Copiii de stranier, repetenţi fără vină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
După trei ani în Italia, George Seftel face acum eforturi să se readapteze  la şcoala din România
După trei ani în Italia, George Seftel face acum eforturi să se readapteze la şcoala din România

George Seftel are 13 ani şi este unul dintre copiii nevoiţi să repete clasa, după ce au fost plimbaţi între şcolile din România şi cele din Italia.

Băiatul şi-a întrerupt cursurile începute la Botoşani şi şi-a urmat familia în Italia. Nici bine nu a reuşit să se adapteze sistemului de învăţământ din Peninsulă că a trebuit să se întoarcă în ţară pentru că părinţii nu şi-au mai găsit de lucru în Italia. George Seftel (13 ani), din Botoşani, face acum eforturi să se readapteze.

„Sunt bulversat", începe să-şi depene povestea visului italian, care trebuia să-l scape de sărăcie şi să le asigure, lui şi familiei, un trai mai bun, aidoma celui din filmele văzute la televizor. Nu terminase clasa a IV-a când părinţii săi au decis ca el şi surioara sa, încă la grădiniţă, să-i urmeze în Italia. Se întâmpla în primăvara lui 2007, când şi-a luat rămas-bun de la colegii şi de la învăţătoarea sa din Botoşani, şi-a strâns bagajele şi a plecat cu autocarul spre o viaţă nouă.

Voiau un trai mai bun

Pe atunci, George avea doar 9 ani şi-şi făcuse prieteni mulţi la Şcoala nr. 10 din oraş unde spera să termine gimnaziul. Dar a înţeles repede că aceasta este singura şansă ca părinţii săi să le ofere o viaţă mai bună. Auzise câte ceva despre Italia şi era chiar bucuros să pornească în marea aventură.

George şi familia sa s-au stabilit în regiunea Calabria din sudul Italiei. Mama a reuşit să se angajeze ca menajeră, iar tatăl a lucrat fără acte legale în construcţii. Cu toţii au început să înveţe limba italiană în speranţa că vor obţine cetăţenie şi vor duce un trai mai bun în Peninsulă. George a reluat clasa a IV-a la o şcoală primară din localitate, iar surioara a intrat la grădiniţă.

„În două luni am învăţat să vorbesc şi să scriu în italiană. Nu mi-a fost uşor pentru că sistemul lor de educaţie este cu mult diferit de al nostru. Ei fac în clasa a IV-a materie de a V-a şi a VI-a şi au profesori pentru fiecare materie, nu doar un învăţător. La început îmi era greu să înţeleg ce se preda la ore pentru că trebuia să traduc în minte rapid din română în italiană", povesteşte George, care susţine că a reuşit în cele din urmă să se ridice la nivelul colegilor italieni. După trei ani în şcolile italiene a fost nevoit s-o ia de la capăt în România. Criza economică din Italia a făcut ca părinţii săi să nu-şi mai găsească de muncă şi să se întoarcă acasă.

George a revenit la Şcoala nr. 10, dar nu în clasa a VII-a, cum ar fi trebuit, ci în clasa a VI-a pentru că trebuia să înveţe istoria, geografia şi gramatica limbii române. „Pe ale Italiei le ştiu dumnezeieşte. Acum învăţ despre ţara mea", a spus George, care munceşte pe brânci să recupereze materia pierdută şi să fie în rând cu noii săi colegi. „La început scria greu pentru că nu se putea concentra la dictare. El traducea din română în italiană, în minte, cred, ca să poată înţelege. Acum se descurcă foarte bine şi este printre cei mai buni din clasă", a spus Georgeta Agheniţei, profesoara de matematică a lui George.

Adaptarea, muncă grea

Nici surioarei sale, Ioana, nu-i este mai uşor. După trei ani de şcoală în Italia, şi fetiţa trebuie s-o ia de la început acasă. Este elevă în clasa a III-a la aceeaşi şcoală cu fratele său, iar învăţătoarea face eforturi s-o ajute să se adapteze, mai ales că primii paşi în educaţie i-a făcut în altă limbă.
Experienţa trăită în Italia l-a făcut pe George să fie ambiţios şi dornic să cucerească lumea. „Dacă voi mai ajunge vreodată în Italia, voi ţine capul sus. Nu mai vreau să-mi fie ruşine", spune hotărât George Seftel.

"În două luni am învăţat să vorbesc şi să scriu în italiană. Nu mi-a fost uşor pentru că sistemul lor de educaţie este cu mult diferit de al nostru.''
George Seftel elev

"La început scria greu, pentru că nu se putea concentra la dictare. El traducea din română în italiană, în minte, cred, ca să poată înţelege.''
Georgeta Agheniţei profesoară

„Cei mai mulţi copii devin introvertiţi"

Comportamentul lor este tipic copiilor care n-au apucat să prindă rădăcini niciunde pentru că au fost plimbaţi dintr-o ţară în alta pentru scurte perioade de timp, spun psihologii. Ei atrag atenţia asupra faptului că aceşti copii sunt traumatizaţi psihic şi spun că au mare nevoie de ajutor. „Sunt copii dezrădăcinaţi, care au fot nevoiţi să se adapteze unor realităţi diferite pentru că aşa au decis adulţii. Cu cât sunt mai mici, cu atât trecerile acestea sunt mai uşoare, iar posibilitatea de adaptare este mai mare.

Mulţi elevi au ajuns să repete clasa, după ce au stat în străinătate mai mulţi ani  Foto: Mihaela iacob

Mulţi elevi au ajuns să repete clasa, după ce au stat în străinătate mai mulţi ani p Foto: mihaela iacob

La adolescenţi este mai greu pentru că sunt la vârsta în care îşi formează personalitatea şi sistemul propriu de valori. Cei mai mulţi devin introvertiţi şi nu mai reuşesc să-şi exprime emoţiile", a spus psihologul Luminiţa Popescu. Cei mai mulţi continuă să gândească în limba pe care au fost nevoiţi s-o înveţe în peregrinările în care au fost purtaţi fără voia lor.  În ultimul an, peste 60 de copii de stranieri din Botoşani au fost incluşi în programe de consiliere psihologică pentru a fi ajutaţi să se adapteze schimbărilor apărute în viaţa lor.

Readaptarea elevilor, o dramă

Numai anul trecut, 180 de copii din Botoşani au renunţat la studii şi au plecat cu părinţii în străinătate. Din cauza crizei economice, peste 100 dintre ei au fost trimişi acasă în ultima perioadă. Puţini sunt cei care au reuşit să-şi echivaleze studiile făcute în străinătate. Cei mai mulţi sunt nevoiţi să repete cel puţin o clasă şi să se adapteze din mers sistemului educaţional de România.

„Asistăm la un fenomen invers faţă de anii trecuţi, când elevii abandonau cursurile din România. Acum, tot mai mulţi copii se reîntorc la şcolile de unde au plecat pentru că părinţii nu-şi mai permit să-i ţină alături de ei în străinătate din cauza crizei economice. Mulţi sunt trimişi singuri acasă, alţii vin cu tot cu familii şi sunt nevoiţi s-o ia de la capăt", a spus Daniel Botezatu, inspector general adjunct la Inspectoratul Şcolar al Judeţului Botoşani.

Mai sensibili la critici

Majoritatea copiilor reîntorşi în ţară provin din familii sărace din judeţ care s-au reînscris în şcolile de la sate. Şi în şcolile din oraş s-au înscris însă copii de stranieri. Toţi au probleme mari de adaptare la un nou sistem educaţional. De obicei, copiii care au făcut clasele primare în alte ţări, acum nu mai ştiu nici să scrie şi nici să citească în română. „Sistemele de învăţământ sunt complet diferite. Una au învăţat, spre exemplu în Italia, iar alta învaţă la noi. Cei mai mulţi nu ştiu să scrie după dictare, iar de gramatică nici nu poate fi vorba. Au probleme şi de concentrare şi sunt mult mai sensibili la critici", a spus Mărioara Daniliuc, învăţătoare din Botoşani.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite