Firmele-pirat de transport persoane au ajuns sa-si faca publicitate la serviciile de camatarie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pirateria din domeniul transporturilor ramane o problema grava a Romaniei. Sutele de firme care lucreaza pe blat creeaza, lunar, gauri la bugetul statului de sute de milioane de lei. Pe langa

Pirateria din domeniul transporturilor ramane o problema grava a Romaniei. Sutele de firme care lucreaza pe blat creeaza, lunar, gauri la bugetul statului de sute de milioane de lei. Pe langa evaziunea fiscala, "piratii" raman o veriga importanta in filiera traficului cu romani. Fiindca de pe urma mafiei din transporturi se obtineau spagi consistente, fosta guvernare - prin Ministerul Transporturilor si Agentia Rutiera Romana - nu a fost interesata deloc sa rezolve problema. Ani buni, firmele-pirat au fost ocolite de controalele autoritatilor. Numai ca nici actuala echipa de conducere din minister nu pare interesata de aceasta problema, iar afacerile piratilor continua sa aduca prejudicii statului roman. Moldova se afla sub stapanirea piratilor din transporturi. Miile de oameni care pleaca in Vest, la munca ori la cersit, sunt o marfa buna pentru mafia care s-a instaurat pe zona Focsani - Siret. Fiindca amaratii nu isi pot permite sa treaca frontiera, firmele-pirat au recurs la metoda camatariei. Multi dintre soferii autocarelor au la ei zeci de mii de euro, bani pe care ii declara - la controlul din frontiera - ca fiind ai pasagerilor. Conditia de trecut granita este astfel indeplinita, iar firma scoate cate 30-50 de euro "dobanda" la fiecare pasager imprumutat. De altfel, aceasta facilitate este cuprinsa si in reclamele pe care societatile-pirat le fac in presa, pe internet sau la telefon. Metoda nu are nici un risc: politia si angajatii ARR nu au facut niciodata controale, iar ofiterii SCIT (Serviciul de Combatere a Infractionalitatii Transfrontaliere) au putine sanse sa se infiltreze. Asta fiindca, inainte de a li se da biletele, calatorii sunt supusi unor interviuri ori sunt controlati de sursele mafiotilor care lucreaza in cadrul Birourilor de Evidenta a Persoanelor din tara. Doua firme acuzate ca au recurs la aceste proceduri stapanesc piata din Moldova. Una este Trans DMV Europa din Suceava. Firma chiar a fost prinsa la Bors cu un transport de "imprumutati". Grav e ca facilitatea era oferita de firma unui grup care mergea la furat in Italia. In plus, se intocmisera si acte false privind achitarea sumelor de transport de catre pasageri. In astfel de cazuri, Trans DMV Europa trebuia sa intre in atentia ARR si a Ministerului Transporturilor, iar la o a doua abatere, sa i se retraga dreptul de a circula. Trans DMV Europa a mai fost prinsa la frontiera cu probleme, iar autoritatile au cerut ARR sa ii ridice societatii sucevene licentele de transport. Numai ca Trans DMV Europa functioneaza si in prezent si nu are nici o problema in a-si derula afacerile negre cu romani scosi pe blat din tara. Tarsin Trans este o alta firma despre care se stie ca este "sub protectie". Numai ca societatea din Radauti merge pe "varianta foilor Interbus". Reglementarile Interbus sunt facute pentru a se organiza transporturi stil excursie. Numai ca sub acoperirea "Interbus", Tarsin Trans functioneaza ca firma cu linie proprie pentru Italia. Acest lucru ii defavorizeaza pe transportatorii care platesc bani grei sa obtina cursele de linie externe. O noua procedura practicata de Tarsin este cea suveica, metoda care a pacalit autoritatile de frontiera. Astfel, o firma straina care are castigat de la ARR dreptul de a face curse de linie intre Germania si Romania semneaza un contract de subantreprenor cu o societate romana. Societatea romana semneaza, la randul ei, un contract notarial cu firma din Radauti, prin care ii inchiriaza un autocar in scopul realizarii cursei de Germania. Numai ca, in realitate, firma din Radauti ramane cu cursa de linie, dar, sub acoperirea acesteia, face drumuri in Italia. Un exemplu este cel al autocarului SV.06.UUK - proprietatea Tarsin Trans. Acesta a intrat in Punctul de frontiera Bors cu 48 de pasageri. Actele aratau ca masina este inchiriata de firma Tur Cento, din comuna Badacin. Societatea este bine cunoscuta in zona mai ales dupa scandalul cercetat de procurori in care patronul firmei ii facilita sefului PCTF Bors cumpararea unui autoturism de lux. Tur Cento avea la randul ei un contract de subantreprenorat cu societatea Mayer din Germania. Numai ca nici o autoritate de control nu a observat ca pe tabelul cu calatori datele erau completate in mod ciudat. Astfel, pasagerii se urcasera in localitatea Mannheim si coborasera in Deggendorf - la cateva sute de kilometri distanta. Culmea, in actul oficial de transport se mentioneaza ca pasagerii au mers pe aceasta ruta cu transbordarea la Cluj! Iar traseul se facuse "via Germania". Cert este ca toti calatorii din autocarul intrat pe la PCTF Bors se urcasera - conform propriilor declaratii - la Torino si coborau la Radauti! Potrivit celor din domeniul transporturilor, "manevra-suveica" este uzitata in ultima vreme pentru a acoperi "cursele-pirat" pe care ARR nu se oboseste sa le descopere.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite