii, pentru că bucureştenii, dar şi cei din zonele limitrofe Capitalei s-au înghesuit cu mic, cu mare să viziteze cel mai mare mall din România.

Dacă până cu numai o săptămână în urmă, bucureştenii umpleau staţiunile de pe Valea Prahovei sau îşi petreceau weekendurile în casele de vacanţă, în acest sfârşit de săptămână situaţia a stat cu totul altfel. Mii de prahoveni, dâmboviţeni, ilfoveni şi ialomiţeni s-au bulucit la intrările noului mall din Băneasa cu aproape o oră înainte de deschiderea acestuia.

Traficul către zona comercială Băneasa a fost unul de calvar pe ambele sensuri. Dinspre Bucureşti, maşinile circulau bară la bară încă de la Piaţa Presei Libere, iar dinspre Ploieşti, coloana începea încă din Otopeni.

Vizitatori din toată ţara

În parcarea neîncăpătoare din zona comercială Băneasa, erau şi maşini înmatriculate în Timiş, Constanţa, Maramureş şi Cluj. Unul dintre timişoreni ne-a spus că a venit la Bucureşti cu treburi, dar a rămas să vadă dacă mallul din Băneasa e mai mare decât al lor.

"Trebuia să mă întorc joi la Timişoara, dar, pentru că tot se deschidea Băneasa Shopping City, am rămas să văd dacă e cum se laudă. Nu am putut să intru vineri, deoarece era foarte aglomerat. Am venit acum, dar văd că e la fel. O să intru totuşi, măcar să beau o cafea, după ce îmi găsesc un loc de parcare", ne-a spus Florin Iordache din Timişoara.

"De vină" pentru invazia Capitalei din acest weekend au fost şi ofertele promoţionale din Băneasa Shopping City, care au luat ochii cumpărătorilor. Copiii au fost întâmpinaţi de clovni, iepuraşi şi zâne. Cei mai curajoşi au fost pictaţi pe faţă, în timp ce "piticii" au primit urechiuşe de iepuraşi. Cei mari aveau însă altă treabă, şi anume să golească portofelele şi cardurile la casele de marcat.

Reduceri între 10 şi 30 la sută

Cele peste 200 de magazine, deschise încă de vineri, îi aşteptau cu produse la care reducerile erau foarte mari. Cele mai aglomerate magazine au fost "Esprit", "Elle", "Tiffosi", "Peek&Cloppenburg", "Timberland", "Liliana Turcoiu Udrea" şi "Ma dame".

Aproape peste tot erau afişate "oferte promoţionale de deschidere". Astfel, un tricou de firmă, care costă în mod normal 80 de lei, acum putea fi cumpărat cu numai 50 de lei. Reduceri similare erau şi la costumele bărbăteşti, pantaloni şi alte accesorii.

În funcţie de magazin, discountul era între 10 si 30 la sută. În special femeile au dat năvală şi în magazinele de cosmetice, "Douglas" fiind preferatul multora dintre ele. Şi bijuteriile erau pe alese, dar reducerile erau ceva mai mici.

Vânzătorii spun că promoţiile de deschidere se prelungesc până după Paşte, aşa că se aşteaptă ca "în Săptămâna Mare iepuraşii să treacă mai întâi pe la Băneasa".

După o zi de cumpărături, evident că vizitatorii mallului s-au mai odihnit în zona Food, unde s-au putut ospăta cu hamburgeri, cartofi prăjiţi, fripturi, îngheţată, dar şi preparate de peşte, aduse pentru prima oară în România de firma NordSee.

Cinematograful şi fast-foodul, armele secrete în războiul mallurilor

Lipsa locurilor de petrecere a timpului liber în marile oraşe din România aduce la putere centrele comerciale, care au pariat nu numai pe galeriile comerciale, unde se vând de obicei produse scumpe, ci şi pe componenta de entertainment.

Potrivit unor studii de specialitate, peste 50% din vizitatori calcă pragul unui mall doar pentru a viziona un film sau pentru a merge la un fast-food ori la un restaurant. Acest lucru se explică şi prin prisma puterii de cumpărare scăzute a românilor, care nu-şi permit să achiziţioneze haine de firmă sau parfumuri scumpe atunci când ajung într-un mall.

"Mallurile au preluat funcţia de <> "

Sociologul Mircea Kivu (foto) explică fenomenul "mall-mania" prin ideea că marile complexuri comerciale au devenit acum loc de socializare, au preluat funcţia de "strada mare", adică sunt spaţii unde oamenii se plimbă, văd figuri noi, fac cunoştinţe.

"Când eram copil, această funcţie o avea strada 6 Martie, actualul Bulevard Regina Elisabeta, unde erau şapte cinematografe", spune Kivu. El a adăugat că practic s-a mutat această protipendadă de pe stradă într-un loc acoperit. (Miruna Olteanu)

Înghesuială şi la Cluj

Cele două malluri din Cluj au înregistrat în ultima lună creşteri semnificative de vizitatori. La cei circa 35 de mii de cumpărători care trec zilnic pe la Iulius Mall, se adaugă în weekend de două ori mai mulţi, la fel ca şi la Polus Center, faţă de cei circa 22 de mii de vizitatori în mod curent. Potrivit lui Bogdan Stanciu, PR manager la Polus, explicaţia o constituie venirea primăverii, dar şi evenimentele organizate la fiecare sfârşit de săptămână.

Dacă la Polus a fost organizată o expoziţie de maşini, la Iulius Mall, vizitatorii au putut ocupa terasele exterioare ale cafenelelor şi au putut vedea o expoziţie de mobilă. De la inaugurarea din toamna trecută, doar la Polus au trecut peste patru milioane de vizitatori. Din acest an, peisajul mallurilor clujene se va dubla, existând încă două asemenea proiecte. (Alice Baciu)

Încă trei malluri se ridică la Timişoara

Primul mall din Timişoara s-a dovedit a fi, imediat după deschidere, principala atracţie pentru petrecerea timpului liber. La fiecare sfârşit de săptămână, sunt organizate spectacole, concerte, expoziţii de pictură, fotografie, sculptură sau artă tradiţională, concursuri sau tot felul de oferte promoţionale atractive. Parcarea de la mall este una dintre cele mai mari din oraş, dar deseori este neîncăpătoare.

După succesul primului mall din Timişoara, şi alţi investitori au anunţat că au astfel de proiecte. Ţiriac Holding are în plan deschiderea a două malluri: unul auto, pe Calea Aradului, care va cuprinde cel puţin cinci showroomuri, în care vor fi expuse şi vândute maşinile celor 11 branduri deţinute de omul de afaceri, adică Mercedes, Hyundai, DaimlerChrysler, Jeep, Dodge, Smart, Mazda, Mitsubishi, Ford, Land Rover şi Jaguar; al doilea mall va fi deschis în zona complexului studenţesc, unde, pe o suprafaţă de aproximativ cinci hectare, va exista o zonă de shopping, dar şi alta rezidenţială.

Deschiderea celui de-al treilea mall a fost anunţată de Grupul Plaza Centers NV, care are un proiect pe o suprafaţă de aproximativ 4,6 hectare, pe bulevardul Simion Bărnuţiu din Timişoara. (Nicoleta Tudor)

Concurenţă pentru grătarul la iarbă verde

Încă de la primele ore ale dimineţii, ieşenii şi-au început cumpărăturile la mall. Unii căutau, pe ultima sută de metri, un cadou pentru rudele sau prietenii care şi-au serbat ieri ziua numelui. Foarte mulţi dintre vizitatori veniseră însă doar la promenadă. Astfel că, deşi mulţi s-au grăbit să iasă la iarbă verde, parcarea din zona comercială era arhiplină.

Şi asta, pentru că s-au anunţat pentru această perioadă foarte multe reduceri de preţuri. Reprezentanţii celor două malluri din oraş susţin că, în weekend, numărul vizitatorilor ajunge să se tripleze faţă de o zi obişnuită, nivelul încasărilor crescând proporţional. (Cezar Pădurariu)

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite