Eroarea de pilotaj - cea mai probabila cauza a ciocnirii Mig-urilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Cutiile negre" ale celor doua avioane inca nu au fost gasite

Comisia militara care cerceteaza accidentul aviatic de joi nu gasise, pana aseara, "cutiile negre" ale celor doua aeronave. Desi zona in care se afla este cunoscuta, "cutiile negre" n-au putut fi inca recuperate din cauza terenului dificil (umed). "Cutiile negre" (inregistratoarele de zbor) ale celor doua aparate Mig 21 Lancer care s-au ciocnit in aer ar urma sa ofere indicii asupra cauzelor incidentului. Chiar in lipsa datelor de pe inregistratoarele de zbor, seful comisiei de ancheta, generalul locotenent Gheorghe Catrina, a declarat ieri, la Targu Mures, ca accidentul nu are legatura cu procesul de modernizare pe care il suportasera cele doua aeronave si ca nu crede ca a existat o defectiune tehnica, ci mai degraba o eroare umana. Aceasta ar putea apartine pilotilor, intrucat o eroare de dirijare comisa de controlorul de trafic militar operational de la sol este, in acest moment, exclusa. In momentul producerii accidentului, conditiile meteorologice de zbor erau bune. Potrivit sefului comisiei de ancheta (care este si seful Statului Major al Fortelor Aeriene), echipa de investigatie va oferi un raport preliminar in termen de 15 zile, dar pana la stabilirea cauzei precise a accidentului ar putea trece cateva luni. Cele doua avioane Mig 21 Lancer, cu simpla comanda, decolasera de la Baza Aeriana 71 Campia Turzii la ora 17.25. Avioanele urmau sa execute un exercitiu dupa standarde NATO: unul dintre Mig-uri juca rol de "tinta" si trebuia interceptat si escortat de cel de-al doilea. Dupa ce si-au executat exercitiul propriu-zis, la ora 17.45, pe traiectoria de intoarcere, cele doua avioane care zburau in formatie s-au "agatat" unul de altul din motive inca necunoscute. Cei doi piloti, locotenent-comandorul Mircea Petrescu si capitanul Aurelian Nita, au reusit sa se catapulteze in zona localitatii Nazna (judetul Mures), au fost recuperati si internati la Spitalul Militar din Cluj-Napoca. Ambii piloti aveau o buna experienta de zbor: Mircea Petrescu (39 de ani) piloteaza avioane cu reactie din anul 1991, iar din anul 2001 este comandant de patrula de lupta, iar Aurelian Nita (32 de ani) piloteaza avioane cu reactie din anul 1998 si este comandant de patrula de lupta din anul 2001. In anul 2004, cei doi piloti efectuasera 55, respectiv 46 de ore de zbor. Avioanele aveau la bord proiectile de lupta, dar din fericire acestea nu au explodat La contactul cu solul, in perimetrul localitatilor Santioana de Mures si Cristesti, ambele avioane au fost distruse in totalitate. Ele nu aveau la bord rachete, ci doar armamentul standard (cate un tun de calibrul 23 de milimetri) cu proiectilele aferente, care se mentine inclusiv pe timpul exercitiilor si care, din fericire, nu a explodat la contactul cu solul. La Santioana de Mures, prabusirea avionului capitanului Nita a ranit doua persoane - un barbat de 34 de ani a suferit o fractura de tibie si metatarsian, iar o fetita de 12 ani a avut escoriatii usoare. Avionul a avariat patru case, un grajd si un autoturism. Cealalta aeronava, care a cazut la Cristesti, a avariat partial patru locuinte, un garaj si un autoturism. Ministerul Apararii Nationale (MApN) a comunicat ca va suporta costul inlaturarii urmarilor accidentului aviatic. In afara comisiei de ancheta a MApN, incidentul de joi este cercetat si de o echipa de procurori de la Parchetele militare Targu Mures si Cluj. Pilotii de pe Mig-uri vor fi supusi la investigatii psihologice suplimentare In urma accidentului, la Baza Aeriana 71 Campia Turzii zborurile de instructie au fost oprite. In schimb, zborurile de instructie continua la Baza 86 Aeriana Fetesti, intrucat pilotii acestei unitati vor participa saptamana viitoare, in Turcia, cu trei avioane Mig 21 Lancer, la un exercitiu NATO intitulat "Air Meet 2004" - primul exercitiu aviatic la care participa militarii romani, de la intrarea in Alianta Atlantica. Pentru a pregati cat mai bine aceasta actiune, Statul Major al Fortelor Aeriene a ordonat deplasarea la Fetesti a unor specialisti de la Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala. Ei vor realiza investigarea psihologica suplimentara a pilotilor de pe avioanele Lancer, pentru a stabili in ce masura militarii desemnati sa plece la exercitiul din Turcia au fost afectati emotional de accidentul produs acum doua zile. In cazuri speciale, pilotii in cauza vor fi inlocuiti. Alaturi de cele trei avioane Lancer, Romania mai trimite la exercitiul din Turcia doua elicoptere de lupta IAR 330 Puma Socat si un avion de transport C 130 Hercules.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite