Îmbulzeală aiurea la înmatriculări

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mii de români s-au năpustit la birourile de înmatriculări auto din toată ţara speriaţi că va intra în vigoare noua taxă de poluare care se va aplica şi maşinilor deja înscrise.

Mulţi dintre cei care s-au aşezat la cozile de la Poliţie sau RAR habar n-aveau că noile prevederi se aplică maşinilor noi sau celor înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007. Mai mult, legea noii taxe de poluare nu a fost promulgată încă de preşedinte şi nu a fost publicată în Monitorul Oficial. Chiar dacă acest lucru se va întâmpla în zilele următoare, legea n-ar putea fi aplicată prea curând pentru că nu au fost elaborate încă normele metodologice.

Chin în Capitală

În Bucureşti a fost un chin pentru toţi: şoferii au stat la cozi zeci de minute, iar angajaţii de la ghişeele de înmatriculări şi inginerii de la Registrul Auto au verificat sute de maşini. Mai mult, unii angajaţi de la RAR s-au trezit chemaţi la serviciu din concediu, pentru a-şi ajuta colegii care nu mai făceau faţă.

La Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bucureşti, cozile la ghişee se întindeau pe câţiva metri, iar parcarea s-a dovedit neîncăpătoare. Asta, cu toate că angajaţii lucrau la 22 de ghişee simultan.

„Lucrăm la capacitate maximă, iar numărul de persoane este mult mai mare decât de obicei. Până la sfârşitul zilei, estimăm circa 2.500 de persoane. Mulţi s-au speriat de noua lege, dar aceasta mai are până să intre în vigoare. În primul rând trebuie publicate normele, altfel nu ştim nici noi ce avem de făcut. Cei care se îngrămădesc acum au maşini cumpărate cu multă vreme în urmă, dar care nu şi-au făcut încă actele", ne-a explicat comisarul şef Şerban Petruş.

Pe ideea „paza bună trece primejdia rea", şoferii care s-au aşezat ieri la cozi au preferat să-şi piardă aşa timpul, decât să fie nevoiţi să plătească cât nu face maşina pentru a o avea pe numele lor.

„Mi-am cumpărat, acum câteva luni, un Logan pe motorină, fabricat în 2006, şi nu am înmatriculat-o încă pe numele meu. Maşina m-a costat 3.800 de euro. Stau acum la coadă pentru că nu vreau să mă trezesc că trebuie să plătesc taxă auto după 1 ianuarie", ne-a spus Alexandru Nicola, 24 de ani. Situaţii similare au avut loc în toata ţara.

O lege ciudată

Noua lege prevede că vor fi taxate atât maşinile second-hand cumpărate din străinătate, cât şi cele achiziţionate din România. Pentru autoturismele din ţară, taxa va fi aplicată la „prima vânzare" care va fi considerată astfel, după intrarea în vigoare a actului normativ, chiar dacă respectivul vehicul a mai fost tranzacţionat în România. În cazul maşinilor la mâna a doua înscrise deja în ţară, vor fi taxate, la revânzare, doar cele care au fost înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007.

În cazul maşinilor mai vechi, taxa ajunge să fie mai mare de câteva ori decât valoarea modelelor respective. Astfel, la unele maşini mai vechi, taxa ajunge să fie mai mare de câteva ori decât valoarea de piaţă a respectivelor modele. Astfel, în cazul unei Dacii 1310 din anul 2002, taxa este de circa 1.995 de euro, în timp ce modelul respectiv poate fi găsit, pe site-urile de profil, la sume între 900 şi 1.400 de euro.

În cazul unui Aro 320 Pick-up, cu motor de 3.119 de cm cubi, fabricat în 1996, taxa de poluare este de 29.661 de euro. Maşina respectivă (preferată în special de agricultori) este evaluată, în momentul de faţă, la 1.500- 2.000 de euro.

Taxe de peste 10.000 de euro vor fi plătite pentru toate autovehiculele de peste 2.000 de cm cubi, mai vechi de 14 ani. Practic, cei care deţin autoturisme fabricate până în 1997 nu le vor mai putea vinde.

Reducere pentru maşinile mai noi

Potrivit noilor prevederi, cei care au plătit taxa de poluare începând cu 1 ianuarie 2008 vor primi înapoi 25% din sumele achitate. Aceeaşi reducere va fi aplicată şi maşinilor noi.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite