Ghidul reţetei medicale electronice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
După implementarea reţetei electronice, pacienţii nu vor mai fi nevoiţi să plimbe reţetele de hârtie prin farmacii
După implementarea reţetei electronice, pacienţii nu vor mai fi nevoiţi să plimbe reţetele de hârtie prin farmacii

Reţetele clasice ar trebui înlocuite de la 1 iulie cu unele în format electronic. Acestea sunt menite să scadă timpul petrecut de pacienţi în farmacii şi frauda din sistem.

Calvarul hârţogăriei de la medic şi descifrarea imposibilă a scrisului doctorului nu vor mai exista de acum înainte, deoarece, începând cu 1 iulie, românii vor primi prescripţii medicale online. Mai exact, pacienţii vor putea merge la farmacie fără tradiţionala reţetă de hârtie, ci doar cu buletinul pentru a primi doctoriile prescrise de medic. Pentru o perioadă, până când întreg procesul va funcţiona fără cusur, pacienţii pot primi şi reţetele tradiţionale.

De probă de la 1 iulie

În urmă cu un an se vorbea despre o revoluţie în sistemul sanitar românesc prin introducerea reţetei electronice, a cardului de sănătate şi a dosarului electronic al pacientului. Acum, autorităţile se străduiesc să înfăptuiască primul pas, ţinând cont că, de la 1 iulie, sistemul privind prescrierea electronică a reţetelor ar trebui să intre în funcţiune, de probă.

Dacă totul funcţionează bine, programul va fi obligatoriu din august, iar, până în 2013, medicii trebuie să aibă dotările necesare pentru ca reţeta pe hârtie să dispară. „Implementarea va debuta la 1 iulie, iar până în decembrie va fi o perioadă de acomodare cu noua formă de prescriere, timp în care reţeta «clasică» pe hârtie autocopiantă va coexista cu cea pur electronică", a explicat pentru „Adevărul" Marius Filip, medic şef Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Pacientul va fi scutit de a mai plimba o reţetă pe la farmacii, mai spune Filip. De la 1 ianuarie 2013 se va renunţa la prescripţia clasică pe trei exemplare autocopiante şi se va trece la prescrierea electronică cu printare efectuată pe hârtie obişnuită de către medic.

Pacienţii pot merge la farmacie cu cartea de identitate pentru a putea lua medicamentele prescrise de medic, fiind recunoscuţi în sistem după codul numeric personal. După ce vor fi livrate cardurile de sănătate, pacienţii nu vor mai avea nevoie nici de buletin pentru a cumpăra medicamentele.

Watchdog pentru sistem

Specialiştii în domeniu susţin că reţeta electronică va aduce beneficii atât pentru pacienţi, cât şi pentru medici. Unii doctori văd cu ochi buni această iniţiativă şi speră ca munca lor să fie uşurată. „Ideea este bună. Totuşi, eu n-am primit nici programul, n-am lucrat nimic. Sper să ne uşureze munca, datele să se încarce uşor şi să limiteze eroarea umană. Aş vrea să poată să-mi atragă atenţia dacă pacientul este neasigurat sau când nu beneficiază de gratuitate sau compensare pentru medicamentul prescris ori dacă doza selectată este prea mare pentru vârsta pacientului, de exemplu", a declarat medicul de familie Călin Ciubotaru.

Reprezentanţii CNAS expun şi ei beneficiile programului. „Medicii vor face un efort mai mic cu reţetele pentru că nu vor trebui să meargă după tipizate. Toată producţia va fi la el în cabinet. Pacientul va sta mai puţin în farmacie, iar medicaţia va fi mai corect recomandată deoarece sistemul este dotat cu un program inteligent care face atenţionări legate de doze", mai spune Filip.

Pe lângă faptul că timpul de aşteptare al pacienţilor se va scurta, cu ajutorul noului sistem se va elimina şi frauda din sistem, estimată în urmă cu câteva luni la 200-300 de milioane de euro, speră autorităţile. Asta înseamnă că medicii nu vor mai putea prescrie reţete fictive atât pentru pacienţi pe care nu i-au văzut niciodată, cât şi pentru morţi. „Eu nu cred că se va elimina frauda, poate se va diminua. Va exista un control mai riguros pentru că datele vor fi centralizate şi pot fi urmărite mai uşor", mai spune Ciubotaru.

Varianta de urgenţă

Pentru situaţia când sistemul informatic este „căzut" sau medicul prescriptor nu se poate conecta la internet va exista varianta offline, cu prescriere la cabinetul medicului sau la domiciliul pacientului. În primul caz, medicul înscrie reţeta pe calculatorul său, o printează şi o validează în propria bază de date, rămânând ca la conectarea la internet şi implicit cu PIAS (Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate), unde se găseşte şi aplicaţia pentru reţeta electronică - SIPE (Sistemul Informatic pentru Prescripţia Electronică), să „verse" toate reţetele prescrise atât timp cât a fost fără legătură la internet sau neconectat la PIAS.

Pentru consultul la domiciliu, medicul va printa înainte de a merge la pacient un număr de reţete „goale", pe care se vor completa doar datele de identificare ale cabinetului, numele şi codul. Pe această reţetă, medicul va completa medicamentele necesare. „Ştim că farmaciştii sunt specialişti în a descifra scrisul oricărui medic, dar pentru a nu mai exista controverse între medicii prescriptori şi farmacişti, legate de înţelegerea greşită a scrisului, am decis, după consultări atât cu reprezentanţii medicilor de familie, cât şi cu cei ai farmaciştilor, ca medicul să scrie medicaţia lizibil, obligatoriu cu litere de tipar", a detaliat Marius Filip.

"Pacientul va sta mai puţin în farmacie, iar medicaţia va fi corect recomandată.''
Marius Filip medic-şef CNAS

Informare şi instruire gratuită pentru medici şi farmacişti

CNAS ar trebui să implementeze un sistem care să genereze anual un „raport“ al pacienţilor   Foto: adevărul



Medicii prescriptori şi farmaciştii vor beneficia, gratuit, de informare şi instruire privind utilizarea sistemului de prescriere prin reţeta electronică. „Pentru implementarea acestui proces, cunoaşterea sistemului şi a modului său de funcţionare este esenţială. Aveţi la dispoziţie două săptămâni pentru a organiza aceste întâlniri. În tot acest timp, vom continua evaluarea sistemului din punct de vedere tehnic şi al dotărilor necesare pentru o bună funcţionare, astfel încât de la 1 iulie să putem începe implementarea", a pus în vedere reprezentanţilor caselor de asigurări de sănătate şi a celor din direcţiile de sănătate publică Vasile Cepoi, ministrul Sănătăţii.

1 iulie este data de la care ar trebui să se elibereze reţete electronice.

F.I.S.C.-ul pacientului verifică doctorii

Modul în care sunt cheltuiţi banii în sănătate a reprezentat mereu un motiv de dispută. Pacienţii şi cei care controlează aceste tranzacţii au arătat mereu cu degetul spre medici, care ar fi încărcat fişele pacienţilor doar de dragul de a primi bani în plus. Acum, Coaliţia C.T.C. în Sănătate propune implementarea de către CNAS a unui program de generare, anual, a unei Fişe de Identificare a Serviciilor şi Costurilor (F.I.S.C.) acestora pentru fiecare pacient.

Reduce frauda din sistemul de sănătate

„Pe lângă mecanismele aflate în curs de implementare - reţeta electronică, cardul de sănătate şi dosarul electronic al pacientului - am identificat încă un instrument care va duce la transparentizarea cheltuielilor şi optimizarea costurilor din sănătate: F.I.S.C.-ul pacientului. Acesta ar aduce beneficii atât  pacienţilor, cât şi pesonalului medical din sistem. Este nevoie de un astfel de instrument pentru ca pacienţii să-şi poată verifica singuri statutul de pacient. Cu cardul nu pot face acest lucru. Nu au instrumentul necesar pentru a vedea informaţiile care sunt pe el. Acest lucru poate fi făcut doar de medic", a comentat Antuanela Roşioru, preşedintele Centrului Român pentru Iniţiativă Socială.

Specialiştii adaugă faptul că F.I.S.C.-ul pacientului va reduce posibilitatea de fraudare a sistemului medical. „Pacienţii pot sesiza imediat autorităţile competente dacă observă vreo inadvertenţă în raportul pe care l-ar primi anual", mai spune Roşioru. De asemenea, ar creşte şi nivelul gradului de informare al românilor în ceea ce priveşte serviciile medicale la care au dreptul gratuit sau cu plată.

Control de la Minister

Ministrul Sănătăţii a solicitat ca, până la sfârşitul săptămânii trecute, fiecare judeţ să transmită Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate o situaţie privind farmaciile care nu au acces la internet sau care au conexiune la internet asigurată telefonic. De asemenea, în perioada de pregătire, autorităţile sanitare judeţene au obligaţia de a raporta numărul persoanelor instruite, precum şi specialitatea acestora. În zonele în care este necesar, perioada de pregătire poate fi prelungită cu încă o săptămână.

CNAS ar trebui să implementeze un sistem care să genereze anual un „raport“ al pacienţilor  p Foto: adevărul
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite