Editorial Mămăliciki, haideţi la mare!
0Managerilor din turismul românesc le lipseşte viziunea unui business arife de 20 de euro pe noapte la hoteluri de trei şi patru stele pentru minivacanţa de 1 Mai. Acesta este răspunsul
Managerilor din turismul românesc le lipseşte viziunea unui business
arife de 20 de euro pe noapte la hoteluri de trei şi patru stele pentru minivacanţa de 1 Mai. Acesta este răspunsul hotelierilor români de pe litoral la ofertele atrăgătoare ale vecinilor de la sud de Dunăre. Decizia de a ieşi pe piaţă cu preţuri competitive nu are însă la bază vreo strategie miraculoasă pentru a atrage turiştii pe litoralul autohton. Pare a fi, mai degrabă, o încercare disperată de a opri, chiar şi pentru câteva zile, migrarea acestora către alte ţări din regiune.
Este clar că managerilor din turismul românesc le lipseşte viziunea unui business pe termen lung, bine consolidat. Ofertele de 1 Mai dovedesc, o dată în plus, că hotelierul român este adeptul strategiei "muşcă şi fugi".
Ceea ce nu au înţeles proprietarii de hoteluri din România, este că bulgarii au câştigat războiul cu ei printr-un plan coerent pe termen lung. La preţuri scăzute au ajuns abia după ce au investit masiv în infrastructură şi au angajat manageri profesionişti. Strategia bulgarilor a fost una simplă: au privatizat hotelurile, cu tot cu restaurante şi anexe. Asta le-a permis să ofere acum pachete turistice bazate pe sistemul "all inclusive", foarte căutate de turiştii români. În timp ce vecinii de la sud de Dunăre privatizau coerent unităţile de cazare de pe litoral, locaţia de gestiune era singura strategie de care auziseră autorităţile de la Bucureşti.
Astfel s-a ajuns ca, în prezent, hotelurile din Bulgaria să fie mai moderne, cu mai multe facilităţi pentru turişti, iar preţurile să fie mai mici decât în România. Aşa se face că, acum, turiştii din Europa dau năvală pe litoralul bulgăresc, iar operatorii autohtoni se chinuie să îşi determine compatrioţii să se cazeze în hotelurile lor.
Un manager din turism care se respectă îşi lansează ofertele cu cel puţin şase luni înainte. La început, vinde pachetele turistice la preţuri promoţionale, iar pe măsură ce se apropie sezonul, şi locurile se împuţinează, tarifele devin din ce în ce mai mari. La fel au făcut şi bulgarii, care au început să vândă biletele pentru 2007 chiar din toamna anului trecut. Românii, în schimb, au vrut să îngraşe porcul în ajun şi au aruncat pe piaţă preţuri mici cu câteva zile înainte de debutul sezonului. Oferta este bună, şi chiar a prins. La Mamaia, s-au vândut toate biletele pentru vacanţa de 1 Mai. Însă ce se va întâmpla în restul sezonului? De fapt, nici nu contează. Hotelierii sunt fericiţi că au timp de trei zile camerele pline. După data de 4 mai încolo, românii se vor înghesui să prindă un loc la Balcic sau Varna. Iar hotelierii de la Mamaia, Neptun sau Jupiter vor medita la cât de bine le-ar prinde vorbele lui Hristo Stoicikov: "Mămăliciki, go home!".