Lobbyiştii republicani şi-au pierdut clienţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acum sunt la mare căutare oamenii din tabăra democraţilor cărora le-a crescut cota. Preşedintele Obama a pledat pentru o transparenţă mai mare în privinţa activităţii acestor grupuri şi a impactului pe care îl au asupra funcţionarilor administraţiei.

Măsurile de limitare a influenţei lobbyiştilor vor interzice tuturor funcţionarilor din agenţiile centrale să facă lobby pe lângă alte instituţii după ce renunţă la post şi să primească cadouri de la grupurile de influenţă. Mai mult, documente legate de modul în care unele grupuri au influenţat politicile administraţiei vor fi făcute publice, ceea ce marchează o ruptură cu practica de „secretizare” din mandatul Bush-Cheney.

Şi Bill Clinton a interzis la început de mandat înalţilor funcţionari numiţi să facă lobby pe lângă foştii colegi de muncă, după ce părăsesc o agenţie guvernamentală pe durata mandatului său, dar a anulat ordinul, pe motiv că foştii săi consilieri nu mai găsesc de lucru, reaminteşte „The Washington Post“.

Prin comparaţie, măsurile luate de administraţia Obama vizează toţi funcţionarii din toate agenţiile şi interzic noilor oficiali să elaboreze politici în domenii care-l implică pe fostul angajator sau pe foştii clienţi. Mai mult, noii funcţionari nu se pot angaja într-o agenţie pe lângă care au făcut lobby în ultimii doi ani.

Cutremurul schimbării puterii

După ce democraţii au obţinut majoritatea locurilor în Congres şi au învins în cursa  pentru Casa Albă, lobbyiştii care aveau relaţii strânse cu administraţia republicană şi-au pierdut clienţii. Mulţi dintre ei au ieşit de pe piaţă pe fondul celei mai reduse influenţe a republicanilor pe scena politică din ultimii ani.

Un asistent de pe lângă secretarul unui departament care părăsea administraţia Bush cu trei ani în urmă, atunci când republicanii deţineau controlul asupra Camerei, Senatului şi Casei Albe, putea câştiga între 600.000 şi 1 milion de dolari într-un grup de lobby.

Acum, acesta ar putea câştiga doar jumătate din sumă, scrie IHT. În schimb, un director de staff democrat al unui comitet important al Camerei Reprezentanţilor sau al Senatului ar fi câştigat în jur de 130.000 de dolari anual în urmă cu trei ani şi 250.000 de dolari dacă ar fi renunţat la funcţie pentru un grup de lobby.

Acum, funcţionarul convertit în lobbyist ar putea câştiga 500-800.000 de dolari pe an.Cererea de foşti înalţi oficiali democraţi a crescut pe o piaţă de lobby, a cărei ofertă se axează pe expertiză în politici sectoriale şi relaţii personale. În plus, noua administraţie tinde să încurajeze corporaţiile şi grupurile de presiune să angajeze mai ales democraţi.   
 
Unii câştigă, alţii pierd

Un bun exemplu al „cordonului ombilical” care îi leagă pe senatori şi congresmeni de foştii colaboratori deveniţi lobbyşti este senatorul de Alaska, Ted Stevens, un republican care a petrecut 40 de ani în importante comitete pentru comerţ, pescuit, silvicultură, comunicaţii, armată. De influenţa acestuia au beneficiat foşti colaboratori ai săi, care acum reprezintă grupuri de lobby. Ei au câştigat 800.000 de dolari numai în ultimele 18 luni, arată IHT. După ce a pierdut însă ultimele alegeri în favoarea unui democrat, „tutorele” grupului de influenţă şi lobbyiul său au pierdut din putere.

Earl Comstock, lobbyist şi fost membru al staffului lui Stevens, care reprezintă interesele unor companii specializate în telecomunicaţii şi pescuit, recunoaşte că plecarea lui Stevens din Senat i-a afectat afacerile. Şi totuşi, el susţine că „nu este un lobbyist ales de clienţi pentru legăturile sale la nivel înalt, ci pentru expertiza sa în politici sectoriale”.

În opinia sa, misiunea lobbyistului este de a transpune argumentele şi interesele clienţilor în termeni care să trezească interesul reprezentantului autorităţii. Şi Google, unul dintre cei mai importanţi susţinători şi finanţatori ai campaniei prezidenţiale a lui Barack Obama,face lobby pe lângă Washington pentru implementarea ideilor sale: extinderea internetului broadband şi apărarea principiului „neutralităţii reţelei”.

„Administraţia Obama este mai interesată de ştiinţă şi tehnologie. Este o veste bună pentru toate întreprinderile tehnologice şi în special pentru Google”, explică Eric Schmidt, PDG-ul companiei.

Critici

Republicanii l-au criticat însă pe Obama pentru numirea lui William J. Lynn în funcţia de adjunct al secretarului Apărării, pe motiv că acesta a făcut lobby pe lângă Congres şi Pentagon în 2007 şi în 2008 pentru producătorul de armament Raytheon.

Planul anticriză, adoptat de Congresul american

Cele două Camere ale Legislativului american au adoptat planul de relansare economică al noii administraţii, evaluat la 787 de miliarde de dolari. În Senat, majoritatea democrată a beneficiat de voturile a trei republicani moderaţi, care i-au permis să treacă peste orice tentativă de blocare din partea opoziţiei.

În Camera Reprezentanţilor, însă, niciun republican nu a votat în favoarea planului. Reprezentanţii opoziţiei au criticat costul său prea ridicat. Puţin peste o treime din planul anticriză constă în măsuri fiscale, iar restul, în cheltuieli pentru infrastructură, sănătate, ştiinţă şi tehnologie, educaţie şi dezvoltarea energiei din surse regenerabile. Preşedintele Camerei Reprezentanţilor, democrata Nancy Pelosi, a dat asigurări că textul planului de relansare „poate fi rezumat într-un singur cuvânt: slujbe“.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite