Licitatie cu cantec pe spinarea bucurestenilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La sfarsitul lunii trecute, Primaria Capitalei a organizat cea mai mare licitatie din ultimii ani pentru reinnoirea parcului auto al RATB. ,Afacerea autobuzul" inseamna peste 100 milioane de euro

La sfarsitul lunii trecute, Primaria Capitalei a organizat cea mai mare licitatie din ultimii ani pentru reinnoirea parcului auto al RATB. ,Afacerea autobuzul" inseamna peste 100 milioane de euro puse la bataie de PMB. Achizitia publica este pe cale sa se lase cu un scandal de proportii, intrucat criteriile de selectie a ofertelor, cat si modul de derulare a licitatiei au fost cel putin dubioase. Indiferent cum se va finaliza povestea, de pierdut vor avea doar bucurestenii.
Licitatia a fost organizata pentru 500 de autobuze cu platforma total coborata si cu dotari la cele mai inalte standarde europene. Caietul de sarcini a fost cumparat de 37 de firme romanesti si internationale. Cumparatorii au constatat ca au la dispozitie doar 30 de zile pentru a traduce intr-o limba de circulatie internationala documentul de 100 de file redactat in limba romana. Necesitatea s-a ivit ca urmare a conditiilor puse de Primarie, ca ofertantul sa depuna mai multe documente originale de la fabricant, traduse in limba romana si legalizate. Mai erau necesare cel putin trei scrisori de recomandare din partea unor beneficiari, care sa ateste ca au cumparat astfel de autobuze si au cel putin un an de cand se afla in exploatare. Nu era omis nici termenul de garantie, care trebuia sa fie de 3 ani sau 250.000 de kilometri, reparatiile facute in acest interval urmand a fi suportate de firma producatoare. Pretentiile ridicate si faptul ca Primaria este dispusa sa investeasca doar 100 de milioane de euro au determinat peste 30 de cumparatori ai caietului de sarcini sa se retraga din cursa. Pe 19 octombrie, cand a avut loc sedinta de deschidere a ofertelor, mai erau doar doua firme: Evo Bus, reprezentantul firmei Mercedes (despre care producatorii afirma ca are cele mai mari tarife), si Iris Bus. Deschiderea plicurilor a insemnat si primul moment tensionat (neconsemnat in procesul-verbal). Deoarece Evo Bus nu prezentase oferta in lei, corectia s-a facut dupa deschiderea plicurilor. Astfel, datorita cursului de schimb favorabil, Evo Bus a putut sa faca o oferta sub nivelul celei propuse de Iris Bus. Producatorii spun ca oricum preturile oferite de cele doua firme sunt nerealiste, deoarece nu acopera nici macar pretul de fabricatie. Tot atunci, primaria a anuntat ca ar prefera plata in leasing, desi anuntul de licitatie excludea ferm alternativele. Presedintele Comisiei de licitatie, Gheorghe Udriste, sustine ca toate regulile interne si internationale in domeniu au fost respectate cu strictete, iar in cel mult doua saptamani va fi anuntat castigatorul. Pana atunci se va stabili daca autobuzele vor fi cumparate cu plata cash, in leasing sau in rate. Indiferent de castigator, finalul ar putea sa iasa cu scandal. Daca iese invingator Evo Bus, Iris Bus va contesta hotararea din cauza suspiciunilor de la data deschiderii plicurilor cu oferte. Daca, dimpotriva, castiga Iris, ar putea sa faca scandal Evo Bus, pentru ca ea are preturi mai mici. Un astfel de conflict poate fi solutionat numai in instanta. Iar pana la pronuntarea unei hotarari definitive, Primaria nu ar avea dreptul sa organizeze o noua licitatie cu acest obiect. Fiind vorba despre o finantare prin eurobonduri, banii trebuie cheltuiti in timpul si cu destinatia stabilite la acordare. Neindeplinirea acestor conditii duce la restituirea sumei, cu dobanzi si penalitati. Pe care le-ar plati bucurestenii, ramasi si fara autobuze.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite