Glasul macabru al rotilor de tren
0Explozii in serie, perdele de flacari urcand spre cer, pompieri arsi, utilaje calcinate, urlete de sirene, un lintoliu de fum gros si inecacios care a transformat ziua in noapte. Aceste imagini
Explozii in serie, perdele de flacari urcand spre cer, pompieri arsi, utilaje calcinate, urlete de sirene, un lintoliu de fum gros si inecacios care a transformat ziua in noapte. Aceste imagini apocaliptice au fost difuzate de Euronews acum cateva zile. Si nu sunt din Irak. Locul actiunii: Gugestii de Vrancea, Romania. Aici, patru vagoane de motorina au luat foc si unul a explodat, provocand avarii serioase infrastructurii caii ferate. Pentru Euronews aceasta catastrofa e o stire demna de a fi difuzata in toata lumea. Pentru conducerea CFR-ului, Gugestii sunt un incident "normal", atat de numeroase au fost "evenimentele" din ultima luna. Practic, pe caile noastre ferate, trenurile au ajuns sa ia foc ca-n vreme de razboi, sub bombardamentul aviatiei inamice. Pe 21 mai, localitatea satmareana Halmeu a fost la un pas de dezastru: dintr-o garnitura de tren a inceput sa se scurga propilena, un gaz extrem de inflamabil. Pe 28 mai o alta garnitura de tren cu 36 de vagoane cu butan a luat foc la Poarta Alba, in judetul Constanta. Peste alte doua zile un vagon cu acid nitric a dat sa explodeze in vama feroviara Curtici. Dupa aceea, la Campulung Moldovenesc, sase vagoane-cisterna cu motorina au deraiat, doua dintre ele rasturnandu-se. Peste alte cateva zile, la Strejesti, doua marfare s-au urcat unul peste altul. Au urmat Gugestii, continuati, ieri, cu o scurgere de gaz dintr-o garnitura de tren la periferia Constantei. Presa, care tot consemneaza incidentele, a ajuns sa faca eforturi ca sa evite cliseele. Asta pentru ca titulatura de "Mihailesti ratat" o merita pe deplin si Poarta Alba, si Campulungul, si Halmeul, dar si Gugestii. Tot acest sir nesfarsit de explozii, incendii, deraieri, scurgeri de gaz are o explicatie simpla: infrastructura proasta, combinata cu niste privatizari supravegheate prost. La ora actuala, caile ferate din Romania sunt intr-o stare jalnica. Din cei vreo 15.000 de km ai retelei feroviare, cam 4.000 de km trebuiau demult sa intre in reparatii capitale. Pe aceasta retea exista zeci de mii de poduri, podete, tunele, terasamente, lucrari de drenare, consolidare si protectie. Statistic vorbind, peste 70 la suta din poduri si podete sunt periculoase din punct de vedere al sigurantei circulatiei. La fel, grosul locomotivelor si vagoanelor sunt vechi si proaste. Refacerea intregii infrastructuri feroviare costa miliarde si miliarde de dolari, bani pe care Romania deocamdata nu ii are. Din acest motiv, Ministerul Transporturilor a gasit o solutie originala, romaneasca. Doua-trei magistrale au fost modernizate, ministrul Mitrea a cumparat automotoare din Germania si a iesit in fata cu "Sageti albastre" si "trenuri ale zapezii". In restul tarii s-a mers pe carpaceala. Pentru a incetini degradarea caii ferate, lucrarile de reparatii capitale, care sunt scumpe, au fost inlocuite cu lucrari de reparatii periodice. Ideea era simpla: linia, astfel carpacita, nu este la fel de sigura, dar mai tine. Si, pentru a pastra siguranta circulatiei, pe aceste portiuni peticite s-au introdus restrictii de viteza. Astfel, in doi ani de zile, numarul kilometrilor "cu restrictii" s-a dublat, la ora actuala Romania avand 300 de astfel de puncte rosii pe reteaua feroviara. In acest fel tara noastra respecta normele UE si merge spre Europa, dar romanii merg pe calea ferata din ce in ce mai incet! Metoda restrictiilor a dat rezultate pentru transportul de calatori, dar a insemnat un dezastru pentru transportul de marfa. In acest sector, la ora actuala, exista mai multi operatori privati. Acesti operatori, pentru a da drumul unui tren cu infrastructura publica, au nevoie de o licenta de transport de la Autoritatea Feroviara Romana. Eliberarea licentei e conditionata de existenta unui personal de intretinere calificat, cu utilaje care sa asigure starea tehnica corespunzatoare a vagoanelor si locomotivelor. Dar, in afaceri, timpul inseamna bani si multi dintre acesti operatori sunt tentati sa "bage viteza" neglijand normele de siguranta. Or, tocmai acest lucru a produs un nesfarsit sir de explozii pe caile ferate pentru ca, unde tine sina, nu mai tine osia vagonului. Pana acum, pe calea ferata nu s-a produs o tragedie similara celei de la Mihailesti. Din acest motiv, in loc sa inaspreasca controalele acestor operatori privati, Ministerul Transporturilor se multumeste sa declare ca "siguranta circulatiei e in parametri normali". Probabil, iesirea din parametri o va realiza o catastrofa cu zeci de morti.