Limuzina lui Catarama + limuzina lui Columbeanu = 1.000.000 USD
0Sunt unele marci de masini al caror nume a ajuns etalon al calitatii. Se spune despre un ceas ca este Rolls-ul ceasurilor sau despre o motocicleta ca este Rolls intre motociclete. Ei bine, una din
Sunt unele marci de masini al caror nume a ajuns etalon al calitatii. Se spune despre un ceas ca este Rolls-ul ceasurilor sau despre o motocicleta ca este Rolls intre motociclete. Ei bine, una din cele 400 de Rolls-Royce Phantom cate exista in toata lumea (55 doar in Europa) a ajuns in Romania, in garajul omului de afaceri Irinel Columbeanu. O alta, Maybach, un pic mai scumpa, dar nu la fel de "exclusivista" si cu aceeasi distinctie, dupa cum cred specialistii, se afla parcata in garajul unui alt om de afaceri roman, Viorel Catarama. Cele doua masini costa impreuna peste un milion de dolari. Prin comparatie, un Maserati sau un Lamborghini, marci detinute de multi romani, pare chiar accesibil.
"M-a fermecat din primul moment", raspunde Columbeanu cand e intrebat de ce si-a cumparat un Rolls-Royce Phantom pentru hartoapele din Capitala. "E singurul obiect pe care l-am cumparat vreodata asupra caruia m-am hotarat din prima clipa. In general, studiez, compar, analizez", spune omul de afaceri. A vazut un Phantom pentru prima oara la editia din 2003 a Targului Auto de la Geneva. "Am vizitat mai multe standuri. Nici nu m-am dus la al celor de la Rolls-Royce, fiindca stiam ca e o masina mult prea scumpa. Dupa ce am flirtat un pic cu un Bentley, chiar inginerii de la ei m-au convins, culmea, sa vad si un Rolls-Royce. Am condus-o putin prin Geneva si m-a fermecat pe loc. Mi s-a parut o opera de arta, pentru care pretul a devenit dintr-o data irelevant. Mi-am zis "merita sa fac nebunia asta!". Nebunia l-a costat o jumatate de milion de dolari pe care i-a platit pe loc. Se intampla in decembrie, anul trecut. "N-am crezut niciodata ca imi voi permite o asemenea masina", spune Columbeanu. Un alt om de afaceri, Viorel Catarama, este si el unic proprietar in Romania al unei marci de lux. Este vorba de Maybach 57, masina pe care si-a achizitionat-o in urma cu aproape o jumatate de an. Pretul unui Maybach variaza intre 310.000 si 400.000 euro. Pretul celei pe care o poseda Catarama e confidential "din cauza contractului", dupa cum spune. De ce si-a luat-o? "Am vazut-o, mi-a placut, am cumparat-o. E bine, e rau, ramane de vazut. Imi asigura un confort deosebit in timpul calatoriilor de afaceri". Atat Columbeanu, cat si Catarama circula zilnic cu cele doua limuzine, indiferent unde au treaba. Si unul, si celalalt prefera sa conduca ei insisi, dar, de obicei, merg insotiti de soferi, din cauza dificultatilor legate de parcare. Consumul mediu, in cazul ambelor masini, este de 20 l/suta de kilometri, dar nu se mai pune.
Snobism, moft sau o investitie in imagine?
Care ar putea sa fie motivul pentru care un cetatean roman bogat, care conduce pe aceleasi strazi pline de gropi ca si noi, da o jumatate de milion de dolari pe o masina a carei asigurare Casco depaseste 20.000 dolari anual? Columbeanu spune ca masina aceasta reprezinta o alternativa mult mai confortabila la calatoria cu avionul. In al doilea rand, si-a cumparat-o pentru a-si satisface o placere, dar, cel mai important, a privit aceasta achizitie ca pe o investitie in imagine. "In strainatate", spune el, acolo unde isi desfasoara o mare parte din activitate, "esti luat mult mai in serios cand cobori dintr-o asemenea masina. Sa nu intelegeti cumva ca e vorba de teatru. Exact cum ne alegem si hainele pe care le imbracam, la fel se intampla si in cazul masinii. Nici vorba de snobism. Pur si simplu cred ca romanii iubesc masinile. Eu, unul, ma bucur de ea ca un copil". Catarama nu stie daca el este proprietarul celei mai scumpe masini din Romania, dar zice ca nici nu e important acest aspect. "Criteriile care m-au determinat sa aleg un Maybach au fost confortul, siguranta si conditiile din interior. Nicidecum competitia cu alti detinatori de masini de lux si nici faptul ca e atat de inaccesibila ca pret. Columbeanu marturiseste chiar ca, atunci cand se afla la volan, are un oarecare sentiment de jena. De aceea prefera sa nu se uite in jur, sa vada reactia oamenilor de pe strada. Totusi, in ciuda previziunilor negative venite din partea prietenilor si mai ales a parintilor, "ca e o nebunie sa-si cumpere o asemenea masina, fiindca naste invidia oamenilor", spune ca l-a socat reactia unor oameni simpli care au venit sa-l felicite ca a avut curajul acesta, in Romania. "De atunci, va marturisesc sincer ca nu mi-ar fi frica sa o las pe strada. Sunt aproape sigur ca n-ar pati nimic. E prea frumoasa ca sa atraga asemenea rautati". In vreme ce Columbeanu viseaza la varianta cabrio a aceluiasi model, Catarama nu-si pune inca problema unei schimbari.
Fiecare, cu ce poate!
Printre preferintele romanilor, din randul masinilor de lux ceva mai "accesibile", se numara BMW 760 Li (peste 80.000 euro), Lexus LS si LS 430 (peste 60.000 euro), Maserati (peste 80.000 euro), Mercedes S 600 (111.016 euro) Mercedes 55 AMG (peste 100.000 euro), Audi A8 (peste 60.000 euro) si Porsche Turbo (peste 100.000 euro). In cazul Maserati, intr-un singur an, de cand Autoitalia a lansat aceasta marca in Romania, s-au vandut in jur de 20 de unitati. Pretul unuia, peste 80.000 euro, fara taxe. Tot pe strazile noastre poate fi vazut si un Lamborghini Gallardo, al carei pret este de 120.000 euro. Preturile nu includ taxe.