Forţa de muncă temporară, la mare căutare printre angajatori
0Principalul motiv al creşterii pe acest segment îl reprezintă apariţia unui deficit de personal care să acopere vârfurile de activitate sau proiectele specifice Angajarea forţei de
Principalul motiv al creşterii pe acest segment îl reprezintă apariţia unui deficit de personal care să acopere vârfurile de activitate sau proiectele specifice
Angajarea forţei de muncă pe o perioadă temporară sau în sistem leasing devine o tendinţă tot mai accentuată în rândul companiilor prezente pe piaţa românească. Cererea se află într-o creştere continuă, iar cifrele de afaceri ale companiilor de recrutare se bazează în mare măsură pe furnizarea acestui serviciu.
Ţara noastră se află şi în acest domeniu cu mult în urma ţărilor din Uniunea Europeană, atât din punct de vedere al percepţiei angajatorului şi angajatului, cât şi în ceea ce priveşte legislaţia. Deşi înregistrează procente de creştere semnificative de la an la an, iar valoarea pieţei depăşeşte 60 milioane de euro, leasingul de personal este reglementat prin lege doar din 2003, în timp ce în alte ţări europene sistemul funcţionează cu succes de zeci de ani.
Dacian Chilat, area manager al companiei de recrutare Adecco, unul dintre principalii jucători din piaţa de profil, susţine că în România legislaţia care reglementează regimul de muncă în sistem de leasing este încă destul de ambiguă şi restrictivă. "În ţările dezvoltate, legea este mult mai flexibilă, acest tip de servicii fiind uzitat de 50 de ani, iar mentalităţile beneficiarilor, respectiv ale angajaţilor, au evoluat în direcţia înţelegerii, acceptării şi preferării acestui sistem de muncă", a declarat, pentru "Adevărul", Chilat.
În plus, legislaţia din alte ţări europene este adaptată realităţii pieţei forţei de muncă din zonele respective, spre deosebire de ţara noastră, unde reglementările legale nu răspund optim situaţiilor cu care se confruntă piaţa muncii. Având o experienţă destul de redusă, comparativ cu ţările din regiune, piaţa de profil înregistrează un volum inferior.
"Cererea pentru acest tip de servicii a evoluat constant şi va continua în aceeaşi manieră. Deşi înregistrăm creşteri continue, cererile pentru acest tip de servicii sunt încă destul de reduse, în comparaţie cu ce se întâmplă în Europa de Vest sau în alte state dezvoltate, şi chiar faţă de Polonia, Cehia, Ungaria", spune Chilat.
Companiile româneşti încep să simtă beneficiile
În prezent, piaţa de profil este estimată la peste 60 milioane de euro, însă specialiştii în domeniu se aşteaptă la o dublare în perioada următoare. "În România, piaţa de forţă de muncă temporară estimată pentru anul 2007 este de 60-65 milioane de euro, pentru anul 2008 estimările noastre indicând o creştere până la 100-120 milioane de euro", a precizat Laura Huşti-Răduleţ, PR specialist în cadrul companiei Lugera&Makler.
Dacă până în prezent cele mai importante cereri ca şi volum au venit din partea companiilor multinaţionale străine prezente pe piaţa românească care cunosc şi au apelat la serviciile de acest tip pe pieţele dezvoltate, încet - încet şi companiile autohtone se orientează în acest sens. "Serviciile de leasing de personal sunt din ce în ce mai solicitate atât de companiile multinaţionale, cât şi, în ultima vreme, de companiile româneşti, tot mai receptive la acest serviciu", spune Huşti-Răduleţ.
Eliza Nechifor, coordonator marketing şi comunicare în cadrul Manpower, susţine că principalul motiv al creşterii pe acest segment îl reprezintă apariţia unui deficit de personal care să acopere vârfurile de activitate sau proiectele specifice.
"Sectoarele de producţie, construcţii, vânzări, IT sau secretariat sunt domenii de bază în care se cere personal în leasing, iar acest fenomen creşte foarte mult pe perioada verii şi în preajma sărbătorilor de iarnă şi Paşte, când marile firme culeg roadele campaniilor de promovare", spune Nechifor.
Angajare temporară până la 12 luni
În majoritatea cazurilor, persoanele angajate în sistem de leasing sunt recrutate şi selecţionate de către agenţii de muncă temporară (companii de resurse umane), pe baza solicitărilor scrise venite din partea companiilor-client utilizatoare de forţă de muncă temporară.
În funcţie de tipul poziţiei pe care o ocupă şi de activitatea pe care o vor desfăşura în cadrul companiei, salariaţii în sistem de leasing pot să aibă fie studii medii sau superioare, fie specializări sau studii specifice poziţiei pe care o ocupă.
În ceea ce priveşte cererile venite din partea companiilor, acestea solicită în majoritatea cazurilor personal pentru poziţiile de muncitori cu calificare minimă, respectiv personal specializat. Perioada medie după care o persoană intrată în baza de date a companiei de recrutare devine şi angajat poate dura şi până la trei săptămâni.
"Procesul de recrutare şi selecţie de personal variază în funcţie de tipul poziţiei pentru care recrutăm, de piaţa forţei de muncă etc. În medie, pentru poziţiile de middle management, procesul de recrutare şi selecţie durează între două şi trei săptămâni. Pentru poziţiile mici, recrutarea în sistem de leasing de personal poată să dureze 1-2 zile", a precizat oficialul Lugera&Makler. Durata medie a unui contract de muncă temporar încheiat cu agenţia de muncă este de regulă trei luni, însă aceasta poate varia de la o zi până la 12 luni.
Potrivit specialiştilor în resurse umane, de regulă, la expirarea contractului de muncă temporară, utilizatorii preferă să-i angajaze pe salariaţii respectivi pe durată nedeterminată pe statele acestora. Chiar dacă la prima vedere angajarea în sistem leasing poate părea avantajos, lucrurile stau însă diferit.
"Pentru angajaţi vorbim despre un acces mai uşor la un loc de muncă, despre specializare în mai multe meserii în aceleaşi condiţii de muncă, ca şi în cazul angajaţilor obişnuiţi. Aş remarca doar un dezavantaj pentru angajaţii pe perioade determinate-accesul încă limitat la anumite credite din cauza duratei determinate a contractului de muncă", spune oficialul companiei Adecco.
De cealalată parte, pentru companii, avantajele principale constau în flexibilitatea conferită de acest serviciu, respectiv în concentrarea resurselor şi eforturilor interne în direcţia dezvoltării businessului.
Leasingul de personal asigură peste 50% din cifrele de afaceri
Creşterea susţinută a cererii de forţă de muncă în sistem leasing s-a reflectat direct în cifrele de afaceri ale principalelor companii de recrutare în domeniu. Mai mult decât atât, această parte a activităţii are o pondere semnificativă în total cifră de afaceri, companiile estimând că procentele vor fi în creştere şi pe termen mediu şi lung.
"Acest gen de servicii asigură în jur de 90% din cifra de afaceri a companiei Adecco, iar pentru anul viitor estimăm ca această pondere să ajungă la 95%", a precizat Dacian Chilat, area manager în cadrul Adecco. Potrivit acestuia, cifra de afaceri a Adecco în România pentru primele nouă luni este de peste 13,8 milioane de euro.
Lugera&Makler, furnizor de servicii integrate de resurse umane, a înregistrat creşteri semnificative pe acest segment de business de la an la an, iar procentele de majorare anuale sunt de peste 50%.
"În 2007, leasingul de personal asigură aproximativ 70% din cifra de afaceri a companiei estimată pentru sfârşitul acestui an la 12,5 milioane de euro, iar rata de creştere pentru anul 2008 este preconizată la 100%", susţine Huşti-Răduleţ. Chiar şi în aceste condiţii, ponderea leasingului de personal în total cifră de afaceri a companiei Lugera&Makler îşi va menţine acelaşi nivel de 70-75%.
Un procent ceva mai mic este înregistrat de către compania de recrutare Manpower. Potrivit Elizei Nechifor, anul acesta, circa 55% din întreaga activitate a companiei Manpower România a fost realizată ca urmare a leasingului de personal, restul provenind din recrutare de personal şi din alte servicii în domeniul resurselor umane. Manpower a înregistrat în 2006 o cifră de afaceri de cinci milioane de euro, estimările pentru sfârşitul acestui an indicând o cifră de afaceri de 10 milioane de euro.
>> Serviciile de leasing de personal sunt din ce în ce mai solicitate atât de companiile multinaţionale, cât şi de cele autohtone, tot mai receptive la acest serviciu
Laura Huşti-Răduleţ
PR specialist în cadrul companiei Lugera&Makler
În ce constă leasingul de personal
Leasingul de personal sau munca temporară este un serviciu de resurse umane prin care se pune la dispoziţia companiilor beneficiare forţă de muncă temporară, pe o perioadă limitată de timp.
Cei care oferă astfel de servicii poartă denumirea de "agenţi de muncă temporară", iar salariaţii încadraţi la agenţii de muncă temporară (pe statele de plată ale respectivelor companii de resurse umane) îşi desfăşoară activitatea la companiile utilizatoare de forţă de muncă temporară. Salariaţii temporari beneficiază de aceleaşi drepturi ca şi salariaţii companiei utilizatoare.
Astfel, firma care semnează contractul se bucură de personal calificat, găsit de o firmă de recrutare specializată, care se ocupă în plus şi de partea administrativă a procesului. Agenţia de muncă temporară se ocupă de toate formalităţile de angajare şi plata salariilor, contribuţii sociale şi patronale, alte drepturi ale temporarilor.
De menţionat că un contract de muncă temporară are aceeaşi valoare ca şi contractul pe durată nedeterminată, acordă vechime în muncă şi impune aceleaşi obligaţii financiare, atât angajatorului, cât şi persoanei angajate.
Pe piaţa românească, principalele companii care oferă forţă de muncă în sistem leasing sunt Manpower, Adecco, Lugera&Makler, Profesional.