Criza frânează extinderea restaurantelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Operatorii de pe piaţa autohtonă au început să resimtă efectele crizei financiare. Chiar dacă nu duc lipsă de clienţi, unele restaurante şi cafenele au început deja să primească lovituri din partea crizei.

Omul de afaceri Cătălin Mahu, proprietarul lanţurilor La Mama şi Cafepedia, a revizuit deja în scădere rezultatele financiare pentru businessurile pe care le conduce. De la 12 milioane de euro, când estima la începutul anului, Mahu crede că va înregistra o cifră de afaceri de numai 10 milioane de euro în 2008. Cu toate acestea, proprietarul La Mama îşi menţine intenţia de a deschide în următorii doi ani aproximativ 50 de locaţii noi în provincie sub acest brand, în sistem de franciză.

Pe segmentul de cafenele, Mahu concurează cu Turbao Cafe, City Cafe şi lanţurile internaţionale intrate de curând pe piaţa autohtonă. Unul dintre acestea este Starbucks, reţea ce a ales să se extindă până în prezet doar în centre comerciale. Ultima cafenea din România a fost deschisă în proiectul Liberty Center din Capitală.

Chiar dacă la nivel internaţional Starbucks a ales să frâneze extinderea, planurile reţelei în România nu au fost însă afectate. “Primele 18 luni de activitate în România au fost un succes pentru Starbucks atât din punct de vedere al dezvoltării cafenelelor, dar şi al vânzărilor”, a declarat Viorel Stoiean, District Manager Marinopoulos Coffee Company III SRL. 

Turabo taie din costuri

Oportunităţile oferite de înmulţirea numărului de proiecte de retail şi a parcurilor de birouri nu se pliază pe formatul tuturor restaurantelor şi cafenelelor prezente pe piaţă. “Businessul adevărat se face pe stradă”, crede Tudor Niculescu, acţionar majoritar al lanţului de cafenele Turabo Cafe. Potrivit acestuia, mallurile nu îi oferă vizibilitatea de care are nevoie un brand ca cel pe care îl manageriază. “Anul trecut am reuşit să ne desprindem de toată concurenţa, iar prezenţa stradală a contribuit decisiv la acest lucru”.

KFC şi Pizza Hut, fără planuri pentru 2009

Chiar dacă anul acesta afacerile conduse de Niculescu nu au fost afectate de criza financiară, pentru anul viitor, managerul vizează adoptarea unei strategii de scădere a costurilor. Lanţul de fast-food KFC, controlat de oamenii de afaceri Gabriel Popoviciu şi Radu Dimofte, potrivit informaţiilor vehiculate în piaţă, şi-a atins obiectivul de extindere pentru anul în curs.

“De la începutul anului am deschis opt locaţii noi, respectând astfel planul de dezvoltare programat pentru 2008”, spun oficialii reţelei. Până la sfârşitul anului, KFC România va deschide şi primul restaurant în afara ţării, în centrul comercial MallDova din Chişinău. Pizza Hut a ales pentru 2008 să intre doar în centre comerciale de tip mall.

Cele două locaţii deschise anul acesta sunt în Băneasa Shopping City şi Liberty Center.Cu toate că cele două branduri şi-au atins obiectivele propuse, iar criza financiară nu le-a pus probleme în 2008, pentru anul viitor niciunul dintre lanţurile de restaurante nu a  programat încă o altă inaugurare. 

Strategii diferite

La nivel internaţional, strategiile de dezvoltare ale principalilor operatori de pe piaţa de profil diferă radical. În timp ce Costa Coffee intenţionează să se extindă agresiv, Starbucks închide cafenele pe bandă rulantă. Recent, operatorul a anunţat că va renunţa la peste 600 de unităţi doar din Statele Unite ale Americii.

Pe de altă parte, în următorii cinci ani, Costa Coffee va moderniza majoritatea cafenelelor şi îşi va dubla numărul unităţilor. În prezent, lanţul, care operează şi în România, are peste 1.100 de cafenele în toată lumea.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite