Cum schimbi rabla cu o maşină eco

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prizele pentru reîncărcarea maşinilor electrice se află doar în curtea importatorilor
Prizele pentru reîncărcarea maşinilor electrice se află doar în curtea importatorilor

Timp de o lună, românii îşi pot cumpăra maşini hibrid sau electrice cu o reducere care poate ajunge până la 3.700 de euro.

Rablele pot fi schimbate de astăzi cu maşini ecologice printr-un program naţional derulat de Administraţia Fondului pentru Mediu. Persoanele fizice sau companiile care doresc să cumpere maşini electrice sau hibrid beneficiază de facilităţi, chiar dacă  nu au un autovehicul vechi de casat prin programul Rabla tradiţional. „Extindem de fapt programul Rabla la maşinile eco şi astfel transpunem directiva europeană privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic", spune Gheorghe Popescu, preşedintele Administraţiei Fondului de Mediu (AFM).

El mai arată că, în acest an, programul va fi disponibil doar pentru o lună, din 3 octombrie până în 4 noiembrie, iar suma totală dată de Guvern este de 5.000.000 de lei. Dacă oferta de hibride este destul de generoasă, până acum, doar Citroen şi Mitsubishi au adus maşini electrice în România.  „Toate firmele care sunt în programul Rabla pot vinde şi maşini hibrid, dar şi maşini electrice. Sunt în total 100 de firme acreditate care pot să facă lucrul ăsta", susţine Gheorghe Popescu.

Cum întri în program

Pentru a intra în program sunt două posibilităţi: fie casezi o maşină veche şi primeşti vouchere, fie mergi direct la companie şi primeşti reducere de preţ la maşini. Cei care au maşini de casat, trebuie să depună cerere la AFM şi apoi să meargă la REMAT cu maşina veche. Ei vor primi două vouchere Rabla dacă autovehiculul cumpărat este hibrid şi patru dacă este complet electric. Reamintim că un voucher Rabla valorează 3.800 de lei.

Cei care nu casează o maşină, dar vor să cumpere un autoturism cu motor hibrid primesc bonus de la AFM o subvenţie de 10 la sută din valoarea maşinii noi, dar nu mai mult 1.800 de euro. În cazul în care vor să-şi cumpere maşină electrică atunci vor primi 20 la sută reducere, dar nu mai mult de 3.700 de euro.

Reprezentanţii Ministerului Mediului susţin că programul va fi extins şi în 2012, iar facilităţile acordate urmăresc atât atragerea persoanelor fizice, cât şi a autorităţilor publice centrale şi locale care să-şi schimbe parcul auto. Producătorii care vor să comercializeze autovehicule cu sistem de propulsie electric şi/sau hibrid se pot înscrie în program până la 7 octombrie. De asemenea, toate firmele care sunt deja validate, în cadrul programului de stimulare a înnoirii parcului auto pentru anul 2011, pot vinde astfel de maşini.

Fără taxă de înmatriculare

Maşinile hibrid şi electrice sunt scutite de taxa de înmatriculare în România.

Rabla „normală",  la final

Tichetele valorice din programul Rabla pot fi folosite până cel târziu la 23 noiembrie. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat recent că voucherele pot fi eliberate de către producătorii validaţi până la 21 noiembrie. Ultima cerere de decontare se depune de către producătorul validat cel mai târziu la data de 25 noiembrie şi decontul se face la 12 decembrie 2011.

Vânzări scăzute în România

Preţul mare al maşinilor hibrid şi al celor electrice, dar şi lipsa facilităţilor au făcut ca vânzările acestora să fie foarte mici în România. Aproape toţi importatorii de autovehicule au acum în ofertă cel puţin un autoturism hibrid, iar preţurile variază între 22.000 de euro şi 100.000 de euro. Faţă de variantele obişnuite, modelele hibrid sunt mai scumpe cu aproximativ 30%. În cazul maşinilor electrice, preţurile sunt şi mai mari, iar prizele de reîncărcare sunt inexistente.

Facilităţi în Europa

În multe ţări din Uniunea Europeană, existenţa prizelor pentru vehiculele electrice este obligatorie la construirea complexurilor de locuinţe. Şi facilităţile fiscale sunt mult mai consistente, bonusurile fiind între 5.000 şi 6.000 de euro. În Olanda, spre exemplu, posesorii de vehicule hibrid plătesc doar jumătate din taxele pentru utilizarea drumurilor. Stimularea cumpărării de maşini ecologice vine ca urmare a  Directivei 2009/33/CE a Parlamentului European şi a Consiliului Europei din 23 aprilie 2009 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic.  Actul european prevede că ţările europene trebuie să reducă la 120g/km cantitatea de emisii de CO2 provenite de la autoturismele noi. În plus, Uniunea Europeană îşi propune ca până în 2020 să reducă gazele cu efect de seră cu cel puţin 20% în raport cu nivelul acestora din 1990.

Motorina s-ar putea scumpi mult din 2013

O nouă propunere de directivă europeană pune pe jar industria auto. Comisia a propus introducerea unei noi taxe, care va fi mai mare cu 8-15% pentru motorină decât pentru benzină, în ideea că dieselul este mai poluant. Propunerea va fi discutată în Parlamentul European în noiembrie şi va fi aplicată din 2013. Obiectivul: lupta cu poluarea pe care o generează cele şapte milioane de maşini din Europa. Pentru industria auto, vestea vine cum nu se poate mai prost. Producătorii de maşini deja se pregătesc pentru normele de poluare Euro 6, care intră în vigoare în 2014, şi care trebuie să investească acum masiv în tehnologie. Acest lucru oricum va scumpi maşinile cu 1.500-2.000 de euro şi va scădea atât vânzările de vehicule, cât şi pe cele de carburanţi, scrie „Le Figaro".

info
info
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite