Drumuri fără sfârşit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Serbia, bombardată de NATO în urmă cu nouă ani, are şosele mai bune decât România România e aproape blocată. Şoselele nu mai fac faţă numărului de maşini. Firmele pierd milioane

Serbia, bombardată de NATO în urmă cu nouă ani, are şosele mai bune decât România

România e aproape blocată. Şoselele nu mai fac faţă numărului de maşini. Firmele pierd milioane de euro pe an din cauza transportului deficitar. La infrastructura rutieră suntem cu un secol în spatele statelor occidentale şi rămaşi cu mult în urmă faţă de Ungaria şi Bulgaria.

Vă vine să credeţi sau nu, dar Serbia, care a fost bombardată de avioanele NATO în urmă cu nouă ani, are şosele mai bune decât cele din România. Ungaria aşteaptă la Szeged şi la Debrecen să lege culoarele europene de autostrăzile venite din România. Mai are de aşteptat mult şi bine. Ce face clasa politică în acest timp? În cea mai mare parte, se ocupă cu promisiunile. Nu există o viziune unitară la nivel naţional. Fiecare guvern vine cu alte idei şi alte trasee. Vă mai amintiţi de Adrian Năstase şi de Miron Mitrea, care inaugurau Autostrada Soarelui kilometru cu kilometru? Acelaşi festivism a fost practicat atât de Berceanu, cât şi de Orban ca foşti sau actuali miniştri ai transporturilor.

Preşedintele Traian Băsescu se întreba în aceste zile de ce e atât de liniştită campania electorală. Păi, e liniştită pentru că toţi candidaţii au trecut pe la putere şi n-au făcut nimic.

Acum vin în faţa alegătorilor cu proiecte, iar oamenii vor de fapt ca aceştia să dea socoteală pentru haosul în care se află drumurile. Bomboana de pe coliva autostrăzilor româneşti o reprezintă exproprierile. În toate ţările civilizate, după ce se alege traseul unui drum şi proiectul e declarat de interes public, se trece la treabă. Se anunţă despăgubirile, se organizează licitaţia, iar firma câştigătoare începe să construiască. Proprietarii de teren nemulţumiţi deschid procese împotriva expropriatorului, dar obiectul procesului nu e terenul, pentru că tocmai a fost declarat de utilitate publică, obiectul e suma de bani dată drept despăgubire.

Niciun proprietar de teren dintr-o ţară civilizată nu poate opri un proiect de utilitate publică. Cum e în România? La această oră, aproape toate lucrările aflate în derulare sunt oprite în instanţă de către cei expropriaţi. Mai mult, înainte de a se începe un drum, funcţionari ai statului şi acoliţii acestora află traseul şi cumpără terenul, apoi încep negocieri nesfârşite cu statul pentru a stoarce cât mai mulţi bani. În acest timp, firmele de construcţii stau cu utilajele în câmp, aşteptând pe banii contribuabililor ca judecătorii să decidă când reîncep lucrările.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite