George W. Bush - exonerat de responsabilitate in cazul atentatelor din 11 septembrie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* CIA si FBI, tapi ispasitori pentru atacurile din 2001 * Imagini cu cativa dintre teroristi pe aeroportul Washington Dulles

Raportul final al Comisiei independente de ancheta asupra atentatelor din 11 septembrie, care urma sa fie prezentat ieri, dezvaluie ca administratiile Bush si Clinton au avut zece oportunitati de detectare a atentatelor din 2001. Sase dintre aceste "sanse operationale" au fost ratate in primele opt luni ale mandatului actualului lider de la Casa Alba, iar patru in timpul lui Clinton. Raportul nu precizeaza insa explicit daca atacurile puteau fi prevenite - chestiune extrem de delicata in acest an electoral - si, mai mult, ii exonereaza de responsabilitate atat pe presedintele George W. Bush, cat si pe predecesorul sau, Bill Clinton, sustine publicatia "The Washington Post", citand surse oficiale din cadrul administratiei americane. "In loc sa denunte erorile la nivel prezidential, comisia apreciaza ca au existat grave disfunctionalitati institutionale in cadrul executivului american", aprecia, de altfel, un responsabil american, care a citit continutul raportului. Comisia de ancheta reproseaza insa serviciilor de securitate si de spionaj incapacitatea de a anticipa aceste atentate si considera, de asemenea, ca administratiile Bush si Clinton nu au tinut suficient de mult cont de amenintarea terorista. Raportul critica "lipsa de imaginatie" a serviciilor de informatii, care nu si-au imaginat ca reteaua Al-Qaida ar putea utiliza avioane deturnate pentru a ataca Statele Unite. Documentul considera ca, in momentul atentatelor, aceste servicii erau pregatite mai mult sa faca fata unor conflicte de tipul Razboiului Rece. Majoritatea concluziilor documentului final - care contine 600 de pagini - au fost publicate deja in cele 17 rapoarte intermediare de ancheta, in care activitatile CIA si FBI sunt criticate cu duritate. Comisia reproseaza acestor institutii absenta unei coordonari, precum si reactia lenta fata de amenintarea terorista pana la atacurile din 2001. Astfel, in documentul final, cei zece membri ai comisiei - cinci democrati si cinci republicani - insista asupra necesitatii restructurarii serviciilor de informatii. In viziunea lor, acest lucru ar putea fi facut prin creearea unui post de responsabil cu rang ministerial care sa coordoneze activitatea celor 15 agentii civile si militare americane de informatii si care sa gestioneze bugetul acestora, estimat la 40 de miliarde de dolari anual. Comisia mai recomanda reorganizarea activitatilor Congresului american, propunand sporirea puterilor comisiilor parlamentare, in special in privinta aprobarii de proiecte si a deblocarii de fonduri. De asemenea, se solicita crearea unei comisii de informatii care sa reuneasca membri din Camera Reprezentantilor si din Senat, ce ar urma sa le inlocuiasca pe cele existente in prezent in fiecare dintre cele doua camere ale Congresului. In ajunul publicarii raportului, avocati ai catorva dintre victimele atacurilor teroriste au dat publicitatii imagini surprinse de camerele video de pe aeroportul Dulles din Washington, in dimineata zilei de 11 septembrie 2001. Acestea ii prezinta pe patru dintre cei cinci pirati ai aerului care au trecut de controalele de securitate si s-au urcat la bordul avionului care s-a prabusit peste Pentagon. Imaginile au fost date publicitatii miercuri, dar nu reprezinta o noutate, acestea fiind descrise pentru prima data intr-un raport al Comisiei 11 septembrie, din ianuarie 2004. in prima parte a inregistrarii, doi dintre barbati - Majed Moqed si Khalid Al- Mihdhar - se opresc la punctul de control, la ora locala 07.18. Potrivit raportului comisei, cei doi au declansat alarma si au fost trimisi spre verificare la un alt punct de control. Al-Mihdhar a trecut si de acest punct de control, insa Moqed nu a reusit si a fost verificat cu un detector de metale manual. Ulterior, celor doi li s-a permis imbarcarea. Foarte probabil, ambii aveau asupra lor cutite de mici dimensiuni, inainte de 11 septembrie aceste obiecte nefiind interzise la bordul avioanelor. La ora locala 7.35, Hani Hanjour, cel care a pilotat avionul, a plasat doua bagaje pe banda de control cu raze X si a reusit sa treaca fara a provoca suspiciuni. Dupa un minut, Nawaf Al-Hazmi si fratele sau, Salem, au trecut pe la punctul de control. Nawaf Al-Hazmi a declansat alarma de doua ori. El a fost verificat cu un detector manual de metale, inainte de a trece de terminal. In plus, Al-Hazmi se afla deja pe lista celor suspectati de activitati teroriste. Avionul la bordul caruia s-au urcat, zborul 77 American Airlines, cu 53 de pasageri la bord si sase membri ai echipajului, s-a prabusit peste Pentagon. Washington Dulles a fost singurul aeroport care a inregistrat controalele de securitate.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite