Europa scoate bani din cultură

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bilă albă pentru UE după eşecul suferit în faţa papucilor chinezeşti

Studiul făcut de o echipă independentă de cercetători şi citat de cotidianul britanic "The Independent" arată că cetăţenii europeni aleg să lucreze din ce în ce mai mult în domeniul televiziunii, al modei sau în alte sectoare "de nişă". Puţini dintre europeni vor să mai lucreze într-o fabrică de asamblat automobile. Datele arată că în domeniul culturii şi a tot ce înseamnă creaţie artistică lucrează aproape şase milioane de oameni, număr egal cu cel al populaţiei active din Grecia şi Irlanda laolaltă. În timp ce şomajul dă dureri de cap majorităţii ţărilor membre UE, în perioada 2002-2004 înregistrându-se o scădere considerabilă a nivelului de ocupare a forţei de muncă, se pare că domeniul culturii a reprezentat o gură de oxigen pentru piaţa muncii comunitară. Studiul amintit indică faptul că sectorul creativ a crescut numărul de angajaţi cu circa două procente, faţă de anul 2005.
Forţă de muncă comunitară cu carte
O altă veste bună este că lucrătorii în domeniul creaţiei sunt mai flexibili şi au o pregătire mai bună decât cei din alte sectoare. Jumătate din angajaţii din domeniul creaţiei au studii superioare. Per total, doar un sfert din angajaţii în alte domenii au terminat o facultate. Încurajator pentru artiştii români care, în general, sunt obligaţi să desfăşoare şi alte activităţi pentru a-şi completa venitul, lucrătorii europeni din domeniul creaţiei au standard de viaţă de două ori mai ridicat decât al celor care lucrează în alte sectoare.
Turismul cultural şi moda îngraşă bugetul UE
Studiul este desigur o veste bună la sfârşit de an pentru comisarul european al culturii şi educaţiei, slovacul Jan Figel. "Acest studiu confirmă că domeniul creaţiei în general şi cultura în particular sunt departe de a fi domenii neimportante în materie de contribuţie la economia Europei. Sectorul culturii este motorul creativităţii, iar creativitatea este premisa inovaţiei în domeniul social şi economic", a declarat Figel pentru "The Independent". Studiul comandat de Comisia Europeană a încadrat în domeniul cultură, în afara sectoarelor tradiţionale - cinematografie, teatru, industria cărţii - şi presa scrisă, radioul şi televiziunea. Domeniul creativ-artistic a înglobat în afara domeniului modă şi design de toate felurile, precum şi turismul cultural şi cel istoric.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite