Evenimentele rutiere cu 7-10 victime - tot mai numeroase

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Cauza principala a tragediilor ramane indisciplina participantilor la trafic si starea drumurilor * Din martie anul viitor, in locul amenzilor contravenientii vor fi sanctionati cu puncte de amenda * Un punct de penalizare corespunde unei penalizari cu 10 la suta din salariul mediu brut pe economie, adica cel putin 750.000 lei

Statisticile IGP arata ca in ultimele luni numarul accidentelor de circulatie este in continua scadere. In perioada scursa din 2003 s-au inregistrat 5.397 evenimente rutiere grave, cu 573 mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut. Numarul mortilor este si el cu 272 mai mic, iar al ranitilor cu 338. Daca ne raportam la anul 1990, cand au fost inregistrate peste 9.700 de accidente, cu 3.800 de morti si 6.137 de raniti, avem motive sa credem ca lucrurile merg spre bine. Parcul auto al Romaniei s-a triplat in 13 ani, numarul posesorilor de permise auto este dublu fata de 1990, iar drumurile au ramas cam aceleasi, numai ca unele au fost reabilitate. Clar, reducerea la jumatate a numarului evenimentelor rutiere, a numarului mortilor si ranitilor este rezultatul masurilor intreprinse pentru cresterea sigurantei circulatiei pe drumurile publice. Ce este socant insa, in ciuda reducerii numarului accidentelor, s-au inmultit evenimentele in care pier 5-7 oameni dupa o coliziune pe sosea sau iesire in decor. La Teius, in urma cu circa zece zile, 7 tineri au murit striviti de un TIR, iar pe o sosea din Timis, 5 oameni si-au pierdut viata si alti 4 au fost schiloditi dupa ce masina in care calatoreau s-a oprit intr-un pom pe marginea drumului. S-a ajuns apoi ca microbuze pline cu oameni sa sara de pe poduri sau la situatii cand masinile Salvarii au devenit tinte ale vitezomanilor. In opinia chestorului Nicolae Avramescu, seful Directiei Politiei Rutiere din IGP, principala cauza a tragediilor de pe sosele o reprezinta indisciplina si lipsa de educatie a participantilor la trafic. Oamenii mor ca mustele in accidente de circulatie si pentru ca drumurile sunt proaste. Exista apoi cateva "zone negre", unde nu trece o saptamana fara sa se inregistreze accidente. Una dintre aceste zone este Valea Muresului. La Talmaciu, aproape de Sibiu, se afla o alta asemenea zona. Dincolo insa de cauzele enumerate de chestorul Nicolae Avramescu si care sunt atent analizate de politie si de ceilalti factori raspunzatori de siguranta traficului rutier, observam ca multe din evenimente au un asa-zis punct comun. Este vorba de patrunderea masinilor implicate in accidente cu numar mare de morti si raniti pe contrasens. La Teius, Dacia in care se inghesuisera 8 adolescenti a patruns pe contrasens si un TIR a trecut peste ea pentru ca nu avea lumini si nu a observat-o la timp. La Biled, in Timis, ARO, in care au murit 5 oameni si alti patru au fost raniti, a intrat in pom, dupa ce a iesit de pe banda sa de mers si a patruns pe contrasens. Soferul beat de pe masina Penitenciarului Botosani a omorat sase oameni, patrunzand si el pe contrasens. Cei 7 politisti morti in octombrie in accidente rutiere s-au aflat in masini care si ele au patruns pe sensul invers de mers si au intrat in coliziune cu alte vehicule sau au fost surprinsi de masini care au parasit sensul lor de mers. Fata de aceste situatii a fost adoptata o noua strategie privind siguranta circulatiei rutiere. Intre altele, aceasta strategie cuprinde mai multe masuri pentru identificarea si semnalizarea tuturor "zonelor negre", in care pericolul de accidente este iminent, interzicerea intrarii in tara a autovehiculelor care nu au anvelope si echipamente corespunzatoare, schimbarea legislatiei in ce priveste plata amenzilor, infiintarea unor scoli-pilot de soferi amatori, unde examenul urmeaza sa se dea pe calculator, alocarea unor fonduri mai mari pentru separarea sensurilor de mers pe drumurile nationale prin glisiere metalice si pentru achizitionarea si montarea unor instalatii de calmare a traficului in zonele de mare risc. IGP, respectiv Directia Generala a Politiei Rutiere, a inaintat Parlamentului si o alta propunere privind schimbarea legislatiei in ce priveste regimul amenzilor si al punctelor de penalizare. Astfel, este posibil, in cazul in care proiectul va fi aprobat, ca din martie, in locul baremurilor actuale care inseamna amenzi de 150.000, 200.000 sau 300.000 lei sa fie introduse puncte de amenda. Un contravenient care incalca regulile de circulatie apreciate ca pericol minor va fi penalizat cu un punct si o amenda corespunzatoare acestuia, respectiv 10 la suta din salariul mediu brut pe economie, adica aproximativ 750.000 lei. Pentru alte fapte incadrate la doua sau trei puncte de amenda, se intelege, cuantumul penalizarii va fi dublu sau triplu. In cazul unor abateri grave de la regimul Codului rutier se poate ajunge la amenzi de 20-25 milioane lei.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite