Implicarea emoţională a angajaţilor creşte performanţa companiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O asemenea atitudine îmbunătăţeşte productivitatea, reduce fluctuaţia de personal şi determină relaţii stabile cu clienţii

Companiile cheltuiesc timp şi bani pentru a înţelege ce vor angajaţii lor. Însă, de multe ori, managerii nu ţin cont de trăirile emoţionale ale salariaţilor. Studiile de piaţă arată că neimplicarea afectivă la locul de muncă poate genera pierderi pentru firme.

Un sondaj Gallup arată că majoritatea organizaţiilor şi companiilor se luptă cu neimplicarea angajaţilor în activitătile pe care aceştia le prestează. În urma intervievării a peste 700.000 de salariaţi, a reieşit faptul că circa 70% din aceştia sunt neimplicaţi în munca pe care o prestează.

Mai mult, pe măsură ce stau un timp mai îndelungat într-o organizaţie, oamenii devin mai puţin implicaţi emoţional, mai blazaţi. "Performanţa în afaceri se poate obţine pe foarte multe căi. Calea de creştere constantă a valorii acţiunilor este determinată de majorarea profitului real, sporit de existenţa clienţilor fideli. Angajaţii implicaţi emoţional determină fidelizarea clientului", este de părere Valentina Sandu, asociate partner la Gallup Consulting.

Un bun manager poate gestiona implicarea forţei de muncă

Cercetările Gallup au evidenţiat costuri considerabile generate de neimplicarea sentimentală a angajaţilor de care managerii nu ţin cont. Studiile arată că angajaţii implicaţi emoţional sunt mult mai productivi, profitabili, siguri şi creează relaţii stabile cu clienţii. "Atunci când angajaţii folosesc talentele lor naturale se generează imediat şi constant plusvaloare. Ei construiesc o nouă valoare, reuşesc să stabilească legături emoţionale între ei şi clienţi", a precizat Valentina Sandu. Conform cercetărilor Gallup, clienţii implicaţi 100% emoţional au în aport crescut în realizarea ţintelor de profitabilitate, cifră de afaceri şi dezvoltarea relaţiilor cu partenerii şi clienţii.

Pentru canalizarea eforturilor în direcţia implicării emoţionale a angajaţilor, companiile au nevoie de monitorizarea tuturor salariaţilor, prin măsurarea rezultatelor performanţelor lor locale. Este necesar ca fiecare angajat să înţeleagă ce indicatori vor fi utilizaţi pentru a fi evaluat succesul, explică James K. Harter, cercetător-şef Gallup Organization, în domeniul practicilor de management la locul de muncă.

"Nivelul ridicat de implicare în muncă trece dincolo de efortul pur fizic sau intelectual, iar motivaţia şi implicarea în muncă sunt cu atât mai valoroase cu cât persoana experimentează o mai mare angajare emoţională în finalizarea activităţii sale bazate pe scopuri şi obiective", spune şi Eugen Dumbravă, director resurse umane Leo Burnett.

În industriile nestandardizate, salariaţii implicaţi fac diferenţa

În sectorul serviciilor, şi mai ales în cazul celor în care factorul uman şi nu cel tehnic este preponderent, gradul de implicare emoţională a salariaţilor este cel care dă calitatea acestora şi implicit succesul afacerii. "Implicarea emoţională e cu atât mai importantă, cu cât gradul de standardizare al industriei este mai mic. Într-o industrie cu grad de standardizare minim, cum e industria media, implicarea emoţională face, la propriu, diferenţa", spune Cristina Simion, managing director Edipresse AS România, companie ce publică mai multe periodice.

Într-o companie media, cel mai important este ca managerii să recunoască faptul că oamenii sunt cea mai importantă valoare şi resursă. "Sunt mai importanţi decât brandurile, mai importanţi decât expertiza şi experienţa corporaţiei, mai importanţi decât tehnologia", spune Simion. Implicarea emoţională se obţine printr-o întâlnire la jumătatea drumului, fiind necesare acţiuni atât din partea angajaţilor, cât şi a managementului. Dacă îţi respecţi munca, te respecţi pe tine şi vrei să faci lucrurile foarte bine, ca să fii - în primul rând - mulţumit şi mândru de tine, atunci te implici emoţional.

Simion consideră că problemele apar atunci când compania, prin reprezentaţii săi, nu recunoaşte meritele, nu face diferenţierea între cei cărora le pasă şi cei ce nu le pasă şi nu transmite înapoi aprecierea pentru această implicare. "Atunci, în cele mai multe cazuri, alegi să pleci - şi compania pierde un om valoros, cu şansa - statistic dovedită - de 30% ca să fii înlocuit tot de cineva căruia să-i pese cu adevărat", spune Simion.


PUNCTE DE VEDERE

"Respectul profund faţă de ceilalţi, indiferent de poziţia lor în ierarhie, se învaţă mai greu la maturitate, căci e o valoare fundamentală. Noi apreciem şi răsplătim această valoare"

Cristina Simion,
Managing Director Edipresse AS



"Oamenii se simt implicaţi atunci când sunt consultaţi, atunci când fac parte din lanţul decizional şi primesc o etapă din proiect pentru care răspund, precum şi în orice situaţie organizaţională care tinde să devină proiectul lor propriu. Când angajatul simte că e parte a unui proiect sau chiar proiecul la care visa, atunci apare pasiunea pentru ceea ce face, determinarea şi automotivarea. E bine ştiut că businessurile de succes se fac cu oameni cărora le pasă".

Eugen Dumbrav, director HR Leo Burnett

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite