Guvernul ascunde salariatii din CFR pe unde apuca

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 80% din reparatiile capitale la instalatiile electrice pe calea ferata nu s-au facut din lipsa de fonduri

O noua hotarare de guvern publicata in Monitorul Oficial in 26 august prevede infiintarea unei noi societati comerciale - SC Electrificare CFR SA. Sindicalistii din CFR spun ca masura nu are logica, deoarece activitatea de electrificare tine de siguranta circulatiei si ar trebui sa ramana parte componenta a Companiei Nationale CFR SA. Motivul invocat de administratie este presiunea Ministerului de Finante care, in urma angajamentelor asumate in fata FMI, trebuie sa bifeze scaderea continua a numarului de salariati. Cum bani pentru modernizarea instalatiilor nu sunt, iar actualul numar de salariati nu mai poate fi redus, oamenii sunt pur si simplu ascunsi in diferite societati si astfel dispar de pe statul de plata al CFR SA. Ionel Socaciu, liderul Federatiei "Elcatel", spune ca aceasta practica de "spalare a statelor" a inceput in 2002, pe vremea lui Nicolaiciuc, cu detasarea fictiva a 11.000 de oameni. Reprezentantii FMI au descoperit ca ceva nu este in regula in raportul impecabil al guvernantilor romani, dar practica a continuat, in 2003, cu detasarea fictiva a inca 5.000 de salariati. "Oamenii au fost ascunsi in diferite companii cu capital de stat. De pilda. Spilact Cluj, o societate cu 46 de angajati, a primit plocon nu mai putin de 1.531 de ceferisti. Evident, sarcina a fost prea mare si, ca in cazul societatilor Interventii Feroviare, Informatica Feroviara, Telecomunicatii Feroviare - si ele cadorisite cu salariati care nu trebuiau sa mai apara pe statele CFR SA - a inceput sa inregistreze pierderi. Culmea este ca salariatii detasati fictiv nu si-au parasit niciodata locul de munca avut. Doar banii de salarii si-au schimbat traseul. In loc sa mai apara pe state au trecut pe alte capitole bugetare, pe servicii platite societatilor care au primit salariatii", declara Socaciu. Din lipsa de imaginatie, ascunderea salariatilor continua si in 2004, prin infiintarea SC Electrificare SA care va prelua o parte din personalul CFR SA. Joaca de-a alba-neagra cu salariatii CFR nu rezolva insa nici o problema de fond. Situatia de la Gugesti, cand pompierii au trebuit sa se uite neputinciosi la vagoanele cu combustibil rasturnate asteptand doua ore sa vina o drezina pentru a rezolva problema electrica, este o situatie fireasca pentru dotarea CFR. Socaciu afirma ca 74% din totalul drezinelor ar fi trebuit sa intre in reparatii capitale, dar acest lucru nu s-a intamplat din lipsa de fonduri. Mai mult, combustibilul necesar deplasarii drezinelor in caz de urgenta lipseste cu desavarsire. In general, functionarea normala si in deplina siguranta a infrastructurii feroviare este serios compromisa. Astfel, numai in ceea ce priveste electrificarea, din 10.522 de kilometri de suspensie catenara (linia de contact care asigura alimentarea cu energie electrica a locomotivelor), 86% ar fi trebuit sa intre in reparatii capitale, dar acest lucru nu a fost posibil din lipsa de fonduri. Lista restantelor la reparatii capitale poate sa dea cosmaruri oricarui calator: 95% din cei 3.864 de kilometri de linii electrice in cablu de joasa si medie tensiune, 89% din subunitatile de tractiune si toate cele 776 de grupuri electrogene. In plus, din 23 de puncte de dispecer energetic feroviar, doar unul este informatizat si acela partial. Lipsa reparatiilor capitale este suplinita de carpeli si de sfaturi privind scoaterea din functiune a instalatiilor la cea mai mica problema aparuta. Asa se face ca numarul de kilometri de cale ferata pe care trenurile se taraie ca melcul s-a dublat in ultimii doi ani, iar numarul accidentelor este tot mai mare. Din necesarul de investitii in infrastructura solicitat Guvernului pentru 2004, 4.700 de miliarde de lei, SC CFR SA a primit doar 800 de miliarde de lei.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite