Hotii de fier vechi pun in pericol transporturile si viata calatorilor pe calea ferata

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In goana lor dupa prada, hotii de fier vechi care actioneaza pe calea ferata din Romania au pus in pericol, nu de putine ori, viata calatorilor din trenuri, dar si siguranta marfurilor transportate in

In goana lor dupa prada, hotii de fier vechi care actioneaza pe calea ferata din Romania au pus in pericol, nu de putine ori, viata calatorilor din trenuri, dar si siguranta marfurilor transportate in vagoane. Funiile si cablurile de la instalatiile de semnalizare si dirijare feroviara sunt taiate sau smulse, provocand mari probleme atat centrelor de dirijare a traficului, cat si mecanicilor de pe locomotive. Frecvent, trenurile sunt franate si oprite chiar pe linia curenta, pana cand cetele de hoti termina de aruncat fierul vechi din vagoane, evident, tot pe calea ferata. Pana si calea ferata se fura, bucata cu bucata, cu ajutorul unor sisteme autogene improvizate. Se fura si buloanele de la calea de rulare sau macazuri, ceea ce ar putea provoca oricand un adevarat dezastru. Unul dintre cele mai recente cazuri a avut loc in zona statiei CFR Rosiori Nord, unde trenul de marfa nr. 91091a fost franat, hotii aruncand din tren 15 tone de fier vechi. Linia a doua de circulatie de pe magistrala 900 a fost blocata timp de cateva ore. Un vagon al trenului de marfa nr. 35.152 a deraiat, la iesirea din statia Ploiesti-Vest, dupa ce hotii i-au furat robotii de frana. In urma cu cateva saptamani, intre statiile Bastra si Pestas, au fost furate din linia curenta 460 de tirfoane si 460 de inele resort. Circulatia a fost inchisa timp de patru ore. Lista poate continua cu alte zeci de cazuri si se va mari considerabil, pe fondul mai multor decizii gresite ale autoritatilor si al lipsei de fermitate in sanctionarea hotilor, dar si a celor care profita de pe urma lor. Zilnic, in Romania circula 1.670 de trenuri de calatori, 178 trenuri de marfa si 426 trenuri locale. Cele aproape doua mii de locomotive si peste 55 de mii de vagoane se deplaseaza pe un segment feroviar de 11.380 kilometri, cu 1.253 statii, 50 depouri, 120 revizii si 1.500 alte obiective. In zone precum Valea Jiului, Bucuresti Triaj, Ciulnita, Fetesti, Medgidia, Ploiesti, Palas, Port Constanta, Campia Turzii, Craiova s.a., unde oamenii, din cauza saraciei, traiesc in buna parte de pe urma furturilor de fier, situatia este alarmanta. Din lipsa de bani, nici bunurile si nici infrastructura feroviara nu sunt asigurate cu paza. De multe ori, politia este anuntata cu intarziere despre comiterea furturilor, fapt ce ingreuneaza ancheta pentru prinderea suspectilor. De altfel, politistii de la Transporturi au identificat, printre cei implicati in furturi, peste 300 de salariati CFR, doar in 2004, insa alaturi de ei apar si agenti de paza sau reprezentanti ai unor firme si organe de control. Pe de alta parte, infractori care au deja zeci de dosare penale pentru furt sunt cercetati in stare de libertate, pentru ca magistratii iau in calcul doar prejudiciul (valoarea fierului vechi fiind relativ redusa), nu si pericolul deosebit creat prin furturi. "Afacerile" cu fierul vechi au ajuns atat de rentabile, incat sunt statii CFR in jurul carora au aparut o puzderie de centre de colectare. Ce se intampla in acest timp? In loc sa intareasca siguranta sistemului feroviar, autoritatile au desfiintat, anul trecut, Inspectoratul Politiei Transporturi. Transformata in simpla Directie, unitatea a ramas doar cu 1.850 de politisti, cu 400 mai putini. Dintre acestia, in sistemul feroviar lucreaza 1.320. Pentru a face fata acestei situatii de criza, chestorul Mircea Bot, seful Politiei Transporturi, a intocmit un plan de masuri urgente. Astfel, in cazul trenurilor cu regim special, incarcate cu explozibili, lingouri de aluminiu sau produse petroliere, s-a trecut la monitorizare si insotire. Impreuna cu CFR, Jandarmeria si organele de control financiar, timp de cateva luni, au fost efectuate controale "la sange" in zona judetului Constanta, prin al carui port iese 90 la suta din fierul vechi trimis "la export". Sunt necesare, insa, modificarea Codului Penal pentru reglementarea mai clara a infractiunilor din domeniul feroviar, promovarea de acte normative privind cresterea sigurantei transporturilor periculoase si elaborarea unui plan privind securitatea feroviara, pentru a se asigura o interventie eficienta in cazul unor incidente grave. Cea mai importanta masura ramane, insa, modificarea legislatiei care reglementeaza achizitiile, transportul si valorificarea de fier vechi si materiale neferoase, in sensul inaspririi pedepselor. Daca toate aceste masuri nu vor fi aplicate in timp util, oricand, pe caile ferate ar putea avea loc evenimente grave, soldate cu pierderi de vieti omenesti si pagube materiale insemnate. Considerat drept unul dintre cele mai sigure mijloace de transport, trenul va deveni, in acest caz, unul dintre cele mai riscante.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite