Guvernatorul Mugur Isarescu ia in calcul revenirea pe scena politica
0* "BNR este un portar care constata ca echipa da semne de oboseala". * Daca nu se sparge buba arieratelor, trecerea la tintirea inflatiei va fi compromisa . * "Prima ingrijorare este ca nu vom mai putea controla cum trebuie situatia macroeconomica"
- Domnule guvernator, in ultimele declaratii publice, ati lansat cateva avertismente la adresa derapajelor din economie. Privind imaginea actuala a economiei, in conexiune cu cea a sistemului bancar, ce sentiment va incearca? De teama, de ingrijorare ? - Mai degraba de preocupare. Faptul ca nu s-a definitivat procesul de privatizare si restructurare creeaza, prin contagiune, probleme si pentru sistemul bancar. - Spuneati in urma cu cateva luni ca suntem intr-un triunghi nesustenabil din punct de vedere economic: cresterea arieratelor, a salariilor peste productivitate si a creditului neguvernamental. Unde ne poate "propulsa" acest triunghi al Bermudelor intr-un an electoral, in care vom asista la cresterea salariilor, inclusiv a salariului minim pe economie, si a cheltuielilor cu protectia sociala ? - Cred ca ar fi o exagerare sa spunem ca suntem in pozitia de a reveni la cercul vicios in care ne-am invartit atatia ani pentru ca avem o rezerva valutara solida si un grad mai inalt de coerenta a politicilor. Acest triunghi devine periculos daca nu se fac pasi importanti in restructurare. Cred, insa, ca primul risc il constituie dezechilibrul extern, adica al contului curent (n.r. determinat indeosebi de cresterea deficitului comercial, de ascensiunea ingrijoratoare a importurilor). Daca in 2004 deficitul contului curent va fi de 5,5 la suta, nu vad un pericol, dar, daca tinde sa se largeasca mai mult, devine problematic. De fapt, esentiala este ajustarea acestuia, nu marimea. Daca ajustarea deficitului nu se face prin deprecierea cursului de schimb (n.r. pentru a tempera importurile), ci prin restructurare, reducerea deficitelor cvasifiscale si tinerea sub control a celor bugetare, "bataia" marilor datornici, ci nu mangaierea lor pe crestet, scaderea arieratelor, tinerea sub control a salariilor, sau investitii straine directe, atunci nu avem motive de ingrijorare. De exemplu, daca am avea in perioada urmatoare o crestere de 30-40 la suta a investitiilor directe de capital, nu vad nici o problema in cresterea deficitului de cont curent. Daca nu... - Sunt multi "daca" in aceasta ecuatie. Cel cu salariile pica, deoarece premierul Adrian Nastase declara recent ca in 2004 guvernul va majora salariul minim pe economie. O astfel de masura a fost adoptata si in 2003, dar ea devine cu atat mai importanta, ca impact, cu cat in 2004 inflatia va trebui sa scada cu circa 30 la suta, de la 14 la 9 la suta - un palier pe care, de regula, se coboara foarte greu... - Intr-adevar, in 2003, prin majorarea salariului minim, ne-am convins ca apare o presiune. Ne-am dat seama ca trebuie sa fim ingrijorati si ca FMI avea dreptate sa se teama. Pe de alta parte, deficitul bugetar va fi ceva mai ridicat decat in 2003 (n.r de la 2,67 la 3 la suta din PIB), iar in consistenta sa protectia sociala atarna greu. Ca urmare, acest buget nu va contribui el, ca atare, la cresterea productivitatii. - Or, fara productivitate, cresterile salariale devin inflationiste. Si pentru ca am ajuns exact in miezul problemei, la inflatie, credeti ca depasirea tintei de 14 la suta in 2003 (dupa ce la inceputul anului se afirma ca-i posibil sa avem o inflatie chiar de 13 la suta) este rezultatul derapajelor preelectorale? - Probabil ca in panza inflatiei a suflat si cresterea nivelului euro, dar cred ca aici impactul este marginal. Este evident, insa, ca asistam la o crestere peste asteptari a cererii agregate la nivelul intregii economii. Cred ca deficitele cvasifiscale si intarzierea restructurarii sunt sursa principala, la care se adauga si impactul cresterii salariului minim pe economie. - In aceste conditii, cum se va reusi reducerea inflatiei intr-un an electoral si, mai mult, cum va reusi BNR sa treaca la tintirea inflatiei din 2005? - Nu m-as lega atat de nivelul inflatiei, cat de consistenta politicilor. S-ar putea ca, in 2004, fara nici un factor extern, inflatia sa fie de 10 la suta. Nu vad insa cum am putea sa trecem la tintirea inflatiei daca nu rezolvam doua probleme: arieratele si scaderea ratei rezervelor minime obligatorii. - Luati in calcul riscul ca tinta de inflatie pentru 2004 sa nu fie atinsa? - Riscul este mic daca ceea ce s-a anuntat in domeniul energetic, al restructurarii, se va face, si mare daca nu se face. Corectiile sunt dificile intr-un an electoral. Banca Nationala este un fel de portar care constata ca echipa care joaca pe teren a inceput sa dea semne de oboseala. Suntem pregatiti, am ridicat piciorul de pe acceleratie. - Ultima intrebare va vizeaza personal. Este scena politica o optiune in cariera dumneavoastra, avand in vedere ca mandatul de guvernator expira in 2005? - Pentru 2004 nu este o optiune. Am de gand sa-mi duc mandatul la sfarsit, cu bine. Trebuie sa finalizez liberalizarea contului de capital (cu exceptia partii monetare), noul regulament valutar si trecerea la tintirea inflatiei. Pentru 2005, este a doua optiune, prima fiind sistemul bancar.