Invitatie la jaf

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cand e vorba de demnitari sau de rudele oricat de indepartate ale acestora, ziduri mai groase decat ale Cetatii Sucevei, formate din SPP-isti, luptatori ai detasamentelor speciale, jandarmi, sunt puse

Cand e vorba de demnitari sau de rudele oricat de indepartate ale acestora, ziduri mai groase decat ale Cetatii Sucevei, formate din SPP-isti, luptatori ai detasamentelor speciale, jandarmi, sunt puse stavila pericolelor imaginate de mai-marii serviciilor de protectie si paza. Atunci cand pericolul este evident, cum s-a intamplat in cazul transportului de bani efectuat de CPI SRL (erau in joc trei milioane de dolari), masurile de securitate sunt zero. Nu au fost respectate nici macar prevederile unei legi proaste, adoptata in urma cu un an, pe fondul conflictelor de interese marunte ale unor institutii cu raspunderi in domeniu, precum IGP, SRI, SPP, Jandarmerie. Potrivit legii, firma de transport ar fi trebuit sa aiba un plan de paza aprobat de unitatile beneficiare si avizat de IGP. In acest plan de paza trebuiau stabilite bunurile si valorile ce urmau a fi transportate, situatia operativa, durata transportului, mijloacele folosite, variantele de rezerva ale traseului urmat, dispozitivul de paza, consemnul general si particular pentru personalul implicat, mijloacele tehnice de autoaparare si modul de actiune in situatii de urgenta. Legea mai prevede ca transportul de bunuri sau valori sa se efectueze pe timp de zi. Indiferent de natura transportului, cand e vorba de valori importante, paza acestuia se asigura de o persoana inarmata si de minimum alti doi insotitori. Mijloacele destinate transportului trebuie sa posede un certificat care atesta clasa de siguranta. Se intelege, atunci cand trebuie sa asiguri transferul unei sume de 100 de miliarde de lei, dispozitivele tehnice, de paza si alarmare, trebuie sa asigure deplina securitate a operatiunii. Atunci cand exista o prezumtie de pericol, masina blindata trebuie insotita de un echipaj de escorta, care are permanent legatura de comunicare cu dispeceratul Politiei sau Jandarmeriei, dupa caz. Inexplicabil, firma transportatoare nu a respectat nimic din toate aceste prevederi ale legii. Mai grav, a actionat parca in batjocura ei. Soferul si insotitorul transportului au fost alesi la intamplare, desi era vorba de o valoare imensa ce urma sa li se incredinteze. Intreaga operatiune s-a derulat pe timpul noptii, fara un plan de paza si fara a fi instiintata Politia in legatura cu traseul si valoarea incarcaturii. Un buticar care isi duce la sfarsitul zilei incasarile la banca si-ar fi luat mai multe masuri de siguranta decat firma CPI SRL. Transportul a 100 de miliarde lei s-a efectuat ca si cand in blindata s-ar fi aflat 16 saci cu cartofi, si nu cu 3 milioane de dolari. Conducerea Ministerului Administratiei si Internelor apreciaza ca prinderea autorilor jafului secolului dupa numai o saptamana este un act de normalitate. Fara a contesta profesionalismul politistilor, nu putem vorbi, in acest caz, despre normalitate. Normal era ca Politia, conducerea MAI, sa ceara, inca de anul trecut, aprobarea normelor de aplicare a Legii 333, privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor. Aceste norme nu exista nici astazi, iar lipsa lor inseamna un blocaj in aplicarea corecta a legii. Normal era ca Politia sa efectueze controale severe la firmele de paza si transport si sa aplice sanctiuni severe in cazul descoperirii unor ilegalitati. Dar, iata, si dupa ce, pe fondul abaterilor, CPI SRL a "pierdut" o masina cu trei milioane de dolari, Politia catadicseste sa sanctioneze firma vinovata cu o amenda "usturatoare" de... 300 de dolari. Si tot normal ar fi fost ca autoritatile sa prevada norme severe in ce priveste conditiile de angajare a agentilor de paza pusi sa supravegheze transporturi de valori. Cine era Petrica, soferul de la CPI care a disparut cu 100 de miliarde de lei? Nici acum, Politia nu are date complete despre antecedentele sale sau ale celor din anturajul in care se invartea. Se vorbeste, cu jumatate de gura, ca a fost expulzat din Italia. Fireste, nu pentru buna purtare. In tara se ocupa de cosmetizarea masinilor aduse de traficanti. Era cercetat, intr-un dosar penal, pentru abuz de incredere. Vecinii mai spun ca ar fi fost implicat intr-un scandal in care au fost folosite arme albe si oprit numai dupa interventia fortelor de ordine. Petrica putea fi sofer de curse, actor, stripper, sef de bordel. Arata a orice, dar nu a om caruia sa-i dai pe mana 100 de miliarde de lei. Din pacate insa, cam de multi ani, tot ce este mai valoros in aceasta tara (vezi jaful bancilor, privatizarile frauduloase) a ajuns pe mana unor indivizi de factura asemanatoare lui Petru Nica si a complicilor sai. Si asta, probabil pentru ca, in viziunea autoritatilor, de multe ori complice cu cei care jefuiesc la drumul mare, toate marile tunuri au fost considerate acte de "normalitate".

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite