Firmele, jecmănite de două ori pe motive de poluare!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la începutul acestui an, societăţile comerciale care şi-au cumpărat autovehicule au plătit atât taxa de primă înmatriculare, cât şi pe emisiile de poluanţi Iniţiativa aparent

De la începutul acestui an, societăţile comerciale care şi-au cumpărat autovehicule au plătit atât taxa de primă înmatriculare, cât şi pe emisiile de poluanţi

Iniţiativa aparent lăudabilă a ministrului mediului, Attila Korody, de a elimina taxa pe emisiile de poluanţi, percepută de Administraţia Fondului de Mediu (AFM), pe motiv că este de fapt o dublă taxare, se pierde însă în faţa diferenţei de încasări dintre cele două tipuri de taxe. Nivelul taxei încasate de AFM este infinit mai mic, comparativ cu cel al taxei de primă înmatriculare.

Lipsa unor reglementări legislative clare, privind cine, ce şi cât trebuie să plătească statului pentru a folosi un autovehicul nou, i-a făcut pe agenţii economici care şi-au reînnoit parcul auto din ianuarie şi până în prezent să scoată de două ori bani frumoşi din buzunare. Cert este că banii nu au ajuns în acelaşi loc: taxa de primă înmatriculare a ajuns la Ministerul Finanţelor, în timp ce taxa pe emisiile de poluanţi a luat calea vistieriei de la Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Taxa medie pe emisiile de poluanţi se ridică la doar un leu, lunar, pentru un autovehicul deţinut de o firmă. Pe parcursul anului trecut au fost colectaţi la AFM 187.620 lei. Însă cea mai mică primă taxă de înmatriculare este de 68 euro, maximum fiind de peste 8.500 de euro.

Numai în primele cinci luni ale lui 2007, Ministerul Finanţelor a colectat peste 200 milioane de lei din taxa de primă înmatriculare. Şi asta în timp ce AFM estimează că încasările din taxa pe emisiile de poluanţi vor fi de aproximativ 200.000 de lei, pentru întreg anul 2007.

Facilitate sau încercare tardivă de reparaţie?

De curând, AFM a iniţiat un grup interministerial de lucru, în scopul eliminării taxei pe emisiile de poluanţi. "Am luat în calcul faptul că agenţii economici plătesc o multitudine de taxe. Ca atare, ne-am gândit să eliminăm ceea ce se poate elimina dintre ele", spune preşedintele AFM, Mihai Toti. El consideră că nu doar plăţile respective se află acum în afara sistemului european. "Tot sistemul de taxe trebuie reînnoit! Alinierea la cel european presupune o reevaluare, şi nu doar din ceea ce se percepe pentru zona de mediu", atenţionează Mihai Toti. El afirmă că eliminarea taxei pe emisiile de poluanţi nu are nicio legătură cu o "suprapunere" a acesteia cu taxa de primă înmatriculare. "În primul rând, taxa de primă înmatriculare merge la Ministerul Finanţelor, iar cea de pe urma emisiei de poluanţi - la AFM. De aceea, nu consider că se poate face o legătură directă între cele două taxe", mai precizează preşedintele AFM.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite