Creşterea preţului petrolului scoate Europa în stradă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia UE a cerut guvernelor ţărilor membre să nu acorde reduceri de taxe protestatarilor Opinia oficialilor de la Bruxelles este că preţul petrolului nu va scădea la nivelul anterior.

Comisia UE a cerut guvernelor ţărilor membre să nu acorde reduceri de taxe protestatarilor

Opinia oficialilor de la Bruxelles este că preţul petrolului nu va scădea la nivelul anterior. Principalele motive care au stat la baza majorărilor spectaculoase din ultima vreme sunt creşterea vertiginoasă a cererii şi schimbările prin care trec China, India şi alte puteri emergente.

Bruxelles-ul avertizează guvernele celor 27 de ţări membre să nu acorde reduceri de taxe pe termen scurt pescarilor, agricultorilor, transportatorilor şi altor sectoare economice grav afectate de criză. CE afirmă că preţurile în creştere la alimente şi energie afectează economia.

Soluţii: restructurarea şi economia

"Cea mai potrivită reacţie este accelerarea restructurării sectoarelor care au cel mai mult de suferit, reduceri de TVA la produsele şi serviciile ecologice şi măsuri pentru cele mai sărace categorii sociale", a declarat purtătorul de cuvânt al CE, Johannes Laitenberger. CE consideră că guvernele UE trebuie să adopte un pachet de măsuri împotriva schimbărilor de climă, ce ar asigura rezerve stabile de petrol, gaz şi energie nucleară la preţuri rezonabile.

Deocamdată, nu există consens între guvernele UE în privinţa modului de reacţie la criza petrolului, care ridică şi preţul alimentelor.

Taxa "Robin Hood", respinsă de CE

Preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, a propus reduceri de TVA, idee care şi-a găsit puţini adepţi. Nici Italia nu a avut succes cu propunerea privind taxa "Robin Hood" pe profiturile companiilor petroliere - pentru a finanţa ajutoarele pentru familiile cu venituri mici.

Sugestia Austriei de a taxa investitorii care speculează creşterile de preţ la produsele agricole a rămas şi ea fără efect. Laitenberger a declarat că CE se opune unei taxe pe profituri. El a spus că, pe măsură ce petrolul se împuţinează, industria se confruntă cu preţuri de extracţie mai mari, deoarece "exploatarea noilor câmpuri petrolifere este din ce în ce mai scumpă".

Protestele iau amploare

Spania: transportatorii au ieşit în stradă; cel puţin doi oameni şi-au pierdut viaţa în timpul protestelor

Portugalia: principalul aeroport din capitala portugheză a rămas fără combustibil pentru avioane, după ce blocajele camionagiilor au continuat să afecteze transportul de mărfuri la Lisabona

Polonia: circa 50.000 de şoferi de camioane au protestat

Belgia: demonstranţi nemulţumiţi de creşterea preţului benzinei au aruncat cu pietre în clădirea Comisiei Europene

Motorina s-a scumpit cu 18% în 2008

De la începutul anului, preţul carburanţilor la pompă a crescut aproape continuu. PETROM, cel mai mare jucător de pe piaţă, nu a operat până acum nicio reducere de preţ, însă ultima dată când a scumpit carburanţii a fost pe 12 mai. Comparativ cu preţul de la începutul anului, cel mai ieftin sortiment de benzină din gama companiei este mai scump cu 12,5%, respectiv 3,96 lei pe litru. Litrul de motorină Euro Diesel 4 se vinde la
pompă cu 4,28 lei, în creştere cu 17,9%.
(Teodora Vasâlca)

Cum a ajuns petrolul la aproape 140 de dolari pe baril

Şeful companiei ruse Gazprom, Alexei Miller, prezicea, în urmă cu câteva zile, că vom cumpăra în curând petrol cu 250 de dolari pe baril. Rivalul britanic de la British Petroleum, Tony Hayward, a respins însă estimarea "apocaliptică" a lui Miller.

Cert este că săptămâna trecută, petrolul a atins un nivel-record aproape de 140 de dolari pe baril. Toţi ochii s-au îndreptat din nou către statele membre ale Organizaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Petrol (OPEC), care refuză cu încăpăţânare să-şi majoreze producţia de ţiţei. Ele susţin în continuare că pe piaţă există suficient petrol, iar scumpirea barilului cu 40% de la sfârşitul anului trecut până în prezent se datorează speculanţilor.

Cu toate acestea, scumpirea petrolului nu poate fi pusă doar pe seama unui singur factor. Au contribuit la această situaţie şi deprecierea dolarului american, creşterea cererii mondiale de petrol, tensiunile geopolitice şi chiar condiţiile meteo. (Elena Stănescu)

Transportatorii români vor negocieri

Creşterea preţului petrolului îngrijorează principalele organizaţii ale transportatorilor români. Vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor din România, Ion Lixandru, spune că această problemă s-a acutizat după privatizarea Petrom. În opinia sa, statul ar trebui să crească nivelul accizei, ceea ce ar determina Petrom să-şi reducă profitul exagerat.

"Am solicitat guvernului să crească acciza la 0,55 euro/litru, cât este în UE, pentru că Petrom nu poate creşte preţul la pompă mai mult decât în ţările europene. Dacă o va face, atunci statul va importa carburant", a declarat Ion Lixandru.

De aceeaşi părere este şi Augustin Hagiu, liderul Asociaţiei Transportatorilor Rutieri. "Costurile de producţie a carburanţilor nu se reflectă în preţul final. Statul trebuie să aibă politici fiscale coerente", ne-a declarat Augustin Hagiu. (S.Ghica)

"Greva petrolului" îi bagă în faliment pe românii din Spania

"De duminică noaptea nu s-a mai putut circula", afirmă Alen Pătroiu, şofer de camion, care, deşi nu este în grevă, nu poate merge la lucru.

Îngrijorat, el adaugă: "Dacă nu muncesc, firma îmi va plăti doar salariul de bază, 1.000 de euro, 35% din ce câştig de obicei. Ratele mele lunare depăşesc această sumă".

Pe piaţă au apărut deja primele consecinţe ale grevei. Proprietarii români de magazine alimentare au fost nevoiţi să apeleze la diverse mijloace pentru a nu rămâne cu rafturile goale.

Au renunţat la firmele de transport şi s-au deplasat ei înşişi la producători. Patronii români din localităţile mici afirmă că la ei încă ajunge marfă, în furgonete, dar şoferii fac livrările înainte de ora 5.00 dimineaţa. "Ne aprovizionam de la abatorul din Murcia, însă acum este imposibil.

Cei de acolo transportă marfa în camioane frigorifice, iar acestea sunt uşor de recunoscut de către grevişti. Nu pot risca să vină până în Castellon, aşa că am apelat la abatoare mici, din provincia noastră, dar mai scumpe", spune patronul unui magazin românesc din Castellon.

Lansarea Sandero, amânată

Grupul Renault din Spania avea programată pentru data de 11 iunie lansarea noii Dacia Sandero. Greva transportatorilor a blocat peste 4.000 de tiruri la graniţa dintre Spania şi Franţa, inclusiv pe cele care transportau automobilele fabricii de la Piteşti.

"Suntem preocupaţi de pierderile economice ale firmei, care sunt destul de importante. Estimasem vânzarea a 50 de autoturisme în provincia Castellon doar în prima săptămână de la lansare, care s-a amânat pentru 27 iunie", se plânge Juan Antonio Fernandez, directorul general Renault Spania.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite