Nave militare pentru Olanda făcute la Galaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Damen Galaţi s-a profilat pe producţia de vase de luptă, iar principalul client este chiar Olanda, ţară care deţine cele mai importante şantiere navale din Europa. Navaliştii gălăţeni sunt singurii din ţară care fabrică nave de război. Ei au devenit furnizori de bază ai unor flote militare importante din Europa.

Constructorii de nave din Galaţi au depăşit criza financiară după ce şi-au adaptat producţia spre industria militară. Şantierul Damen a fost prin tradiţie un şantier „civil", însă acum doi ani a început să producă vase militare, iar realizările navaliştilor gălăţeni au fost apreciate şi în acest sector.

„Grupul Damen a cumpărat şantierul naval militar din Olanda în anul 2001 şi de atunci a continuat producţia de nave militare. Primele colaborări cu Galaţiul, pe nave militare, au început la sfârşitul lui 2009. Toate navele sunt solicitate de Ministerul Apărării al Olandei", spune Florin Spătar, directorul de Resurse Umane şi Afaceri Corporatiste al şantierului.

După ce în 2009 au produs vedete rapide speciale pentru Paza de Coastă din România şi din Suedia, precum şi o navă de supraveghere militară pentru forţele navale din Marea Britanie, cei de la Damen au trecut din 2010 pe „filiera olandeză" şi au început să lucreze pentru Marina Militară a acestei ţări, deşi în Olanda funcţionează cele mai importante şantiere navale din Europa.

Cel mai mare vas din ultimii zece ani

Primele comenzi ale Marinei Militare olandeze, finalizate anul trecut, au fost trei navete rapide pentru paza de coastă. A urmat nava de patrulare „Groningen", lansată la apă la 21 aprilie 2011, în prezenţa ministrului olandez al Mediului, Schultz van Haegen. Şantierul Damen a construit până acum şase nave militare şi are în derulare 27 de contracte pentru nave ce vor fi livrate în următorii trei ani.

Unitatea gălăţeană a produs doar vase de dimensiuni medii, dar angajaţii au început însă, de câteva zile, construcţia celei mai complexe nave realizate în România în ultimul deceniu. „Nava militară de suport «JSS» este cea mai mare pe care a comandat‑o Marina Militară olandeză şi cea mai mare de acest tip. Este, de asemenea, cel mai mare proiect încredinţat şantierului Damen în ultimii zece ani. Nava are o lungime de 205 metri şi o lăţime de 30 de metri. Va fi livrată în anul 2013, iar construcţia ei a început în luna aprilie", explică Florin Spătaru.

Nu se tem de chinezi

Cu toate că Europa mai deţine în acest moment doar 7% din piaţa construcţiilor navale, dominată zdrobitor, la nivel mondial, de China, navaliştii din Galaţi  nu se sperie de provocările competiţiei. „Concurenţa cea mai mare vine din Asia. Europa are un segment de doar 7%, restul este ocupat de China, Japonia şi Coreea. Am demonstrat că suntem competitivi, că suntem eficienţi şi asta ne face cinste. Este o piaţă foarte dificilă, în care nu pătrunzi uşor. Îţi trebuie personal cali­ficat, facilităţi şi o echipă de vânzări care să cunoască foarte bine piaţa", precizează directorul de Resurse Umane şi Afaceri Corporatiste al şantierului.

Damen Shipyard mai are acum 1.200 de angajaţi, după ce a externalizat o serie de activităţi, precum producţia de tubulatură şi vopsitoria navală. Salariul lunar mediu net al unui muncitor navalist este de 500 de euro, fără sporuri, prime şi ore suplimentare. Navaliştii au de ce să fie mândri. Potrivit conducerii companiei, niciun alt şantier din ţară nu a mai construit vase militare de mare tonaj atât de complexe. „Nu spun că alţii nu pot face, însă nu fac", spune cu mândrie Florin Spătaru.

Preţul unei nave depinde de mărimea şi de complexitatea acesteia. În general, o navă civilă de 8.000 de tone, dimensiunea cea mai frecventă, costă între 20 şi 25 de milioane de euro. Pentru navele militare, costurile sunt cu cel puţin 50% mai mari, din cauza complexităţii lucrării, deşi aceste vase sunt mai uşoare, între 1.500 şi 3.000 de tone.

Nave predate la cheie

Spre deosebire de ceilalţi producători din România care fac, de regulă, una până la trei nave în acelaşi timp, angajaţii de la Damen Galaţi lucrează în paralel la şase nave. „De la noi, nava pleacă construită, testată, la cheie, cu echipament. Pleacă direct în voiaj. Nu se trimite în alt şantier pentru a fi completată, echipată. Celelalte şantiere româneşti aşa procedează - sunt, de fapt, doar constructori de corp, nu fac lucrări speciale ca noi. Mai mult decât atât, am reuşit în 2010 să adăugăm şi servicii adiacente livrării navelor. De exemplu, pregătirea personalului de bord. S‑au făcut cursuri de formare chiar la Galaţi", spune reprezentantul companiei.

Navaliştii din România

În ţară mai funcţionează acum alte cinci şantiere navale. Cel din Brăila e proprietatea grupului norvegian Akker, iar şantierele din Constanţa, Olteniţa, Turnu Severin şi Tulcea au proprietari români. Până acum câţiva ani, comenzile de nave militare erau onorate de şantierul din Mangalia, care însă a fost închis după ce a fost preluat de compania coreeană Daewoo.

"De la noi, nava pleacă construită, testată, la cheie, cu echipament. Pleacă direct în voiaj. Nu se trimite în alt şantier pentru a fi echipată."
Florin Spătaru
director de Resurse Umane - Damen Galaţi

Vedeta „Friesland", depăşită de „JSS"



Până la începerea lucrărilor la „JSS", cea mai importantă navă militară făcută la Galaţi a fost lansată la apă în noiembrie 2010. E vorba despre „Friesland", vas de patrulare din clasa Holland OPV (Offshore Patrol Vessel). Caracteristicile sale sunt impresionante: cu o lungime de 107,90 metri şi o lăţime de 16,20 metri, „Friesland" are deplasamentul de 3.750 de tone şi atinge o viteză maximă de 22 de noduri.

Echipajul are 50 de membri, dar nava deţine spaţii suplimentare pentru încă 40 de persoane. „Friesland" are patru guri de foc (1x76 mm Oto-Melara Super Rapid Gun, 1x30 mm Oto-Melara, 2+2x12,7 mm MG.), precum şi o platformă şi un hangar pentru un elicopter (NH-90). Nava „JSS", aflată în construcţie la Galaţi, va avea dimensiuni duble faţă de cele ale vedetei „Friesland" şi va fi mai performantă.

image
Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite