Investitorii autohtoni dau lupte crancene pentru PETROM

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pana in momentul de fata, privatizarea SNP PETROM, desi mult intarziata, a decurs normal, fara incidente majore. In ciuda retragerii unor competitori cotati cu sanse mari de catre analistii economici,

Pana in momentul de fata, privatizarea SNP PETROM, desi mult intarziata, a decurs normal, fara incidente majore. In ciuda retragerii unor competitori cotati cu sanse mari de catre analistii economici, in cursa au mai ramas companii foarte puternice, care au un cuvant greu pe piata internationala a petrolului. Practic, s-au format trei "poli" reprezentativi pentru zonele de influenta geopolitica: Gazprom din Federatia Rusa, Occidental Oil, din partea SUA, si OMV, care, alaturi de MOL Ungaria, PKN Polonia si Heleninc Petroleum Grecia, formeaza "blocul" competitorilor europeni. Insa, la marginea arenei in care se confrunta marii colosi internationali, continua sa se poarte o batalie surda intre principalele companii de petrol de pe piata interna, al caror viitor depinde direct de cum vor cadea zarurile in privatizarea SNP. Fara indoiala ca cel care va deveni proprietarul PETROM va face jocurile pe piata romaneasca si regionala. Iar acest lucru ii obliga pe operatorii romani sa ia in calcul diverse strategii de repozitionare. Celebrul cuplu Ovidiu Tender - Frank Timis a mizat gresit, suferind deja o grea infrangere prin eliminarea companiei americane Halliburton, alaturi de care sperau sa puna mana pe "perla neagra" a economiei romanesti. Pentru cei doi afaceristi romani, perspectiva parea deosebit de promitatoare, consortiul Halliburton-Tender SA-Regal Petroleum fiind cotat, la vremea respectiva, cu cele mai mari sanse de castigare a competitiei. Se pare insa ca scandalurile internationale, vizavi de implicarea Halliburton in comercializarea petrolului din Irak, au cantarit destul de mult pentru autoritatile de la Bucuresti, fapt care a dus la descalificarea celor trei companii inca din prima faza a competitiei si inainte ca cei doi controversati oameni de afaceri sa puna mana pe datele economice si financiare ale SNP PETROM. Infrangerea suferita are insa o semnificatie si mai grava, atat timp cat principalul lor adversar, Dinu Patriciu, pare a fi inca in carti, prin parteneriatul dintre Rompetrol si OMV. Iar declaratia lui Patriciu potrivit careia OMV s-ar putea retrage din grupul Rompetrol, daca va castiga competitia pentru PETROM, nu poate reprezenta o garantie pentru Tender si Timis. Chiar daca, in calitatea de proprietar al SNP, OMV se va retrage din Rompetrol, grupul condus de Patriciu va avea, fara indoiala, o pozitie avantajoasa pe piata romaneasca, iar acest lucru nu poate fi ignorat de adversarii sai. Prin urmare, chiar daca nu sunt in prim-plan, operatorii romani duc o batalie incrancenata in fundalul privatizarii SNP, iar mijloacele utilizate in aceasta confruntare sunt extrem de variate si, totodata, foarte agresive. Una din metodele care sunt "la moda" in momentul de fata este legata de sensibilitatea ridicata manifestata de mediul intern fata de comentariile aparute in presa internationala. Metoda nu este deloc noua, ea fiind aplicata "cu succes" si pe alte meridiane. Recent, oponentii exilati ai presedintelui Putin au cumparat masiv spatiu in presa americana, in care au inserat comentarii denigratoare la adresa presedintelui Federatiei Ruse. In cazul privatizarii SNP, participarea unor companii multinationale este urmarita cu foarte mare atentie de catre presa internationala, existand, deci, un cadru propice pentru amorsarea unor "bombe de presa" cu efect indirect, dar foarte eficient in Romania. Orice "poveste" si orice speculatie despre hatisul de relatii legate de privatizarea PETROM pot deveni, deci, un subiect de interes pentru marile trusturi de presa occidentale. Iar pe masura ce competitia se apropie de final, lupta dintre companiile internationale, dar si cea dintre competitorii de pe piata interna devine din ce in ce mai acerba, fiind deci foarte posibil ca in orice moment sa asistam la detonarea unor "mine anti-persoana", plasate strategic pe campul mediatic. Ramane de vazut cine va fi prima victima care va calca pe o astfel de mina, declansand astfel batalia decisiva pentru SNP PETROM.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite