Creditul auto, dezavantajos pentru maşinile rulate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Costurile, plafonul de creditare şi limita de vechime a autoturismului sunt principalele inconveniente Băncile nu oferă credite auto pentru modele second-hand scumpe. Cei care vor o

Costurile, plafonul de creditare şi limita de vechime a autoturismului sunt principalele inconveniente

Băncile nu oferă credite auto pentru modele second-hand scumpe. Cei care vor o maşină cu mai mult de 50.000 de km la bord se văd nevoiţi să ia un împrumut de nevoi personale.

Atunci când se hotărăşte să achiziţioneze un autovehicul second-hand pe credit, cumpărătorul nu are aceeaşi libertate ca în cazul unui model nou.

Opţiunile clientului sunt limitate de o serie de caracteristici legate de vechimea autovehiculului, numărul de kilometri rulaţi şi, nu în ultimul rând, de preţ. Dacă, de exemplu, vă interesează un Toureg vechi, mai scump de 30.000, va fi destul de greu să găsiţi finanţare integrală.

Şi asta din cauză că suma maximă ce poate fi împrumutată în cazul autoturismelor second-hand este aproximativ de două ori mai scăzută comparativ cu cea obţinută printr-un credit auto destinat achiziţiei unui model nou.

De exemplu, Banca Comercială Română (BCR) acordă finanţare de până la 30.000 euro pentru maşinile noi şi de doar 12.000 euro pentru cele rulate. Un plafon de creditare mai ridicat, pentru un automobil nou (50.000 euro), este acordat de Piraeus Bank, dar nu depăşeşte 25.000 euro pentru unul second-hand.

Vechimea maşinii, factor-cheie

"Vârsta" autoturismului pe care intenţionaţi să îl achiziţionaţi pe credit joacă, de asemenea, un rol important, fiind permisă doar finanţarea unor modele cu o vechime de de cel mult patru-cinci ani. De multe ori, condiţiile sunt însă mult mai stricte, fiind acceptate modelele rulate cel mult timp de doi ani.

Alteori, băncile calculează perioada de rambursare ca diferenţă între perioada maximă de creditare admisă şi vechimea autovehicului. În plus, perioada de finanţare a unei maşini second-hand este adesea mai scăzută decât în cazul unui model vechi. Este şi cazul ofertei Băncii Transilvania, unde achiziţia pe credit a unei maşini noi este limitată la un grafic de rambursare eşalonat pe cinci ani, faţă de zece ani, dacă autovehiculul ar fi fost nou.

Dacă insistaţi să deveniţi proprietarul unui anumit model, fie prea vechi, fie prea mulţi kilometri la bord sau prea scump, există oricând posibilitatea de a lua un împrumut pentru nevoi personale nenominalizate. În acest caz, dezavantajul este reprezentat de dobânzile mai mari, comparativ cu un credit auto.

În ceea ce priveşte costurile totale implicate de achiziţia prin credit auto sau de nevoi personale, nu este exclus ca a doua variantă să fie mai avantajoasă. Practic, va trebui să semnaţi o poliţă CASCO pentru maşină şi să o giraţi în favoarea băncii dacă alegeţi un împrumut auto. În schimb, pentru unul de nevoi personale, modalitatea de asigurare este la alegerea clientului.

Finanţare şi pentru motociclete

Băncile acordă în general finanţare pentru achiziţionarea de vehicule noi, din producţia internă şi din import, comercializate în ţară de către producători sau dealeri autorizaţi. Totuşi, numărul instituţiilor de credit care acordă credite pentru vehiculele rulate din producţia internă sau din import, de la persoane fizice sau juridice române, este mai restrâns.

Este bine de ştiut faptul că băncile finanţează şi alte tipuri de vehicule pe credit ca tractoare, motociclete sau scutere, cu menţiunea că se acordă de cele mai multe ori numai pentru modele noi. În ceea ce priveşte moneda de creditare, oferta variază de la o bancă la altă. Astfel, clientul poate alege între împrumuturi în lei, euro, dolari, franci elveţieni sau forinţi.

Avans şi dobânzi mai mari

Spre deosebire de un credit destinat achiziţionării unui vehicul nou, avansul minim obligatoriu solicitat de bancă este aproape întotdeauna mai mare decât în cazul unuia nou. De exemplu, Volksbank nu solicită niciun avans pentru automobilele noi, dar unul de 25% pentru modelele second-hand.

Aceeaşi situaţie este şi la MKB Romexterra, unde procentele sunt de 15%, respectiv 20% sau la Garanti Bank, cu 10%, respectiv, 25%.

O altă problemă întâmpinată de cei care contractează un credit auto pentru modelele cu kilometri la bord sunt comisioanele şi dobânzile mai mari.

De exemplu, Piraeus Bank percepe un comision de acordare de 3% pentru autovehiculele noi şi de 4% pentru cele vechi. Şi marja de profit care se adaugă dobânzii standard este mai mare pentru o maşină rulată (6%), comparativ cu una nouă (4%).

O practică des întâlnită, atât în cazul automobilelor noi, cât şi al celor second-hand presupune finanţarea exclusivă a exemplarelor comercializate de către dealerii autorizaţi. Ceea ce înseamnă că, dacă aţi găsit o ofertă bună, dar vreţi să luaţi un credit auto la o bancă ce nu este parteneră a dealerului, veţi fi adesea constrâns să alegeţi finanţatorul propus de acesta.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite