Fondurile pentru agricultura si zgarcenia britanicilor otravesc relatiile dintre liderii europeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Atmosfera dinaintea sum mit-ului sefilor de state si de guverne ai Uniunii Europene este deosebit de tensionata. Se asteapta ca toate orgoliile si frustrarile acumulate de cel putin un an de zile

Atmosfera dinaintea sum mit-ului sefilor de state si de guverne ai Uniunii Europene este deosebit de tensionata. Se asteapta ca toate orgoliile si frustrarile acumulate de cel putin un an de zile in tarile membre sa se dezlantuie, aici, la Bruxelles. in mod normal, atat agenda unui astfel de summit, cat si concluziile din final sunt negociate si fixate cu cel putin o luna de zile inainte. Ordinea de zi pregatita de presedintia luxemburgheza a UE cuprindea ca puncte principale perspectivele financiare ale UE pentru perioada 2007-2013, problemele economice, sociale si ecologice cu accent pe Pactul de stabilitate si crestere, dezvoltarea durabila, spatiul comun de securitate, justitie si libertate cu accent pe terorism. La punctul 5 figura extinderea, cu referire la progresele Romaniei si Bulgariei, dar si a situatiei Croatiei si Turciei, iar, la sfarsit, figurau relatiile externe. Numai ca, in ultima luna, in spatiul UE au aparut o serie de evenimente negative, care nu isi au neaparat radacina doar in rezultatele inregistrate la referendumurile asupra Constitutiei din Franta si Olanda. Consecintele acestora sunt foarte neplacute pentru summitul care incepe azi, iar declaratiile multor lideri europeni arata de altfel ca nici o negociere nu a fost batuta in cuie.
UE: "Accept sa se revizuiasca, dar sa nu se schimbe nimic"
Desi s-a declarat ca nu va avea loc o dezbatere asupra viitorului UE si a soartei Constitutiei in cadrul celor 3 sesiuni de lucru, este aproape imposibil sa se discute macar un punct de pe ordinea de zi fara evaluarea scenariilor privind ratificarea tratatului constitutional. Uniunea Europeana traverseaza in prezent o perioada nefasta de genul "accept sa se revizuiasca, dar sa nu se schimbe nimic". De exemplu, toti liderii UE incearca sa revizuiasca bugetul UE pentru 2007-2013 (asa-numitele "perspective financiare") in favoarea tarilor de provenienta, declansand discutii interminabile si atacuri reciproce de pe urma carora nu se stie foarte exact cine va iesi invingator. Pe de alta parte insa, regulile economice si birocratice fixe nu le lasa nici timp si nici spatiu pentru schimbari. Asa incat, daca nu ajung la un acord asupra bugetului, la acest summit, atunci, tehnic vorbind, trebuie sa se treaca la un buget provizoriu care sa fie implementat luna de luna, pe baza celei mai mici sume din cadrul bugetului pe aceeasi perioada din anul anterior. Virtual, ar fi o nebunie, deoarece nu se va mai putea tine cont de noi prioritati sau nevoi si nu se va mai putea reforma nici o politica a UE, cum ar fi cea agricola. Iar primele care vor cadea vor fi programele multianuale de cercetare, dezvoltare, fonduri structurale, fonduri pentru regiunile sarace ale Europei etc. in consecinta, liderii UE sunt condamnati sa se inteleaga asupra bugetului si sa opereze un minimum de schimbari. De asemenea, majoritatea sefilor de state si de guverne considera ca Politica Agricola Comuna trebuie rediscutata, iar bugetul alocat sa fie renegociat. Acest lucru nu se va intampla insa mai devreme de un an de zile, deoarece bugetul este batut in cuie pana in 2007, iar riscul de a-i anunta pe fermieri in timpul verii ca nu se mai dau bani de recolta si prelucrare in toamna e prea mare pentru orice politician. Cu putine exceptii, liderii europeni si o buna parte din Comisia Europeana considera ca Marea Britanie ar trebui sa-si revizuiasca contributia la bugetul UE. Daca Tony Blair se incapataneaza insa, nu se va schimba nimic, pe de o parte datorita aspectului practic al dreptului sau de veto, iar pe de alta datorita celui birocratic. Marii Britanii i-a venit randul sa preia presedintia UE, iar Blair va fi cel care va controla agenda de prioritati a Uniunii pe urmatoarele sase luni. Problemele sunt asemanatoare si in alte domenii, ca lupta impotriva terorismului, serviciul de relatii externe al UE, dar si al aderarii Romaniei si Bulgariei. Datorita soartei incerte a procesului de ratificare a Constitutiei, a pierderii de viteza inregistrate de "motorul franco-german al UE" si a neintelegerilor pe buget, se intarzie nefiresc de mult deciziile care permit trecerea la faze superioare in aceste domenii. in ceea ce priveste Romania, situatia este paradoxala, deoarece toate certurile pe bani ar putea conduce, in spatele usilor inchise sau cu prilejul unui dineu, la o decizie de amanare a aderarii pentru 2008 sau chiar 2009. In acest mod, considera unii lideri europeni, s-ar mai castiga cateva miliarde de euro. Pe de alta parte, chiar lipsa unor prevederi bugetare minime, pentru cazul in care nu ar fi admisa in 2007, obliga, cel putin teoretic, Uniunea sa nu schimbe nimic in privinta Romaniei. Am putea avea astfel sansa ca eforturile pe care trebuie sa le facem pana in octombrie sa nu fie tocmai zadarnice.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite