Grecii atacă din România piaţa regională de resurse umane

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Stanton Chase şi Human Capital Solutions vor să-şi deschidă birouri în Serbia, Bulgaria, Ucraina, Moldova şi Cipru Două firme specializate în servicii în resurse umane, cu management

Stanton Chase şi Human Capital Solutions vor să-şi deschidă birouri în Serbia, Bulgaria, Ucraina, Moldova şi Cipru

Două firme specializate în servicii în resurse umane, cu management grecesc, au pus pe picioare afaceri de milioane de euro pe piaţa autohtonă, sprijinite, este adevărat, de contractele provenite de la afacerile compatrioţilor. Acum, ele aşteaptă dezvoltarea pieţei autohtone, dar vor să se extindă şi în regiune.

În 1999, Panos Manolopoulos a venit accidental în România pentru a conduce operaţiunile unei firme de avocatură. A stat atunci doi ani şi jumătate, timp în care în mediul social şi de afaceri românesc a descoperit caracteristici pe care le consideră "foarte importante". După o scurtă perioadă petrecută în Grecia, s-a întors în Bucureşti pentru a lansa operaţiunile uneia dintre cele mai mari companii de head-hunting din lume. A făcut-o tocmai datorită acelor observaţii făcute în timpul primei şederi aici.

"Românii sunt foarte receptivi la influenţele străine", spune Manolopoulos, care se simte aici ca acasă, datorită faptului că a găsit oameni foarte prietenoşi. Cei 12.000 de compatrioţi, dar şi comunitatea multinaţională de manageri care s-a format în România l-au făcut să se acomodeze rapid. Manolopoulos ştie că ce a realizat aici nu ar fi putut să obţină în Grecia. Acolo, lucrurile sunt aşezate, piaţa e matură, iar ţara este condusă de seniori.

Din vânzări, în resurse umane

Sotiris Karagiozidis era consultant în training de vânzări când, în 2001, firma din Grecia la care lucra a decis să deschidă un birou în România. Aşa a cunoscut piaţa românească. După aproape cinci ani a decis să-şi deschidă propria afacere în resurse umane: Human Capital Solutions. Face recrutare, training şi organizează evenimente la care aduce conferenţiari de business recunoscuţi internaţional.

Anul trecut l-a adus pe dr. Stephen R. Covey, iar anul acesta urmează să vină dr. Daniel Goleman şi Allan Pease. Pentru greci nu prea există lucruri care să-i deranjeze aici. Karagiozidis s-a împăcat cu ideea că birocraţie şi probleme de trafic ar fi avut şi acasă. "Nimeni nu te deranjează dacă îţi faci treaba corect, dacă plăteşti taxele, statul şi furnizorii", spune el.

Nici de viaţa socială nu se plâng cei doi întreprinzători. Au cam tot ce şi-ar dori, chiar dacă uneori numărul opţiunilor este mai mic.

Parteneriatul, motorul dezvoltării unei companii

Manolopoulos a devenit managing partner al filialei Stanton Chase din România. Firma a crescut în cei trei ani de funcţionare de la doi la 15 oameni şi coordonează filiala din Bulgaria la care este şi acţionar şi este cea mai mare firmă de executive search din punct de vedere al veniturilor. Managerul vrea ca filiala Stanton Chase pe care o conduce să lucreze pentru toată regiunea: Serbia, Bulgaria, Ucraina, Moldova, Grecia, Turcia, Cipru, poate chiar şi pentru companii din Rusia. Ba vrea chiar să ajungă unul dintre cele mai mari birouri din regiune, mai mare decât cel din Atena ori Istanbul şi, bineînţeles, să rămână cel mai important jucător pe piaţa din România. O importanţă majoră în extinderea companiei o are atragerea de parteneri în firmă. Manolopoulos crede că parteneriatul este motorul dezvoltării firmelor de servicii profesionale şi ca majoritatea acţiunilor ar trebui să fie în posesia salariaţilor, a consultanţilor. "Singura modalitate de a-i păstra vii în companie este să îi faci parteneri, să simtă că sunt proprietari", spune Manolopoulos.

Planuri de extindere are şi Karagiozidis. Din 2008, ţintele vor fi Serbia, Albania, Bulgaria şi Macedonia. Extinderea în ţară nu este tocmai necesară deoarece proiecte de recrutare vin şi fără să aibă birouri deschise în provincie. Activităţile vor depăşi cu puţin un milion de euro, iar pentru anul viitor ţinta este de a dubla cifra de afaceri. Împreună cu un expert britanic, Karagiozidis a înfiinţat anul acest o firmă de recrutare, training şi consultanţă dedicate activităţii de "customer service".

Start cu banii compatrioţilor

Companiile au crescut din contractele încheiate cu firmele greceşti deja existente în România. "La început a fost un ajutor foarte bun. Acum, mai mult de 70% din cifra de afaceri este generată din contracte cu alte companii", arată Manolopoulos. Asta şi pentru că mentalitatea investitorilor greci este de a nu investi foarte mult în servicii de top. "Ei cred uneori că pot să facă singuri pe cont propriu", spune Manolopoulos. "Trebuie să fiu recunoscător investitorilor greci pentru că la începuturile existenţei noastre în România ei au fost primii la uşa cărora am bătut. Şi am primit proiecte importante", concluzionează el. Atât propria firmă, cât şi compania pentru care Karagiozidis a lucrat iniţial s-au dezvoltat pe baza contractelor cu companii cu capital grecesc. "Aşa cum germanii preferă să aibă consultanţi germani, aşa şi investitorii greci se orientează spre compatrioţi", spune Karagiozidis care atrage atenţia că tot competitivitatea este decisivă în relaţiile pe termen lung.

Românii flămânzi de succes şi cu educaţie bună

Manolopoulos crede că mentalitatea românilor este o combinaţie fericită între cea mediteraneană cu cea a Europei Centrale. Angajaţii români au un background educaţional foarte bun, sunt relativ tineri şi sunt flămânzi de succes. Ei nu au însă o expunere foarte mare în mediul de afaceri internaţional şi nu au o orientare către business. La capitolul iniţiativă şi orientare către rezolvarea problemelor stăm prost. Manolopoulos crede că ar trebui să fim mai degrabă antreprenori şi lideri decât manageri, să anticipăm, nu să reacţionăm. "Ar trebui să aibă mai multă iniţiativă şi să fie mai creativi", spune şi Karagiozidis despre români, pe care îi vede ambiţioşi şi muncitori şi cu o capacitate de învăţare rapidă.

Căutăm securitate şi vrem să avem o înţelegere foarte clară despre ce vom obţine, când şi de ce. Iar dacă există probabilitatea de a nu obţine acel lucru, s-ar putea să nici nu ne mai implicăm.

Despre întreprinzătorii români el crede că cei mai mulţi nu au identificat importanţa capitalului uman. "Mulţi cred că cel mai important lucru este produsul", remarcă Manolopoulos. "Este nevoie mare de resurse umane în companiile româneşti mai mici. Multe nu au un manager de resurse umane. În cel mai bun caz au un specialist în resurse umane", consideră Karagiozidis.

Deşi este foarte optimist în ceea ce priveşte dezvoltarea economică a României, el are şi o temere. Îi este frică de reacţia tinerilor de azi, care nu au cunoscut piaţa decât în partea ei de creştere economică. "Este un punct critic pentru care tinerii nu sunt pregătiţi. Rezultatele le obţin acum cu mai puţin efort, pentru că piaţa este în creştere", spune Manolopoulos.

Ei ar trebui să investească în tehnicile de management de criză şi să-şi dezvolte abilitatea de a improviza, de a reacţiona mai repede decât situaţiile.

Singura modalitate de a-i face pe angajaţi să rămână în companie este să îi faci parteneri, să simtă că sunt proprietari
Panos Manolopoulos managing partner Stanton Chase

Este nevoie mare de resurse umane în companiile româneşti mai mici. Multe nu au un manager de specialitate.
Sotiris Karagiozidis director general Human Capital Solutions

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite