Coreea de Nord s-a afirmat pe piata shippingului cu taxe mici si naufragii mortale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai mult de jumatate din cele 300 de nave ale fostei companii Navrom se afla azi sub pavilioane de complezenta. Dupa 1990, Navrom si-a impartit inventarul pe nou infiintatele companii CNM Navrom, CNM

Mai mult de jumatate din cele 300 de nave ale fostei companii Navrom se afla azi sub pavilioane de complezenta. Dupa 1990, Navrom si-a impartit inventarul pe nou infiintatele companii CNM Navrom, CNM Romline si CNM Petromin. Din privatizarile de "succes" a ramas, iata, doar amintirea unei flote nationale plasate candva pe locul sapte in topul mondial si ping-pong-ul audierilor in megadosarul Flota. Prea putini dintre armatorii romani nou aparuti au facut averi fabuloase din carausia pe mare. Cei mai multi se zbat sa faca fata concurentei dure din shipping, cu vapoare obosite, carpind ici si colo, dupa darea de mana a fiecaruia, din mers, pentru ca afacerea sa mearga inainte si, daca se poate, sa aduca si profit. Dar, desi pavilionul romanesc este acreditat si astazi, peste tot in lume, alaturi de cele ale tarilor cu traditie si performanta navala, tot mai multi investitori autohtoni isi inregistreaza navele sub culori "de complezenta": Panama, Liberia, Cipru etc. Mai nou, pe piata si-a facut aparitia si pavilionul nord-coreean! Practic, la ora actuala, sub pavilion romanesc mai sunt inregistrate numai 18 nave! Explicatia e simpla: taxele portuare si de navlu sunt de cateva ori mai mici "la complezenta". Tentatia e mare si practica asta este raspandita nu numai in Balcani. Dupa ultimele statistici, 70-80 la suta din flota mondiala navigheaza sub pavilioane de complezenta. Aparent, nimeni n-ar avea nimic de spus, daca sub pavilioanele de complezenta nu s-ar fi aciuat si intreprinzatori pentru care tot ce conteaza este castigul imediat. Vapoarele lor pleaca in mars neasigurate, navigatorilor li se promit bani multi la angajare, pentru ca, in final, sa ajunga prin tribunale, pentru a-si recupera minimul necesar traiului. Naufragiul cargoului "Lujin 2" (ex-Fagaras) in Algeria ar trebui sa readuca problema "complezentei" si in atentia autoritatilor romane. Seful statului ar avea, fara doar si poate, un cuvant greu de spus, ca unul care a cunoscut - si cunoaste - prea bine lumea shippingului. E ciudat insa ca presedintele n-a iesit pe sticla macar cu cateva vorbe adresate familiilor indoliate ale capitanului secund Viorel Gafencu, sefului de echipaj Ion Burlacu si mecanicului-sef Feizula, care acum isi plang mortii. Directorul Autoritatii Navale Romane, Valentin Serbanescu, ne-a declarat ca incidentele tot mai numeroase ale navelor sub pavilioane de complezenta nu au ramas fara ecou: Uniunea Europeana a impus obligativitatea ca acestea sa apara, de acum inainte, pe site-ul UE, cu toate caracteristicile (vechime, existenta unor probleme, oricat de mici etc.). Totodata, la plecarea din port, ele fac si vor face obiectul unor controale extrem de riguroase, inclusiv - sau mai ales - din partea Port State Control. Si Organizatia Maritima Mondiala este in alerta, fiind in pregatire o legislatie speciala, care sa duca la evitarea tragediilor de acest fel.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite