Favoritismul, hartuirea sexuala, relatiile erotice intre profesori si studenti - principalele probleme etice din universitati

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai mult de jumatate din profesori si studenti plagiaza, dar aceasta nu e considerata o problema etica grava

Favoritismul, hartuirea sexuala pe linie ierarhica si relatiile erotice intre studenti si profesori sunt principalele probleme etice din universitatile romanesti, se arata in studiul "Etica in universitati", facut public, ieri, de Ministerul Educatiei. Studiul realizat de un colectiv de cercetare condus de prof. univ. dr. Mihaela Miroiu a fost realizat pe un esantion de 2.500 de subiecti, din 13 centre universitare, grupati in cinci categorii: cadre de conducere, cadre didactice, personal secretarial, studenti si doctoranzi. Acestia au indicat, pe lista "bubelor" universitatilor, si relatiile de tip clica la nivel universitar, politizarea invatamantului si alterarea procesului didactic, utilizarea unui limbaj ofensator de catre cadrele didactice, nerespectarea egalitatii sanselor la angajare, precum si neinformarea la timp a studentilor. Nici furtul intelectual nu este strain esantionului supus cercetarii: 62% din profesorii intervievati cunosc cazuri de studenti care au preluat in cadrul lucrarilor lor paragrafe intregi sau fragmente de la alti autori, iar 44% din numarul total de cadre didactice cunosc cazuri in care propriii lor colegi sunt autorii unui plagiat. Nici studentii nu sunt departe de acest fenomen: 57% din ei cunosc cazuri de plagiat in cazul semenilor lor, iar 51% declara ca au observat cazuri de plagiat in publicatiile sau cursurile cadrelor didactice din facultatea lor. Potrivit prof. univ. dr. Mihaela Miroiu, ingrijorator este faptul ca, desi profesorii afirma ca le sunt familiare anumite cazuri de plagiat, ei nu plaseaza nerespectarea proprietatii intelectuale in topul celor mai importante probleme etice, plagiatul ocupand un indepartat loc 8 in acest clasament. Aproape jumatate din cadrele didactice intervievate cunosc in facultatea lor si cazuri de profesori care se adreseaza studentilor intr-un limbaj ofensator, iar aproximativ un sfert din acestia au declarat ca stiu cazuri de colegi care intra la cursuri in tinute nepotrivite spatiului academic sau dupa ce, anterior, au consumat bauturi alcoolice. Mai mult de jumatate din profesori spun ca li s-a intamplat ca si persoane aflate in functii ierarhic superioare sa le oblige sa desfasoare sarcini secretariale si administrative care nu cadeau in obligatia lor. In ceea ce-i priveste pe studentii intervievati in cadrul cercetarii, 17% din ei afirma ca in facultatea lor cunosc cazuri de hartuire sexuala intre profesori si studenti/studente. Aproximativ un sfert din studenti considera ca universitatea in care invata este afiliata politic si 67% recunosc ca au copiat la cel putin un examen in timpul facultatii. Studiul a pus in evidenta si faptul ca profesorii nu sunt cu adevarat implicati institutional, functionand mai degraba pe principiul "vin, predau si plec". Pornind de la rezultatele acestei cercetari, Ministerul Educatiei le cere universitatilor sa-si elaboreze codul etic, care "va fi un document obligatoriu, aditional cartei universitare. In plus, prezenta codului etic reprezinta si o conditie esentiala a finantarii unei institutii de invatamant superior", a afirmat ministrul Mircea Miclea. Acesta a adaugat si ca universitatile trebuie sa puna la punct respectivele coduri etice pana cel tarziu pe 20 decembrie 2005. In acest sens, pe site-ul MEC va fi postat in perioada imediat urmatoare un proiect de cod etic din care reprezentantii universitatilor se pot inspira.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite