Lifecar, maşina pe hidrogen pentru eco-vitezomani
0Britanicii au prezentat la Salonul de la Geneva un bolid care nu emite gaze de eşapament, ci vapori de apă Prima maşină sport cu emisii poluante zero şi cu o viteză maximă de 150 de
Britanicii au prezentat la Salonul de la Geneva un bolid care nu emite gaze de eşapament, ci vapori de apă
Prima maşină sport cu emisii poluante zero şi cu o viteză maximă de 150 de kilometri pe oră a fost vedeta lansărilor de miercuri de la Salonul Internaţional de la Geneva. Cu un design original şi extrem de atractiv, maşina pe hidrogen Lifecar produce foarte puţin zgomot, iar singurele sale emisii sunt vaporii de apă. Lifecar are şansa să pătrundă în exclusivista lume a pasionaţilor de bolizi, foarte criticaţi pentru nivelul mare al emisiilor poluante pe care îl au maşinile lor.
Cu un design futurist, bazat pe prototipul maşinii sport Morgan Aro-8, Lifecar a fost dezvoltată de un consorţiu de companii şi universităţi din Marea Britanie, între care şi reputata Universitate Oxford. "Cifrele arată că maşina poate ajunge la viteza de 100 de kilometri pe oră în doar şapte secunde", a declarat pentru BBC Matthew Parkin, responsabil al constructorului britanic de maşini sport Morgan. Totuşi, acceleraţia exactă a maşinii nu poate fi cunoscută până la efectuarea primului test drive.
Potrivit lui Parkin, constructorii urmează să efectueze primul test drive chiar la finele Salonului de la Geneva. Constructorii au pornit de la ideea fabricării unei "maşini cu emisii poluante zero, dar foarte atractivă şi distractiv de condus". Potrivit unui specialist prezent la lansarea maşinii, bolidul din aluminiu este "delicat în mod straniu, iar interiorul de aluminiu şi lemn este pe cât de frumos, pe-atât de brutal de aseptic".
Puterea inteligentă
Proiectul Lifecar, în valoare totală de 2,5 milioane de euro şi parţial subvenţionat de statul britanic, a durat aproape trei ani. "Conceptul de bază a fost să construim o maşină sport atractivă şi distractivă, care va fi un model demonstrativ pentru acest gen de tehnologie", mai spune Matthew Parkin.
Modelul, cu greutatea mică, integrează dispozitive de conversie electro-chimică a energiei şi un sistem de conservare a energiei care oferă maşinii o autonomie de 400 de kilometri la un plin de rezervor. Maşina se alimentează cu energie de la un conglomerat de celule de combustie, care convertesc energia hidrogenului printr-un proces electro-chimic. Sistemul a fost creat de compania britanică de tehnologie militară Qinetiq.
Sistem de frânare regenerativ
"Dacă iei un motor convenţional cu combustie internă şi îl înlocuieşti cu o celulă de combustie, acestea din urmă vor ocupa foarte mult spaţiu. Asta nu înseamnă eficienţă", explică Ian Whiting, de la Qinetiq. Celulele de combustie ale maşinii Lifecar produc aproximativ 22 de kilowaţi, circa o cincime din energia unui motor cu combustie internă şi echivalentul a 29,5 cai putere.
Când maşina are nevoie să accelereze sau să urce un deal, ea îşi trage energia suplimentară dintr-un conglomerat de supercondensatoare, aliniate în zona centrală a vehiculului. Acestea se comportă ca nişte baterii, însă nu stochează la fel de multă energie şi permit energiei să intre şi să iasă mai repede din sistem. Supercondensatorii sunt, în primă instanţă, alimentaţi de un sistem de frânare regenerativ, care încetineşte maşina convertind energia cinetică a vehiculului în energie electrică pentru motor.
Maşinile hibride folosesc deja sistem de frânare regenerativ, care stochează aproximativ 10 la sută de energie, însă sistemul folosit de Lifecar urcă până la 50 la sută.
Drum cu obstacole pentru maşinile pe hidrogen
Şi alţi constructori de maşini şi-au prezentat maşini sport pe bază de hidrogen, însă multe sunt conversiuni ale unor modele deja existente care pot funcţiona şi pe bază de benzină. Spre exemplu, constructorul japonez Mazda a prezentat recent o versiune modificată a maşinii RX-8, cunoscută sub numele de Hydrogen RE, care foloseşte sistemul hibrid.
Şi Honda a anunţat deja că maşina sport hibridă CR-Z va fi lansată anul viitor. Totuşi, viitorul maşinilor pe hidrogen întâmpină destule obstacole. Criticii acestei tehnologii argumentează că producerea de hidrogen din apă necesită o cantitate prea mare de energie electrică. În prezent, o mare parte din această energie electrică provine tot de la centralele electrice care folosesc combustibili fosili şi, tocmai de aceea, nu există beneficii majore pentru mediu. În plus, nu există deocamdată o infrastructură dezvoltată pentru alimentarea acestor vehicule.
Viteza silenţioasă
Maşina are o autonomie de circa 400 de kilometri şi o viteză maximă de 150 de kilometri pe oră. "Totul s-a construit în jurul eficienţei, care se bazează mai ales pe reducerea greutăţii maşinii. Obiectivul nostru este de a aduce maşina la o greutate de 700 de kilograme", explică Ian Whiting. Pentru aceasta, vehiculul foloseşte un şasiu de aluminiu şi un interior din material lemnos foarte uşor, inclusiv fotoliile. Totodată, Lifecar nu are accesorii de lux precum sistemul stereo, sistemul de transmisie, sistemul de închidere automată centralizată şi nici măcar airbagurile cu care sunt echipate maşinile moderne.
În ciuda aspectului spartan, Lifecar are şi "lipsuri" avatajoase, precum huruitul motorului, din vreme ce celulele de combustie produc foarte puţin zgomot. Din acest punct de vedere, Lifecar nu este numai o maşină cu emisii poluante zero, ci şi cu un nivel foarte scăzut de poluare sonoră, extrem de benefic pentru mediul urban. Pentru cei care vor totuşi să simtă că "ambalează motorul", constructorii se gândesc să instaleze un sistem de sonorizare conectat la pedala de acceleraţie, care să imite zgomotul produs de un motor V8.