GPS-ul aduce economii în bugetele companiilor româneşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile cu flotă auto pot elimina, prin satelit, neregulile în utilizarea mijloacelor de transport O imagine de coşmar pentru patron: agentul de vânzări sau distribuitorul care îşi

Companiile cu flotă auto pot elimina, prin satelit, neregulile în utilizarea mijloacelor de transport

O imagine de coşmar pentru patron: agentul de vânzări sau distribuitorul care îşi rezolvă probleme personale cu maşina de serviciu. Coşmarul unora devine însă oportunitatea... companiilor care oferă sisteme de supraveghere prin satelit.

"Un patron de firmă de construcţii mi-a spus, chiar de-a doua zi după ce-a achiziţionat sistemul, că a descoperit lucruri incredibile despre unde lucrează excavatorul lui". "Pe un şantier, şoferii ne-au alungat oamenii cu manivelele, numai să nu montăm GPS-ul".

"Pe un şantier s-a hotărât că oamenii nu vor mai fi plătiţi decât în funcţie de orele efectiv lucrate, după cum arată GPS-ul. Atunci oamenii s-au <> şi au început să facă pauze fără să mai oprească excavatorul. Este unul din cazurile extreme, unde chiar sistemul nu te poate ajuta".

Adrian Dinu povesteşte câteva din întâmplările care au devenit obişnuite pentru firma pe care o conduce, SAS Grup. Firma a ajuns în cinci ani să ofere monitorizare prin GPS pentru 70 de clienţi, care au în total peste 2.500 de mijloace auto, de la autoturisme şi camioane până la basculante şi excavatoare. "La început, clienţii noştri erau din domeniul distribuţiei, firme de curierat.

În ultimul timp, se observă o cerere tot mai mare din partea firmelor de construcţii, unde patronii au ajuns să fie disperaţi de consumurile de motorină ale utilajelor", spune Adrian Dinu. Vinde în jur de 250-300 de echipamente pe lună, dublu faţă de un an în urmă. Iar pentru la anul se aşteaptă din nou la dublare. După estimările proprii, SAS deţine circa o treime din piaţa actuală, evaluată la peste 10.000 de GPS pe an.

Economii de combustibil de minimum 20%

Reţeta afacerii e simplă: este oferit un sistem care îi permite clientului cu flotă auto să cunoască în orice moment unde se află o maşină a lui.

Clientul trebuie să-şi instaleze un mic dispozitiv GPS de circa 350 de euro pe fiecare vehicul şi, în baza unui abonament lunar de 15 euro, primeşte pe mail o serie de rapoarte pe baza cărora poate să afle nu numai când a fost pornit şi oprit motorul, cât şi unde a staţionat maşina, dar şi kilometri totali parcurşi într-un anumit interval şi implicit când trebuie să schimbe uleiul şi anvelopele. Sistemul poate permite, de asemenea, şi alegerea rutei optime de deplasare.

"Economiile realizate dovedite sunt de minumum 10-20% la consumul de carburanţi, dar pot ajunge şi până la 70%, depinde de cât de conştiincios era şoferul", spune şeful SAS. Afacerea tinde să ia o nouă amploare odată cu lansarea unui pachet basic, pentru clienţii cu flote mai mici şi care nu au nevoie de analize foarte detaliate şi servicii suport complexe. Deja telefoanele "sună în continuu".

Europa vrea GPS

Fost director într-o bancă comercială, Adrian Dinu a început afacerea pornind de la ideea unui profesor român de hardware la Universitatea din Montreal şi cu ajutorul a doi tineri români specialişti la Microsoft. Toţi sunt acum acţionarii unei afaceri în care au investit peste 300.000 de euro (până anul trecut când firma a ajuns la un echilibru) şi care rulează aproape două milioane de euro pe an.

Perspectivele sunt de creştere. "Cred că, din 2010, minimum 50% din vehiculele comerciale vor avea GPS pe ele. De altfel, chiar în această perioadă se discută la nivelul UE obligativitatea ca toate vehiculele noi să fie doate cu GPS. Sigur, scopul nu este comercial (ci de localizare rapidă în caz de accident), dar curând tot mai mulţi îşi vor da seama de avantajele unui asemenea sistem".

Autorităţile nu sunt pregătite pentru GPS

Luna trecută, preşedintele ANAF, Daniel Chiţoiu, anunţa că satelitul va deveni noul mijloc de combater a evaziunii din alcool, dar şi morărit-panificaţie. Anunţul vag lăsa să se înţeleagă că s-ar putea ajunge inclusiv la monitorizarea căruţelor evazioniste care duc grâul de pe câmp direct la moară. În orice caz, nu era prezentată o fundamentare de costuri pentru investiţiile necesare.

"Nu cred că autorităţile sunt pregătite pentru implementarea unui sistem eficient şi, oricum, acesta nu poate deveni operaţional mai devreme de doi ani", spune Adrian Dinu, directorul general al SAS. "E nevoie de investiţii foarte mari, pentru că vorbim de mii de mijloace de transport din toată ţara.

Pentru o monitorizare eficientă, pe lângă GPS trebuie montate şi camere video, iar transmisiile video sunt încă scumpe". Adrian Dinu arată că, în acest moment, marii producători de pâine din ţară folosesc sistemul GPS pentru controlul costurilor interne, dar, "din câte ştiu, niciun producător din domeniul alcoolului nu foloseşte acest sistem".

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite