Iaşi: Trenul care sparge monopolul Regionalei CFR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Garnitura nu figurează în Mersul Trenurilor şi este anunţată doar când soseşte sau când părăseşte gara.

Trenul accelerat Braşov-Iaşi ajunge în fiecare zi la ora 14.44 în Gara Iaşi, iar din automotorul de culoare vişinie coboară doar câţiva călători. „Naşul", care se identifică cu trenul având vestimentaţia de aceeaşi nuanţă, verifică roţile garniturii pentru că în jumătate de oră va pleca din nou la drum.

După ce şi-a terminat treaba se plimbă tacticos în aşteptarea clienţilor. „Auziţi, mă luaţi până la Bârlad?", întreabă primul călător, însă renunţă imediat ce află că nu poate să meargă la „mica înţelegere". „Mergeţi la Huşi?", se interesează un bărbat care ţine o fetiţă de mână, cu cinci minute de plecarea trenului. Aflând că poate cumpăra bilete direct din tren, cei doi urcă în garnitura trasă pe linia 5A. „E curat, e confortabil şi diferenţa se vede faţă de trenurile celelalte", spune Temistocle Ciorpac, aruncând o privire în vagonul cu scaune cu tapiţerie deschisă la culoare. „Nici nu am ştiut că este un tren particular. Am fost cu fata la operaţie şi m-am urcat şi eu aşa, că am văzut că merge spre Huşi", adaugă bărbatul.

Deşi se lăfăie în întregul vagon şi are la dispoziţie ziare şi muzică la alegere, cei doi călători ai trenului privat nu par prea impresionaţi. „Nu vreau nicio muzică, vreau doar să ajung mai repede acasă", spune Temistocle Ciorpac, nerăbdător. După ce mecanicul a trecut de alcooltest, trenul se pune în mişcare cu doar doi călători. „Naşul" speră ca la următoarea staţie să culeagă mai mulţi clienţi.

„Trenul-fantomă"

Angajaţii firmei private de transport feroviar din Braşov sunt revoltaţi de faptul că nu sunt trecuţi în Mersul Trenurilor. „Taxa de utilizare a infrastructurii este plătită din decembrie anul trecut, dar noi circulăm pe această rută din mai. Deşi avem toate taxele plătite, nu suntem trecuţi pe Mersul Trenurilor şi nu se oferă informaţii despre această rută", explică Marian Doroftei, mecanicul de locomotivă.

Totuşi, în alte oraşe situaţia pare să se fi îmbunătăţit. „Mai sunt călători. Doar de la Focşani spre Iaşi sunt probleme", precizează Ioan Neculai, şeful de tren. Celor care întreabă în gară dacă există un tren direct spre Braşov, angajata de la Informaţii le răspunde sec: „la 16.15 luaţi un intercity şi schimbaţi în Ploieşti Vest", cu toate că plecarea acceleratului privat a fost anunţată doar cu câteva minute înainte.

„Orice operator plăteşte taxe pentru utilizarea infrastructurii, fie că este privat sau nu. Pentru mine sunt profitabile trenurile private, deoarece aduc mai mulţi bani", a declarat Sorin Flutur, directorul Regionalei CFR Iaşi.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite