La Constanţa se construiesc şosele în spuma mării

0
Publicat:
Ultima actualizare:
58.000 de dolari este preţul concesiunii plătit de firma Fin. Co. Ge. Ro. pentru cele peste patru hectare de teren la malul mării
58.000 de dolari este preţul concesiunii plătit de firma Fin. Co. Ge. Ro. pentru cele peste patru hectare de teren la malul mării

Fără niciun aviz de la Ministerul Mediului, un tronson din Riviera Tomisului (şoseaua de coastă) este construit chiar pe plajă, aprape de apă.

Italienii de la Fin.Co.Ge.Ro. (Finanzare a Construzioni Generali Reunite Organizate) Catania - Italia nu au mai avut răbdare să obţină de la Ministerul Mediului şi Administraţia Porturilor Maritime avizele necesare construirii şoselei. Oricum, şansele de autorizare ar fi fost reduse, din moment ce drumul a fost împins chiar pe buza mării, pentru a face posibilă extinderea cartierului rezidenţial de lux. Plaja Mării Negre este domeniu public inalienabil al Statului Român. Aşa că, pentru a da impresia că plaja a rămas intactă, constructorii au acoperit cu nisip o parte din terasamentul şoselei.

Lucrări mascate

Investiţia derulată de Fin.Co.Ge.Ro. face parte din proiectul „Programul de dezvoltare edilitară urbană a municipiului Constanţa - Faleză Nord Mamaia". Documentaţia depusă de societatea italiană are drept argument consolidarea malului, însă, în realitate, lucrările vizează baza pentru şoseaua de coastă, care nu a obţinut autorizare de la Ministerul Mediului.

Proiectul a fost realizat de firma Kalinia, cunoscută mai ales datorită nenumăratelor proiecte pe care le-a întocmit pentru municipalitate. Primăria Constanţa a eliberat autorizaţia de construire fără niciun fel de probleme.

Conform proiectului, şoseaua va avea o lăţime de 14,5 metri, taluzul drumului - 6 metri, iar plaja de minimum 35 de metri. Or, constructorul italian a împins drumul până la  buza mării, pentru a putea extinde la maximum zona rezidenţială. Modificarea proiectului este nu numai ilegală, dar şi foarte periculoasă, procesul de eroziune al mării putând oricând să înghită şoseaua.

Autorităţile dorm liniştite

Viceprimarul Constanţei, Decebal Făgădău, susţine că "firma Fin.Co.Ge.Ro. execută doar lucrările pentru care a primit autorizaţie", dar refuză să comenteze faptul că este distrusă plaja.

Nici Vasile Petro, comisarul-şef al Gărzii de Mediu Constanţa nu vede o problemă în faptul că italienii maschează terasamentul şoselei, acoperindu-l cu nisip. „Faptul că acolo se reface plaja este un lucru bun. Era mai rău dacă se lua nisip. Eu cred că au acord de mediu pentru ceea ce fac, dar rămâne de văzut", a declarat Vasile Petro. Reporterii „Adevărul" au încercat să stea de vorbă şi cu reprezentanţii firmei italiene, pentru a afla punctul de vedere al constructorului, dar aceştia au refuzat să-şi explice lucrările.

Mai puţin „liniştit" s-a dovedit a fi prefectul Constanţei, Claudiu-Iorga Palaz. În august 2011, prefectul a solicitat Tribunalului Constanţa anularea autorizaţiilor de construire emise în 2010 de primarul Radu Mazăre pentru „stabilizarea taluzului, sistematizarea verticală şi realizarea căilor de acces auto şi pietonale la ansamblul rezidenţial şi stabilizarea taluzului, etapa 2, porţiunea nord şi porţiunea sud", investiţii ale Fin.Co.Ge.Ro.SpA Catania, Italia.

Prefectura a luat această decizie după ce Inspectoratul Judeţean în Construcţii Constanţa a stabilit că autorizaţiile pentru lucrările care se execută pe plaja Mării Negre au fost emise cu încălcarea prevederilor legale.

Un cadou pentru italieni

Proiectul rezidenţial de la malul mării al italienilor de la Fin.Co.Ge.Ro. a demarat în urmă cu 11 ani. La 23 aprilie 2000, Primăria Constanţa, în fruntea căreia se afla Gheorghe Mihăeşi, a organizat două licitaţii publice internaţionale, pentru concesionarea unor terenuri „în vederea amenajării la standarde occidentale a traseului de plajă - coastă la faleza din dreptul străzii Mihai Eminescu şi la faleza din nord a staţiunii Mamaia". Licitaţiile au fost câştigate de Fin.Co.Ge.Ro. Preţul concesiunii a fost stabilit la 58.000 dolari pe an (127.600 de lei noi), pentru o suprafaţă concesionată de 51.870 de metri pătraţi, adică aproximativ 1,23 dolari/metrul pătrat (2,7 lei noi). Preţul stipulat în contract, conform raportului de evaluare, nu acoperea decât costul terenului, fiind exclus cel al infrastructurii.



Concesiune dezavantajoasă

Clauzele contractului dezavantajau în mod evident primăria, nu numai prin preţul foarte mic al concesiunii. Contractul prevedea că infrastructura, în valoare de peste 8 milioane de dolari, urma să fie realizată de către Primăria Constanţa.

Proiectul rezidenţial al firmei Fin.Co.Ge.Ro. prevede construirea a 126 de vile duplex, patru blocuri turn, cu 13 etaje, o piaţetă, alei de promenadă, un helioport, parcări subterane etc. Preţul locuinţelor din acest complex va creşte simţitor odată cu finalizarea rivierei Tomisului (şoseaua de coastă), proiect de suflet al primarului Radu Mazăre. (A contribuit Mariana Iancu)

"Faptul că acolo se reface plaja este un lucru bun. Era mai rău dacă se lua nisip. Eu cred că au acord de mediu pentru ceea ce fac, dar rămâne de văzut."
Vasile Petro
şeful Gărzii de Mediu Constanţa

Mazăre, în bătaia vântului

La momentul câştigării licitaţiilor pentru concesionarea terenului, Radu Mazăre (foto) a criticat dur înţelegerea primăriei cu italienii, calificând-o drept "o megaescrocherie a edilului Gheorghe Mihăeşi". După ce a fost ales primar, Mazăre a uitat de declaraţiile sale belicoase şi a căzut la pace cu firma Fin.Co.Ge.Ro. În 2009, Mazăre a iniţiat Hotărârea de Consiliu Local Municipal nr. 252/23.04.2009, prin care suprafeţele de teren concesionate firmei italiene au fost suplimentate.

Un an mai târziu, Primăria a mai făcut un cadou italienilor. În aprilie 2010, Fin. Co. Ge. Ro. a primit "verde" din partea Consiliului Local pentru a cumpăra terenul concesionat. La vremea respectivă, Radu Mazăre a declarat că în această afacere primăria este cea mai câştigată, deoarece nu ar mai fi obligată să realizeze infrastructura în zonă, aşa cum era prevăzut în contractul de concesiune, încheiat în anul 2000.

Concesiune
Mazăre, în bătaia vântului
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite