Deficitul comercial se va adânci în umătorii doi ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Estimările specialiştilor indică pentru sfârşitul acestui an un deficiot comercial de circa 15 miliarde de euro de la 10,3 miliarde euro în 2005. Pe primele şapte luni ale anului în curs,


Estimările specialiştilor indică pentru sfârşitul acestui an un deficiot comercial de circa 15 miliarde de euro de la 10,3 miliarde euro în 2005. Pe primele şapte luni ale anului în curs, deficitul balanţei comerciale s-a adâncit până la valoarea de 7,036 miliarde euro, cu 41% mai mare faţă de perioada similară a anului trecut.
Piaţa europeană, atacată cu produse IT, vin şi mobilă
"Anul acesta, tendinţele din 2005 se menţin. Cresc în continuare importurile, în raport cu exporturile, situaţie care se va menţine şi în următorii doi ani, după care poate apărea un proces de stabilizare a fenomenului" a precizat, ieri, Winkler. În opinia sa, România se poate menţine pe piaţa europeană doar cu produse competitive generatoare de valoare adăugată. Printre potenţialele industrii cu care ţara noastră ar putea face faţă concurenţei pe piaţa unică se numără cea constructoare de maşini, construcţii navale, componente auto, sectorul IT&C, sectorul vinurilor, al mobilei, dar şi cel al confecţiilor.
Bugetul pentru export, în scădere cu 5%
Cu toate că guvernul ar trebui să susţină creşterea competitivităţii produselor industriale pentru export, mai ales pe fondul concurenţei din 2007, totuşi sumele alocate în acest sens sunt în scădere. Astfel, Executivul a diminuat bugetul pentru 2007, cu circa 50%.
"În condiţiile în care anul viitor vom avea nevoie de aceste fonduri, bugetul alocat pe acest segment a fost diminuat cu 50%. Vom solicita o creştere de la 20 la 55 milioane lei pentru acest program", a declarat Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR).
Exportatorii sunt nemulţumiţi şi de bugetul total alocat Departamentului de comerţ exterior, în situaţia în care acesta este cu 5% mai mic decât cel de anul trecut. "Pentru 2007, fondurile alocate pentru promovarea programelor de export se ridică la 403,9 milioane lei, de la 423,4 milioane lei, în acest an", a precizat Winkler. Pentru anul în curs, Ministerul Economiei şi Comerţului a utilizat în totalitate fondurile destinate creşterii competitivităţii produselor industriale, în timp ce banii destinaţi promovării exporturilor, respectiv suma de 24 de milioane lei, au fost utilizaţi în proporţie de 88%.
Potrivit unui proiect legislativ iniţiat de Consiliul de Export şi care are în vedere modificarea Hotărârii de Guvern nr 2.100/2004, programul de promovare a exportului prevede introducerea de noi instrumente care să fie finanţate de la bugetul de stat.
În acest sens, se are în vedere susţinerea financiară a unor acţiuni promoţionale organizate în ţările de reşedinţă de către birourile consilierilor economici ale MEC, finanţarea unor categorii de cheltuieli pentru organizarea de acţiuni de promovare a exportului în România, includerea în cadrul acţiunilor de publicitate şi reclamă cu caracter general a acţiunilor de creare şi promovare a mărcilor pentru sectoare strategice de export, cum ar fi tehnologia informaţiei, mobila, confecţiile textile, vinul etc.
Pentru anul viitor, Consiliul de Export vizează crearea a 36 misiuni economice în străinătate, dintre care 24 în Europa şi 12 în Africa, Asia şi America, de la un număr de 15 în acest an. În plus, strategia Consiliului pentru anul viitor prevede 60 de acţiuni pentru susţinerea exportului, faţă de 45 în 2006.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite