Low-cost sau Boeing 737 fără an de fabricaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uneori întârzie, alteori îşi mai amână decolarea; câteodată pare prea aglomerat, iar altădată duce de-a valma tot felul de pasageri care se comportă ca într-o rată RATB. Un lucru

Uneori întârzie, alteori îşi mai amână decolarea; câteodată pare prea aglomerat, iar altădată duce de-a valma tot felul de pasageri care se comportă ca într-o rată RATB. Un lucru însă e cert: zborul low cost a câştigat tot mai mult teren în România. Nu mai puţin de nouă companii operează azi pe aeroporturile din ţară: My Air, Blue Air, Wizzair, Sky Europe, Alpi Eagles, Windjet, EasyJet, Germanwings, Ryanair. Iar clienţii par mulţumiţi.

"Sunt mulţumită de serviciile low-cost"

Elenmary Oprescu zboară în Italia din două în două luni cu Blue Air şi consideră satisfăcătoare serviciile companiei: "Sunt mulţumită de sevicile low-cost, deşi mâncarea din avion este destul de scumpă." La zborurile low-cost masa este opţională, dar dacă vrei să mănânci în avion, preţurile ajung ca la un restaurant de lux. "În schimb mie îmi convin preţurile. Dacă-mi cumpăr cu cel puţin o lună înainte plătesc până-n Italia doar taxele de aeroport care sunt în jur de 70 de euro."

Costul biletelor de avion diferă în funcţie de data la care pasagerul şi le cumpără. Cu cât e mai aproape de data zborului, cu atât devin mai scumpe. Elenmary Oprescu spune că a dat 310 de euro pe un bilet dus-întors la Catania, luat cu trei zile înainte. Pentru iulie are bilete deja cumpărate, pentru care a plătit 180 de euro.

"Prefer siguranţa altor tipuri de companii"

Lorena Zevedei călătoreşte şi ea des în străinătate şi din cauza zvonurilor despre companiile low-cost îi este teamă să zboare cu aceste companii."Eu nu folosesc low-cost, de obicei, zbor cu "Swiss". Am auzit nişte zvonuri despre zborurile low-cost întârziate sau anulate. Deşi, în ultimul timp nu au mai fost, totuşi, prefer siguranţa altor tipuri de companii."

Când vine vorba de costuri, Lorena Zevedei recunoaşte că există o diferenţă, dar urmăreşte ofertele şi îşi alege zborurile cele mai convenabile. "În general, pentru zborurile Bucureşti- Amsterdam, dau cam 250 euro şi am escala în Zurich. Biletele le iau cam cu o lună înainte, dar preţul depinde şi de ziua în care ai zborul. De exemplu, am vrut să-mi iau un zbor luni şi nu mai erau, iar pentru duminică biletele costau 300 de euro şi pentru marţi l-am găsit cu 250 de euro. Ideea e că trebuie să urmăreşti un pic oferta, dacă nu ai date fixe."

"Low-cost oferă aceleaşi condiţii de zbor ca şi celelalte companii"

Pe de alta parte, Gabriel Ion care zboară cu avionul în Europa pentru afaceri consideră că low-cost au aceleaşi condiţii de zbor ca şi celelalte companii. "De exemplu, singura diferenţă între AlItalia şi BlueAir este că îmi plătesc mâncarea."

"La Blue Air am un card de fidelitate pe care obţin beneficii şi cu care îmi pot cumpăra, la un anumit număr de puncte, bilete gratuit. Singurul dezavantaj la zborurile de tip low-cost este aglomeraţia de sărbători, din cauza căreia se produc şi întârzierile".

Boeing 737 fără an de fabricaţie

Printre călători se întâlneşte destul de des părerea că firmele low-cost ar avea avioane vechi, cumpărate de la companiile tradiţionale. Contactaţi de "Adevarul" reprezentanţii companiilor low-cost nu au vrut să precizeze ce an de fabricaţie au aeronavele lor. Din contra, Blue Air nici nu consideră relevantă vechimea aeronavelor pentru că potrivit normelor europene nu mai există limită de vârstă pentru avioanele din noua generaţie.

Directorul de marketing şi vânzări Sky Europe Mihaela Badic nu a vrut să declare anul de fabricaţie al aeronavelor: "Timpul de operare al avioanelor companiei noastre este de până într-un an. Avioanele sunt de tipul Boeing 737-700 NG, cu scaune de piele. Preţul biletelor depinde foarte mult de gradul de ocupare al avionului."

De asemenea, reprezentantii Blue Air au declarat: "Compania foloseşte în prezent şapte aeronave Boeing 737, din care patru din seria 737 - 300 şi trei din seria 737-400. Anul de fabricaţie al aeronavelor care respectă condiţiile de operare impuse de autorităţile aeriene civile internaţionale şi în special cele europene, cum este cazul şi aeronavelor operate de Blue Air, nu mai are relevantă, deoarece nu mai există limitări de vârstă, cum era cazul aeronavelor de generaţii mai vechi."

Spre deosebire de aceste companii, TAROM are toate date legate de flotă publicate pe site-ul companiei, disponibile tuturor celor interesaţi. La fel şi Al Italia, Swiss, Air France, etc, toate companii de linie.

BlueAir şi-a dublat numărul de pasageri

Blue Air este lider pe piaţa românească low-cost, deţinând o cota de 33%, urmat de Wizz Air şi MyAir, potrivit datelor Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian (IATA).

În 2007, liniile aeriene low-cost au acoperit aproape 30% din întreaga piaţa a transportului aerian, biletele vândute de acestea valorând peste 150 milioane de euro.

Numărul total de pasageri pe aeroporturile româneşti va creşte anul acesta la 7 milioane, cu 30% mai mult decât anul trecut, conform estimărilor Asociaţiei Aeroporturilor din România (AAR).

Blue Air, prima linie aeriană low-cost din România, a înregistrat din 2005 o dublare a numărului de pasageri transportaţi, însă în 2008 creşterea va fi mai moderată, coborând la circa 25%.

În primele 4 luni ale anului trecut, Blue Air a transportat cu 145% mai mulţi pasageri decăt Wizz Air (210.000, faţă de 85.000), în timp ce în aceeaşi perioadă a acestui an numărul pasagerilor companiei româneşti a fost cu doar 10% mai mare decat al Wizz Air (240.000, faţă de 225.000), evidenţiază datele IATA.

Pentru 2008, Blue Air estimează că va înregistra o creştere de 25% a cifrei de afaceri până la 120 milioane de euro, în timp ce Wizz Air şi My Air nu au făcut astfel de estimări.

"Pentru un anumit tip de transparenţă plăteşti"

Analistul economic George Vulcănescu este de părere că piaţa companiilor aeriene este împărţită în două tabere: pe de o parte low-cost şi companii de linie şi pe de altă parte cei care vor calitate sau cei care renunţă la calitate în favoarea banilor. "Când vorbim de low-cost trebuie să avem în vedere două chestiuni: preţul şi pretenţiile celor care călătoresc."

Ţinta companiilor low-cost, după părerea analistului George Vulcănescu, este populaţia de mijloc, oameni care "au trecut de la disconfortul microbuzului la disconfortul avionului low-cost cu avantajul timpului de deplasare. Pentru omul de afaceri e doar o soluţie de compromis. El are deplasări imprevizibile, nu face parte din categoria celor care urmăresc piaţa şi îşi cumpară bilete cu câteva luni înante."

"Companiile low-cost pleacă din start cu o problemă de imagine. Pentru că nu au un nivel al calităţii serviciilor şi nu au de ce să iasă în faţă cu o informaţie legată de anul de fabricaţie al aeronavelor. Low-cost oferă un nivel minimal la capitolul servicii, nu îţi garantează nimic.

Pentru un anumit tip de transparenţă plăteşti. Pentru confort, mâncare de calitate, tot ce e în plus plăteşti.
Ca urmări, va mai dura ceva timp până când low-cost o să-şi ia un anumit număr de critici ca să apară reglementări pentru ei. Cu câţi mai mulţi pasageri cu atât se vor înmulţii criticile.", precizează George Vulcanecu.

Prezentare companii

Printre cele nouă companii aeriene cea mai des întâlnită destinaţie este Veneţia (4 din cele 9 companii), urmată de Barcelona, Roma şi Catania (3 companii).

Compania aeriana cu cele mai multe destinaţii este Sky Europe, din Bucureşti are zbor direct doar la Viena, iar din Viena asigură zboruri către alte 24 de destinaţii.

BLUE AIR

Blue Air este prima companie aeriană din România care operează zboruri în sistem de low-cost având capital 100% privat românesc.

Flota Blue Air este constituită în prezent din cinci aeronave moderne, două Boeing 737, serie 300 având o capacitate de 144 de locuri (înregistrată ca YR-BAA) şi respectiv 136 locuri (înregistrată ca YR-BAC), un Boeing 737-500, având capacitatea de 123 locuri (înregistrată ca YR-BAB) şi două Boeing 737-400 cu o capacitate de 167 (înregistrată ca YR-BAD) şi, respectiv, 162 de locuri (înregistrată ca YR-BAE).

Blue Air este prima companie românească low-cost cu zboruri din Bucureşti (Băneasa), Arad, Bacău şi Cluj către: Londra, Paris (Beauvais), Lyon, Roma, Milano (Bergamo), Torino (Cuneo, Cassale), Bologna, Verona, Barcelona, Madrid, Valencia, Malaga, Lisabona, Koln, Bonn, Stuttgart, Bruxelles, Istambul.

MY AIR

Myair este compania aeriană ce oferă cele mai multe rute din Romania către Italia dar şi către alte destinaţii din Europa. La dispoziţia călătorilor sunt puse 5 aparate de zbor Airbus A320 cu 180 de locuri şi 19 aparate de zbor Bombardier CRJ900 cu 90 de locuri.

My Air efectuează zboruri din Bucureşti (Băneasa) către: Roma, Veneţia, Milano (Malpensa, Bergamo) şi Napoli, Bari, Catania.

WIZZAIR

Astăzi, Wizz Air deţine în regiune 8 baze operaţionale: Katowice, Varşovia, Gdansk şi Poznan în Polonia, Budapesta în Ungaria, Sofia în Bulgaria, Bucureşti şi Cluj în România, operând curse către aproape 50 de destinaţii.

Are zboruri din Bucuresti (Băneasa) către: Barcelona, Valencia, Dortmund, Roma (Ciampino), Venetia, Londra (Luton). Si din Târgu Mures către: Barcelona, Roma (Ciampino), Londra, Dortmund, Budapesta.

SKY EUROPE

SkyEurope este o companie aeriană low-cost cu baza la Bratislava, pe aeroportul M. R. Stefanik şi cu alte două baze la Viena şi Praga. În prezent SkyEurope deţine 15 avioane, toate de tipul Boeing 737-700 NG.

Compania asigură zboruri din Bucureşti (Băneasa) către: Roma, Viena, şi cu escala la Viena către: Amsterdam, Atena, Barcelona, Bratislava, Bruxelles, Budapesta, Copenhaga, Innsbruck, Cracovia, Lisabona, Napoli, Nice, Paris, Praga, Roma, Salonic, Venetia, Varsovia. Si zboruri din Timisoara către: Viena, si cu escală la Viena către: Lisabona

EASYJET

EasyJet a fost înfiinţată la data de 18 Octombrie 1995 şi a început să opereze la 10 Noiembrie 1995. În prezent, flota EasyJet este formată din următoarele tipuri de aeronave: Airbus A319-100 - 87 unităţi cu câte 156 locuri, Boeing 737-700 - 32 unităţi cu câte 149 locuri.

Compania asigură zboruri din Bucureşti (Băneasa) către: Milano, Madrid, Londra

ALPY EAGLES

Alpi Eagles este o companie aeriană low-cost privată ce operează zboruri regulate de pasageri în Europa.Îprezent, flota Alpi Eagles cuprinde: 10 aparate Fokker 100 şi sunt comandate 20 aparate Embraer 175 / Embraer 195.

Compania are zboruri din Bucureşti, Timişoara şi Cluj către: Veneţia, si cu escală la Veneţia către: Barcelona, Bari, Catania, Napoli, Olbia, Palermo

WINDJET

Este o companie aeriană low-cost italiană care a cunoscut o deosebită creştere a numărului de pasageri în ultima perioadă atât datorită măririi flotei cât şi conditiilor foarte bune de zbor şi a numeroaselor destinaţii pe care operează.

Zboruri din Bucureşti către: Forli, Palermo, Catania

GERMANWINGS

German Wings este o companie aeriană low-cost cu baza pe aeroportul Koln, Germania. Operează zboruri către aproximativ 63 de destinaţii din Europa. Baze secundare se află pe Stuttgart Airport, Berlin-Schönefeld International Airport şi Hamburg Airport.

În prezent, flota German Wings cuprinde: 20 aparate Airbus A319-100, 3 aparate Airbus A320-200.
Zboruri din Bucureşti către: Koln, Bonn, Berlin

RYANAIR

Ryanair este o companie aeriană irlandeză, şi este liderul low-cost din Europa. Ryanair are, în Europa, 23 de baze şi 605 rute în 26 de ţări. Din anul 2008, a intrat şi în România.
Zboruri din Constanţa către: Pisa (Italia)
Zboruri din Arad către: Milano (Italia)

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite