Începe săptămâna surprizelor de la Ford

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Concernul american şi-a rezervat o formulă care-i permite să nu plătească mult şi să nu preia datoriile fostei uzine Daewoo Două luni de negocieri cu americanii s-au încheiat cu o

Concernul american şi-a rezervat o formulă care-i permite să nu plătească mult şi să nu preia datoriile fostei uzine Daewoo

Două luni de negocieri cu americanii s-au încheiat cu o ofertă "cu îmbunătăţiri" de numai 57 milioane de euro. Românii nu au loc de întors în faţa singurului ofertant şi nici măcar "axa cu Washingtonul" nu va aduce mai mulţi bani pentru ACSA (Automobile Craiova SA), chiar dacă uzina a beneficiat de investiţii mult peste 500 milioane de euro.

"Va fi o schemă nemaiîntâlnită în privatizările de până acum", ne spune Sebastian Vlădescu, şeful Comisiei de privatizare a Automobile Craiova SA (ACSA). Este vineri, 7 septembrie, cu aproape o oră înainte de momentul anunţat pentru deschiderea ofertei financiare a americanilor de la Ford, şi oficialul a venit într-o scurtă inspecţie.

"Schema nemaintâlnită" pare să se refere la realizarea unei societăţi care va prelua cel puţin terenurile de la Craiova de care concernul american "nu are nevoie, pentru că nu face parte din businessul de bază". Secretarul de stat este laconic şi spune că amănunte se vor da la semnarea contractului.

Dar, deşi afişează obişnuitul său calm, nu poate ascunde că lucrurile nu sunt încă OK cu americanii. "Sunt foarte multe lucruri de făcut. Ne aşteaptă încă un weekend încărcat".

Când a deschis plicul cu oferta financiară "îmbunătăţită şi irevocabilă", şeful Comisiei de privatizare a stat câteva zeci de secunde până să spună suma. Şi, cel mai probabil, nu pentru a întreţine suspansul, ci pentru a-şi masca surprinderea - numai 57 milioane de euro pentru pachetul de 72% din acţiunile uzinei.

Americanii îşi îmbunătăţiseră oferta cu numai două milioane de euro, după două luni de negociere cu partea română. Dacă euro n-ar fi rămas puternic, mai că preţul primit (echivalentul a 78 milioane de dolari) n-ar fi acoperit nici suma plătită de stat în august 2006 creditorilor coreeni ai Daewoo pentru "naţionalizarea" uzinei craiovene.

Specialiştii estimau valoarea Daewoo Craiova la 800 milioane euro

În ultimul timp, autorităţile, începând cu primul-ministru, au încercat să pregătească opinia publică să nu se aştepte la un preţ prea mare. S-a insistat pe importanţa venirii unui producător de talia Ford, care va face investiţii masive, de peste 600 milioane de euro, şi va produce cel puţin două modele la Craiova.

Totuşi, la începutul lunii iulie, când începeau negocierile propriu-zise, prin presă se vehicula o valoare de piaţă a uzinei de la Craiova estimată de analiştii în domeniu la circa 800 milioane de euro.

Mai ales că, potrivit datelor oficiale, în epoca coreenilor, s-au făcut investiţii de circa 850 milioane de dolari (şi, pe atunci, dolarul chiar era puternic!), secţii precum motoare şi cutii de viteze sau turnătorie de aluminiu fiind la standarde moderne. Prin urmare, teoretic, statul putea încasa cel puţin 570 milioane de euro. Practic, ia acum de zece ori mai puţin.

Această scădere dramatică a preţului pare să fie în strânsă legătură cu formula citită ieri de Vlădescu de pe oferta financiară "irevocabilă" a americanilor - "Ford a agreat restructurarea Automobile Craiova, Daewoo România şi Mecatim Timişoara (fosta fabrică Lăstun -n.n.), prin transferul activelor conexe într-o entitate nou-creată".

Iar în plicul cu oferta financiară iniţială (deschis formal tot vineri) scria: cu specificaţia că Ford doreşte să caute variante de renunţare la active care nu ţin de activitatea principală, spre satisfacţia ambelor părţi.

Iar satisfacţia "reciproc avantajoasă" s-a găsit formula transferării activelor-balast pentru a nu încărca inutil preţul, pe de o parte. Pe de altă parte, e nevoie de o companie românească ce să moştenească obligaţiile de realizare a pieselor de schimb pentru vechile Cielo şi Matiz, dar, mai ales, datoriile. Pentru că nici până acum nu este clarificată problema datoriilor de 800 milioane de euro reclamate de Fisc de la Daewoo Automobile Craiova.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite