Datoriile statului exclud de la licitatii firmele private

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile private romanesti sunt excluse din licitatii importante pentru ca, neincasandu-si banii de la societatile de stat, au ramas cu datorii la buget. Singura sansa de supravietuire este

Companiile private romanesti sunt excluse din licitatii importante pentru ca, neincasandu-si banii de la societatile de stat, au ramas cu datorii la buget. Singura sansa de supravietuire este acceptarea contractelor in subantrepriza pentru companiile straine. Acestea au doar cativa angajati si castiga sume uriase de pe urma licitatiilor adjudecate doar cu numele. Mai departe, lucrarile sunt date spre executie, pe sume mici, firmelor romanesti excluse. Fiscul a cerut recent reorganizarea judiciara sau falimentul a cel putin 45 de firme private pentru datorii la buget, cifrate la aproximativ 20.000 miliarde de lei. In disperare de cauza, unele dintre acestea au actionat in judecata societatile de stat datornice. Banii cuveniti le-ar ajuta sa evite falimentul sau le-ar permite reintrarea la licitatii. Potrivit ultimei evaluari de tara facute de FMI, aproape 40% din volumul datoriilor din economie apartin unor societati la care statul este actionar majoritar sau minoritar.
Societatile de infrastructura, datoare cu 15.000 miliarde de lei
"Blocajul financiar in care sunt atrasi furnizorii societatilor de stat face ca acestia sa piarda licitatii importante", afirma Ion Gogonea, presedintele Federatiei Sindicatelor Constructorilor Feroviari. In topul datornicilor, cele mai mari datorii revin companiilor CFR Calatori (5.020 miliarde de lei), CFR SA (5.000 miliarde de lei), CNADNR (autostrazi si drumuri nationale - 4.800 miliarde de lei) si CFR Marfa (1.000 miliarde de lei). Toate sunt in subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Firmele de stat datoare invoca in apararea lor modul "nefiresc" in care se fac decontarile de la buget. Cauzele intarzierilor ar fi, in opinia managerilor, efectuarea lucrarilor la comanda politica, fara a fi asigurati si banii necesari. "Acoperirea datoriilor catre furnizori este direct influentata de ritmicitatea incasarii creantelor", reclama conducerea CFR Marfa. Societatea are, la randul ei, de incasat aproape 3.000 miliarde de lei de la clienti. Neachitarea obligatiilor a fost cauzata de preluarea in administrarea CNADNR a unor drumuri judetene sau comunale fara surse de finantare prevazute in buget.
Creditorii apeleaza la Justitie pentru a-si recupera banii
Unele societati urmarite de Fisc au de incasat de la firmele statului de doua ori mai multi bani decat au de platit la buget. "Avem de primit de la CFR SA si SAAF SA peste 250 miliarde de lei, datorii certe si penalitati. In absenta acestor bani, am ajuns in situatia reorganizarii judiciare", spune Ilesi Anica, director economic la Tunele SA Brasov. Intreprinderea este urmarita pentru datorii de 112 miliarde de lei. Pentru a-si recupera banii, Tunele SA a decis actionarea in judecata a tuturor regionalelor CFR datornice. Numai pentru lucrarile de reconstruire a caii ferate distruse de inundatii in Timis, Tunele Brasov are de primit 20 miliarde de lei. Si constructorul "CCCF" se gaseste intr-o situatie critica. Filiala CCCF Bucuresti este aproape falimentara si are liniile telefonice inchise ca urmare a neplatii facturilor. "Avem de recuperat, din 2004, aproximativ 44-50 miliarde de lei de la CNADNR", reclama Aurel Achimescu, director al Filialei CCCF - Drumuri si Poduri Timisoara SA. Exemplele nu sunt singulare si caracterizeaza intreaga economie, acolo unde este implicat statul.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite