Cum se încalţă Europa pentru iarnă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Unele ţări au adoptat legi prin care cauciucurile de iarnă devin obligatorii doar de la prima ninsoare
Unele ţări au adoptat legi prin care cauciucurile de iarnă devin obligatorii doar de la prima ninsoare

Doar în câteva ţări europene există obligativitatea echipării maşinilor cu anvelope de iarnă pe toată durata sezonului rece.

La această oră, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii doar în câteva state europene: Austria, Finlanda, Cehia, Letonia, potrivit datelor deţinute de Uniunea Internaţională a Transportatorilor Rutieri (International Road Transport Union - IRU).

Multe ţări nu au legislaţie specială pentru anvelopele de iarnă. Iar celelalte au adoptat o variantă care să protejeze maşina de surprize în anotimpul rece, dar care să nu îl oblige pe proprietarul acesteia la cheltuieli inutile.

În Norvegia, de exemplu, ţară unde zăpada şi îngheţul domină o bună parte din an, anvelopele de iarnă trebuie puse doar pe drumurile unde şoferul „se aşteaptă să fie zăpadă sau gheaţă". Iar în Marea Britanie prevederea este şi mai concisă: „o anvelopă nu trebuie să fie nepotrivită circumstanţelor în care este folosită". Multe state sunt mai severe în privinţa folosirii cauciucurilor ghintuite, care distrug asfaltul în afara sezonului rece.

AUSTRIA
În sezonul rece anvelopele de iarnă sunt obligatorii pentru toate cele patru roţi la vehiculele sub 3,5 tone. Obligativitatea se menţine la cel puţin una dintre punţile motoare la autovehiculele de marfă de peste 3,5 tone şi la cele de pasageri de 8+1 locuri.

BELGIA Nu sunt obligatorii anvelopele de iarnă. Cele cu ghinturi sunt interzise.

BOSNIA-HERŢEGOVINA Cauciucurile trebuie să aibă indicaţia MS, M+S ori M&S, cu simbolul fulgului de nea şi caneluri de minimum 4 mm.

BULGARIA Nu există o reglementare privind anvelopele de iarnă. Anvelopele ghintuite sunt interzise.

CEHIA Pentru autovehiculele de până la 3,5 tone, anvelopele de iarnă sunt obligatorii pentru toate roţile. Pentru cele de peste 3,5 tone, doar pe puntea motoare. Sunt interzise anvelopele ghintuite.

DANEMARCA Nu există reglementare pentru anvelope de iarnă.

FINLANDA Anvelopele de iarnă sunt obligatorii din decembrie până în februarie doar pentru autovehiculele sub 3,5 tone.

FRANŢA Folosirea anvelopelor de iarnă nu este reglementată precis. Dacă nu se precizează explicit că doar anvelopele de iarnă sunt permise, şoferul este obligat să aibă lanţuri.

GERMANIA Camioanele peste 3,5 tone şi autovehiculele cu 8+1 locuri trebuie echipate pe puntea motoare cu cauciucuri de iarnă cu indicaţia MS, M+S ori M&S, când sunt condiţii de zăpadă, gheaţă şi dezgheţ.

ITALIA Codul rutier prevede că autorităţile locale impun semne de circulaţie pentru echipamentul antiderapaj (lanţuri sau cauciucuri de iarnă), dacă pe drumuri este zăpadă sau gheaţă.

LETONIA Anvelopele de iarnă sunt obligatorii între 1 decembrie şi 1 martie, pentru autovehiculele de marfă şi de călători de până la 3,5 tone.

LITUANIA Anvelopele de vară sunt interzise între 10 noiembrie şi 1 aprilie pentru vehicule de până la 3,5 tone.

MAREA BRITANIE Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii. Legea prevede că "o anvelopă nu trebuie să fie nepotrivită circumstanţelor în care este folosită".

MOLDOVA Nu există legislaţie.

NORVEGIA Anvelopele de iarnă trebuie puse pe drumurile unde şoferul se asteaptă să fie zăpadă sau gheaţă. Anvelopele ghintuite sunt interzise în afara iernii.

OLANDA Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii.

POLONIA Nu există legislaţie specifică pentru anvelopele de iarnă, dar se prevede că un vehicul trebuie astfel echipat încât să nu ameninţe siguranţa celor care îl folosesc sau a celorlalţi participanţi la trafic.

RUSIA Nu există legislaţie.

SLOVACIA În condiţii de zăpadă sau de gheaţă, anvelopele de iarnă sunt obligatorii la toate roţile pentru vehiculele mari. Între 15 noiembrie şi 31 martie, sunt obligatorii pentru puntea motoare la autovehiculele de peste 3,5 tone sau peste 8 pasageri.

SLOVENIA Pentru autovehicule de peste 3,5 tone se cer cauciucuri de iarnă sau cauciucuri de vară cu lanţuri pe roţile motoare.

SPANIA Fără legislaţie.

SUEDIA Nu există legislaţie pentru anvelopele de iarnă.

UNGARIA Nu există legislaţie privitoare la anvelope de iarnă. Cele ghintuite sunt interzise.

Preţuri mărite, vânzări sporite 

Producătorii de anvelope spun că preţurile au crescut din cauza scumpirii materiei prime. „Preţul anvelopelor a crescut uşor ca urmare a creşterii preţurilor materiilor prime şi, în special a scumpirii cauciucului natural. Acest produs a atins preţuri la niveluri maxime istorice, obligând astfel companiile producătoare de anvelope să transfere acest cost către consumatorul final", a declarat Cosmin Lixandru (foto), fleet bussiness development manager Bridgestone România. El a adăugat că stocurile pentru ţara noastră au fost dimensionate lunându-se în calcul şi o creştere a cererii generată de noua legislaţie.

Cedric Binoit (foto), director comercial Michelin România şi Balcani, spune că pentru un producător, contrar primelor impresii, această lege nu reprezintă lovitura secolului.  „Faptul că anvelopele ar trebui să fie schimbate la începutul şi la sfărşitul iernii nu conduce la a consuma mai mult cauciuc. Bineînţeles, în 2011 vom vinde semnificativ mai multe anvelope de iarnă, dar în detrimentul  vânzărilor viitoare. Astfel, în următorii 3 ani, această lege nu va avea un impact relevant asupra dimensiunii pieţei", a declarat Cedric Binoit. El a precizat că Michelin nu a mărit preţurile la anvelope, dar că trebuie luaţi în caclul şi distribuitorii prin care produsul ajunge la consumatorul final.

Cosmin Lixandru
Cedric Binoit

„Dacă ne raportăm doar la piaţa de profil, vânzările de anvelope pentru turisme ale companiei Continental au crescut cu 30%, în linie cu cerinţele pieţei", spun oficialii români ai companiei Continental. În 2010 fabrica de anvelope Continental din Timişoara a produs 14 milioane de anvelope. Pentru acest an, compania estimează că piaţa de anvelope va continua să crească atât la anvelopele de vară, cât mai ales la cele de iarnă.

Românii preferă anvelopele de iarnă noi 

Distribuitorii de anvelope din Iaşi spun că magazinele pe care le aprovizionează şi-au făcut stocuri de cauciucuri atât de iarnă, cât şi all season. Unele dintre magazinele de anvelope noi din Iaşi se pot mândri chiar şi cu câte 20 de clienţi în medie pe zi. „Avem anvelope la preţuri cuprinse între 180 şi 1.600 de lei. Putem spune că încă din luna august au început să apară clienţii, în medie de 20 pe zi, incomparabil mai mulţi ca anul trecut. Pentru cei care cumpără anvelopele de la noi asigurăm montajul gratuit", a spus reprezentantul unui magazin de anvelope.

Vulcanizările sunt din ce în ce mai aglomerate  Foto: d. bistriţeanu



Basarabenii cumpără din România

Mare parte, vulcanizările din oraş care comercializează anvelope second-hand nu au pregătit promoţii sau discounturi speciale pentru a-şi atrage clienţii. „Cauciucurile de iarnă second-hand pe care le avem la vânzare sunt aduse din Germania şi se vând la preţuri cuprinse între 70 şi 150 de lei bucata. În această ţară cred, în 99 la sută din cazuri nu sunt folosite cauciucurile reşapate. Din punctul meu de vedere nu sunt bune şi pot cauza o groază de probleme. În cazul unor comenzi mai mari asigurăm gratuit montajul şi echilibratul roţii", a spus patronul unei vulcanizări din Iaşi.

Oferta magazinelor şi centrelor de profil din Iaşi îi atrage chiar şi pe cetăţenii de peste Prut. „Au fost cazuri de cetăţeni moldoveni care au spus că au venit în România pentru a-şi lua cauciucuri de iarnă întrucât sunt mai ieftine decât la ei", a precizat şi Denis Lazăr, purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Iaşi.

Second-hand din Germania şi Franţa 

În piaţa de gros din Timişoara, sunt la mare căutare anvelopele de iarnă la mâna a doua. Cauciucurile sunt aduse din toată Europa, cu precădere Germania şi Franţa, conform comercianţilor. Preţurile variază între 70 şi 180 de lei. Cei care se ocupă cu vânzarea cauciucurilor spun că, în loc de oferte promoţionale, patronii au crescut preţurile, profitând de noua legislaţie introdusă anul acesta. Chiar dacă oferta la mâna a doua este generoasă, trebuie ţinut cont de faptul că o anvelopă îşi pierde calităţile atât după un număr mare de kilometri rulaţi, cât şi după trei-patru ani din momentul în care a fost fabricată din cauza „îmbătrânirii" cauciucului. Anvelopele second-hand pot părea neuzate, însă nimeni nu poate şti când au fost fabricate. Laura Guţu

Reducere pe timpul nopţii

Legea anvelopelor de iarnă a însemnat şi creşterea numărului de service-uri de roţi. În aceste condiţii, patronii au fost nevoiţi să găsească soluţii ingenioase pentru a creşte vânzările.

Service-ul Auto Variant din Capitală este deschis non-stop până în luna decembrie. În plus, clienţii care vin noaptea, între orele 22.00 şi 7.00, beneficiază de o reducere de 10%.

„Vânzările au crescut cu aproximativ 20%, dar la cauciucurile ieftine. Din cele premium am vândut la fel ca şi până acum. Avem şi această ofertă pe timpul nopţii, în special pentru cei care sunt ocupaţi în timpul zilei. Pe lângă faptul că e mai ieftin, noaptea nici nu este aglomeraţie", ne-a declarat Daniel Banaru, directorul general al Auto Variant. El a adăugat că preţurile au crescut puţin faţă de acum câteva luni din cauză că anvelopele vin cu 10-12% mai scumpe de la producători.

„Toate cauciucurile pe care le vindem sunt însoţite de chitanţă sau factură fiscală şi certificat de garanţie conform legii. În aceste documente se specifică faptul că este vorba despre cauciucuri de iarnă", ne-a explicat Daniel Banaru. 

"Clienţii care vin între orele 22.00 şi 7.00 beneficiază de o reducere de 10%."
Daniel Banaru
director service

Vulcanizările sunt din ce în ce mai aglomerate  Foto: d. bistriţeanu
Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite