Doi ani de trafic infernal în zona Pasajului Basarab

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De duminică seară, şoferii se vor "sufoca" pe căi ocolitoare: circulaţia rutieră va fi restricţionată vreme îndelungată din cauza lucrărilor la megapodul Basarab Bucureşteni,

De duminică seară, şoferii se vor "sufoca" pe căi ocolitoare: circulaţia rutieră va fi restricţionată vreme îndelungată din cauza lucrărilor la megapodul Basarab

Bucureşteni, pregătiţi-vă! Mai sunt trei zile până la cea mai mare şi longevivă înghesuială pe străzile din apropierea Gării Basarab. Primăria Capitalei a decis că este momentul ca lucrările de la Pasajul Basarab să intre în faza de demolare a construcţiilor expropriate şi că este nevoie să se închidă circulaţia pe şoseaua Orhideelor şi să pună restricţii rutiere în zona gării şi a Splaiului Independenţei. Cu toate acestea, patru familii din "aria de război" nu au încheiat încă formalităţile de expropriere.

Potrivit conducerii Primăriei Capitalei, de săptămâna viitoare vor începe lucrările de construcţie la principalul pilon de susţinere a viitorului pasaj. În paralel cu organizarea de şantier, municipalitatea va începe şi demolarea imobilelor de pe şoseaua Orhideelor, pe traseul pe care va fi ridicat pasajul.

Din 25 octombrie, zona Orhideelor trebuie ocolită

Şantierul din zona Basarab va aglomera peste măsură zone în care se circulă greu chiar şi în mod normal. Este vorba de zona Eroilor, Plevnei, Grozăveşti, Splaiul Independenţei, Gara de Nord şi Podul Grant. Şoferii care vin dinspre cartierele Militari şi Drumul Taberei şi vor să ajungă în zona de nord a Capitalei au două rute ocolitoare. Una dintre ele este bulevardul Iuliu Maniu - şoseaua Grozăveşti - Splaiul Independenţei - bulevardul Mircea Vulcănescu - bulevardul Dinicu Golescu. A doua variantă de ocolire este prin bulevardul Iuliu Maniu - şoseaua Cotroceni - strada C-tin Noica - bulevardul Mircea Vulcănescu - bulevardul Dinicu Golescu. Probleme vor avea şi locuitorii din cartierul Giuleşti, care vor fi nevoiţi să înveţe să circule deviat, prin şoseaua Orhideelor - şoseaua Giuleşti - Podul Grant - Calea Griviţei.

Exproprierile, adevărata bătaie de cap a proiectului

La începutul lucrărilor, edilii Capitalei spuneau că au sub control problema exproprierilor. Realitatea este cu totul alta. Chiar dacă începerea şantierului a fost inaugurată cu surle şi trâmbiţe în toamna lui 2006, în prezent încă sunt discuţii din cauza dificultăţii exproprierii a patru familii. "Toată lumea dinspre est este afectată de demolări. Sunt circa 90 de imobile. Au mai rămas în litigiu cinci proprietăţi", a declarat şeful direcţiei de circulaţie din Primăria Capitalei, Gheorghe Udrişte. Primarul Adriean Videanu este optimist şi spune că proiectul nu va fi oprit. "În zece zile vom începe demolarea primelor construcţii. Este vorba de imobile deja cumpărate de municipalitate", adaugă primarul general Adriean Videanu. Municipalitatea a mai avut la activ o etapă de demolări, în toamnă, când au fost puse la pământ terasele şi cârciumile din zona Gării Basarab.

Achiziţii de la 100 până la peste 700 de euro/ mp

"Majoritatea proprietarilor din zonă au primit deja banii pe clădiri şi terenuri. Nu ştiu exact suma totală, dar există o comisie la nivelul municipalităţii care negociază cu cei în cauză", spune Videanu. Cert este că s-au făcut negocieri la sânge, iar cei care au ştiut să îi convingă pe evaluatori că terenul lor merită toţi banii au strâns sume frumoase de pe urma exproprierilor. De exemplu, proprietarului unui teren în suprafaţă de 94 mp, situat pe Orhideelor, în imediata apropiere a Gării Basarab, Primăria i-a oferit 766 de euro/mp. În alt caz, pentru o proprietate învecinată, cei care au avut câştig au fost oamenii municipalităţii. Pentru o casă construită pe un teren de 129 mp, negociatorii au oferit 290 de euro/mp, în condiţiile în care între această proprietate şi cea precedentă nu este o distanţă considerabilă. Au fost şi ghinionişti care au avut de câştigat doar 100 de euro/mp. Cu toate că sunt încă probleme, primarul Videanu crede că termenele de execuţie ale pasajului nu vor fi întârziate, adică 24 de luni, de la începerea lucrărilor.

Legea care îi poate ajuta pe expropriaţi

Proprietarii care au fost expropriaţi în urma declarării ca utilitate publică a lucrării la Pasajul Basarab trebuie să fie cu ochii pe calendar. Ei îşi pot recupera casele şi terenurile, dacă Primăria Capitalei nu construieşte într-un an de zile, pe fostele lor proprietăţi, ceea ce s-a angajat să facă. În acest sens, susţine avocatul Cosmin Paul Rogoveanu, există art. 35 din Legea 33/1994, care arată că, dacă bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate potrivit scopului pentru care au fost preluate, în termen de un an, foştii proprietari pot să ceară retrocedarea lor, în condiţiile în care nu s-a făcut o nouă declarare de utilitate publică. "Cererea de retrocedare se judecă de către tribunal, iar preţul de răscumpărare se stabileşte prin înţelegerea părţilor sau, dacă nu, de către instanţă", mai spune avocatul. El adaugă însă că preţul nu poate fi mai mare decât cel primit la retrocedare.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite