Feroviarii de la stat au nevoie de fonduri private

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numai pentru reabilitarea infrastructurii de pe coridoarele paneuropene sunt necesare 10 miliarde de euro Transportatorii de mărfuri şi călători pe calea ferată deţin o cotă de numai 30%

Numai pentru reabilitarea infrastructurii de pe coridoarele paneuropene sunt necesare 10 miliarde de euro

Transportatorii de mărfuri şi călători pe calea ferată deţin o cotă de numai 30% din totalul pieţei româneşti a transporturilor, pentru că în ultimii ani acest sector a fost tratat ca un fel de "rudă săracă" a sistemului. Acum, autorităţile de resort par să-şi schimbe atitudinea şi anunţă investiţii necesare de 10 miliarde de euro pentru reabilitarea infrastructurii.

Pentru dezvoltarea celor două coridoare paneuropene IV şi IX, pe partea feroviară, "investiţiile se vor ridica la 10 miliarde de euro în următorii 10 ani. Urmează ca aceste investiţii să vizeze şi modernizarea sistemelor de monitorizare a traficului, precum şi finalizarea procesului de electrificare pe liniile de transport principale", a anunţat, ieri, ministrul transporturilor, Ludovic Orban, în deschiderea conferinţei "Zilele feroviare".

Oficialul a precizat că, în ceea ce priveşte transportul feroviar de călători, au fost identificate sumele necesare pentru asigurarea a 60% din fondurile necesare pentru modernizarea materialului rulant, restul sumelor necesare urmând să fie obţinut din fonduri private sau credite externe.

Coridorul IX de transport face legătura între Vama Albiţa din Moldova, trece prin Focşani şi ajunge până la Ploieşti, în timp ce coridorul IV leagă Constanţa şi Bucureştiul de partea de vest a ţării, până la Vama Nădlac.
Linia Curtici-Constanţa are prioritate

Potrivit ministrului transporturilor, investiţiile vor fi orientate, prioritar, către reabilitarea coridorului paneuropean Curtici-Constanţa, modernizarea parcului de vagoane şi managementul traficului feroviar. Orban a menţionat şi că, în perioada amintită, două treimi din parcul de vagoane vor fi înlocuite.

La rândul său, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzaşu, a completat că pe lista priorităţilor se mai află lucrările de acces la viitorul pod Calafat-Vidin şi la reabilitarea a cinci staţii CFR, printre acestea fiind şi Gara de Nord Bucureşti. În ceea ce priveşte modernizarea Gării de Nord Bucureşti, "se va schimba conceptul, astfel încât nu va fi doar un terminal, ci şi un centru de afaceri şi de informare, mai exact un mall", a spus Buzaşu.

România a început demersurile pentru realizarea unei linii ferate de mare viteză care urmează să facă legătura între Constanţa prin Bucureşti şi Budapesta, a adăugat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzaşu. "România va intra în clubul select al ţărilor care au linie de mare viteză, urmând să facem legătura între Constanţa prin Bucureşti cu linia de mare viteză Paris - Munchen - Budapesta", a spus secretarul de stat.

Cotele de piaţă, în scădere

Ministrul transporturilor a mai afirmat că până acum sectorul feroviar a fost neglijat în privinţa investiţiilor, ceea ce a dus la scăderea cotei de piaţă pentru transporturile feroviare de marfă şi călători. "Calea ferată a fost considerată ca o soră mai săracă în ultimii ani.

Voi încerca să găsesc soluţii şi surse de finanţare, inclusiv parteneriate private pentru a moderniza căile ferate, materialul rulant şi managementul. Companiile româneşti de transport feroviare pot concura cu cele din Europa. Aceste companii deţin 30% din cota de piaţă de transport de marfă şi călători, dar este în scădere din cauza concurenţei transportului rutier şi a lipsei de investiţii", a menţionat Orban.

CFR Marfă, la privatizare în 2008

O altă oportunitate de investiţii pentru capitalul privat este dată de scoaterea la privatizare a principalului transportator feroviar al statului, CFR Marfă SA. Ministrul Ludovic Orban a anunţat că până sfârşitul lunii octombrie vor fi depuse ofertele pentru alegerea firmei care va asigura consultanţă pentru privatizarea companiei, iar la începutul anului 2008 va fi stabilită strategia de privatizare.

În plus, "în maximum două-trei luni vom anunţa data intrării companiei CFR Marfă la cota Bursei de Valori Bucureşti. Consultantul pentru privatizarea şi pentru listarea la bursă va fi selectat până la sfârşitul lunii", a explicat Orban.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite