Doua Tupolevuri cu 89 de oameni la bord - prabusite simultan marti noaptea la Tula si Rostov pe Don

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Echipajul unuia dintre aparate apucase sa anunte ca avionul a fost deturnat, sustin unele surse. Altii afirma ca semnalul a fost de tip SOS. Cecenii neaga responsabilitatea atentatelor. Doua dintre cele patru cutii negre ale aparatelor - recuperate

Doua avioane de pasageri cu 89 de persoane la bord s-au prabusit in Rusia, marti noaptea, aproape simultan, dupa ce unul dintre ele reusise sa anunte turnul de control ca fusese deturnat. Ambele decolasera de pe aeroportul moscovit Domodevo, la un interval de 40 de minute unul de celalalt; primul a fost un Tupolev 154, apartinand companiei aviatice Sibir, care a decolat la ora locala 21,35, indreptandu-se catre statiunea turistica Soci, de la Marea Neagra. La bord se aflau 38 de pasageri si 8 membri ai echipajului. Cel de-al doilea, un Tupolev 134, a decolat la ora locala 22,15, in directia Volgograd. Aparatul apartinea unei mici companii din localitatea de destinatie, Volga-Aviaexpress, transporta 35 de pasageri si 8 membri ai echipajului si era pilotat chiar de directorul companiei. Cele doua avioane au disparut de pe radare aproape in acelasi timp: TU 134 la ora locala 22,56, cand se afla deasupra regiunii Tula, iar TU 154 cu trei minute mai tarziu, la 22,59, in apropierea orasului Rostov pe Don. Potrivit agentiei Interfax, echipajul celui de-al doilea aparat a reusit sa transmita un SOS inainte de a se prabusi, anuntand turnul de control ca avionul este deturnat. Alte agentii de stiri citeaza surse din serviciile rusesti de securitate, care afirma ca semnalul lansat a fost un SOS, si nu alerta de deturnare. Epavele celor doua aparate au putut fi descoperite abia in zori. In mod evident, ipoteza atentatelor teroriste pare cea mai plauzibila in acest caz; faptul ca avioanele s-au prabusit in acelasi timp poarta "semnatura" teroristilor Al-Qaida. Oficialii rusi sunt convinsi ca teroristii nu pot fi decat ceceni, care s-ar fi inspirat din tacticile Al-Qaida. Cecenii au comis nenumarate atentate pe teritoriul rusesc soldate cu sute de victime. Mai mult, duminica au loc alegeri prezidentiale in Cecenia, pentru succesiunea lui Ahmad Kadarov, ucis cu cateva luni in urma intr-un atentat cu bomba. Cecenii au dezmintit, insa, orice implicare in prabusirea celor doua avioane. Ahmed Zakaiev, emisarul presedintelui separatist Aslan Mashadov, a declarat, ieri, la postul de radio Eho Moskvi, ca "nici fortele de rezistenta cecene, nici Mashadov in mod special nu au nici o legatura" cu potentialul atentat. Serviciile speciale ruse (FSB, fostul KGB) ancheteaza circumstantele prabusirii celor doua aeronave. Specialistii au recuperat cate o cutie neagra de la fiecare aparat si studiaza epavele. Ieri la pranz, ei au anuntat ca "deocamdata nu detin elemente" care sa confirme ipoteza atentatului. Ei s-au ferit, de asemenea, sa confirme informatiile furnizate de unii martori, care au spus ca au vazut o explozie in aer inainte de prabusirea, la Tula, a TU 134. Deocamdata nu au fost detectate urme de explozibil in bucatile de avion cercetate. Cele doua avioane erau in buna stare si fusesera verificate recent, conform procedurilor. In special aparatului mai mic, TU 134, pilotat de directorul companiei Volga-Aviaexpress, i se acordase o atentie sporita, au informat reprezentantii companiei. Aparatul era in serviciu din anul 1982 si avea 30.751 de ore de zbor, durata sa de viata fiind fixata la 37.000 de ore. Cel de-al doilea, TU 154, "solid ca un tanc", dupa cum il descriu specialistii in aviatie, este cel mai des utilizat aparat in spatiul fost sovietic. Fabricat in 1977, fusese supus unor imbunatatiri in 1996. Oficialii rusi au anuntat recuperarea cadavrelor tuturor celor aflati la bordul aparatului companiei Volga-Aviaexpress. Potrivit Interfax, toti sunt cetateni rusi, cu exceptia a doi cetateni israelieni, David Coen si Eli Yaacovi.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite